Page 23 - Ujčič, Anton, in Viktorija Florjančič, 2017. Javna uprava v računalniškem oblaku. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 23
Računalništvo v oblaku 23

svojo opredelitev vključil tudi vrste storitvenih modelov in vrste vzposta-
vitvenih modelov računalniških oblakov (Mell in Grance 2011).

Opredelitev računalništva v oblaku po NIST je danes široko uporab­
ljana in nanjo se sklicujejo številni domači (npr. Sedlar, Bešter in Kos
2011; Dukarić, Povše in Jurič 2011) in tuji avtorji (npr. Sosinsky 2011;
Zwattendorfer idr. 2013; Tweneboah-Koduah idr. 2014).

Mell in Grance (2011) računalništvo v oblaku opredelita kot model,
ki preko omrežja in na zahtevo omogoča vseprisoten in priročen dostop
do skupnih in nastavljivih računalniških virov. Model oblaka (prav tam)
je sestavljen iz petih glavnih značilnosti, treh storitvenih modelov in šti-
rih vzpostavitvenih modelov. Modele predstavljamo podrobneje v nada-
ljevanju.

Mednarodna organizacija za standarde (International Standards Or-
ganisation – ISO)8 je v letu 2014, za področje računalništva v oblaku, iz-
dala dva standarda:
- ISO/IEC 17788:2014, Information technology – cloud compu-

ting – overview and vocabulary (ISO 2014a) in
- ISO/IEC 17789:2014, Information technology – cloud compu-

ting – reference architecture (ISO 2014b).
Oba standarda računalništvo v oblaku opredelita kot razvijajočo se
paradigmo. Z razliko od NIST-ove opredelitve, standarda določita sedem
storitev v oblaku, med drugim tudi omrežje kot storitev (angl. Network
as a Service – NaaS) in podatkovno hrambo kot storitev (angl. Data Sto-
rage as a Service – DsaaS) (Bourne 2014).

Značilnosti računalništva v oblaku

Glede na različne opredelitve računalništva v oblaku avtorjev Vaquera
idr. (2009), NIST in mednarodne organizacije za standardizacijo ISO,
predstavljene v prejšnjem poglavju, se je smiselno omejiti na splošno spre-
jeto opredelitev računalništva v oblaku, ki jo je pripravil NIST. Ta določa
pet ključnih značilnosti računalništva v oblaku, ki so skupne vsem storit­
vam računalništva v oblaku (Mell in Grance 2011):

- Samopostrežba na zahtevo, kar pomeni, da so uporabniku na eno-
staven način zagotovljene računalniške zmogljivosti, kot so npr.
strežniški čas ali omrežna shramba, ne da bi bila za to potrebna
človeška interakcija z vsakim ponudnikom storitev računalništva v
oblaku. Sampostrežba na zahtevo se praviloma izvede samodejno.

8 Https://www.iso.org/
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28