Page 89 - Studia Universitatis Hereditati, vol. 3(1) (2015). Koper: Založba Univerze na Primorskem/University of Primorska Press.
P. 89
ia universitatiskulturni turizem pa je zdrsnil za nekaj desetletij (ogled mesta), ali nakupovanje. Gre praviloma za
8 | s. s. lebe in m. rok – od poučnosti do ust varjalnega uživanja ... 89 na obrobje pozornosti, čeprav je njegov skrom- individualna potovanja, s čimer pri obiskih mest
ni obseg (v primerjavi z množičnim turizmom) močno upade povpraševanje po klasičnih turistič-
vztrajno rastel in se povpraševanje po njem ni nih vodnikih. Vse večjo vlogo pa dobivajo lokalni
bistveno spremenilo. Glavni cilji KT ponudbe vodniki, od katerih pričakujejo turisti ne le zna-
so bile še vedno antične znamenitosti, segment nja, temveč tudi vse več ustvarjalnosti in prilaga-
udeležencev študijskih potovanj pa osebe s širo- janje programa njihovim individualnim željam.
ko humanistično izobrazbo. Potovanja so vodi- Sprememba je vidna tudi na organizacijskem po-
li večinoma univerzitetni profesorji, zato se jih je dročju: klasične organizatorje potovanj vse bolj
prijel vzdevek »potujoča predavalnica« (Klin- izpodrivajo virtualne agencije in možnost krea-
genstein, 1993). Ker je šlo predvsem za potnike v tivnega pakiranja2 (Leksikon turizma, 2012).
zreli življenjski dobi, so jim v Nemčiji, kjer je bilo
povpraševanje po tovrstnih potovanjih največje, Od preloma tisočletja dalje govorimo o pre-
zasmehljivo rekli »Grufti Bus« (avtobus »grob- hodu kulturnega turizma na področje ustvarjal-
ničarjev«). Potovanja so bila poudarjeno pouč- nosti (Richards, 2014). Povezan je z željo po do-
na in zato za širšo publiko presuhoparna. Prite- življajskem spoznavanju kulture, dediščine in
gnila so le izrazite ljubitelje klasične kulture, kar tradicij namembne destinacije. Vodniki študij-
je ostalo nespremenjeno vse do 80. let prejšnjega skih potovanj postajajo komunikacijski posre-
stoletja, ko se je spremenila zasnova KT potovanj dniki in interpretatorji pri premoščanju kul-
tako, da so poučnim dodali nove vsebine, pred- turnih razlik med turisti in gostitelji: goste
vsem rekreacijo in razvedrilo ter tako postali za- seznanijo (element poučnega) z lokalnimi običa-
nimivi za nove segmente povpraševalcev. Dina- ji in jih vzpodbudijo, da jih spoštujejo in se jim
mika razvoja te visoko specializirane ponudbe je v času bivanja v destinaciji čim bolj prilagodijo.
predstavljena v tretjem poglavju na primeru glo- K elementu doživljanja sodi spoznavanje lokalne
balno najuglednejšega ponudnika, nemškega or- ustvarjalnosti: okušanje lokalne kuhinje, udelež-
ganizatorja potovanj Studiosus. ba na ustvarjalnih delavnicah, kjer se učijo tradi-
cionalnih lokalnih obrti, učenje vsaj nekaj besed
Razvoj obeh segmentov turizma je bil še lokalnega jezika, aktivna pomoč pri varovanju
vedno tesno povezan z razvojem prometnih naravnega in socialnega okolja ipd. Prav družbe-
sredstev: hitrost potovanj in nabor destinacij na odgovornost (DO) do gostiteljev je postal bi-
sta se za obe zvrsti ponudbe izjemno poveča- stvena značilnost kulturnega/ustvarjalnega tu-
la z razcvetom letalskih prevozov na druge celine. rizma 3. tisočletja.
Delež Evrope, zibelke zahodne kulture, se je za-
čel v razmerju so celote turističnih potovanj re- Popolnoma nove dimenzije pa se odpirajo
lativno zmanjševati kljub temu, da je absolutno v turizmu (še prav posebej v kulturnem) z nes-
število turističnih prihodov naraščalo (www. lutenim razmahom »ekonomije deljenja« (angl.
UNWTO.com) zaradi razcveta potovanj Evro- sharing economy): gostje živijo pri posamezni-
pejcev in Američanov na druge celine. kih/družinah, ne več v hotelih (najbolj znana sta
sistema Couchsurfing3 in Airbnb4) ter se spre-
Za sodobnost ugotavljamo, da je prine-
sel naslednji razvojni impulz prehod zahodne- 2 Individualni nabor gradnikov potovanja na spletni strani posredni-
ga sveta v obdobje t. i. informacijske družbe, kar ka več različnih storitev: sestava »idealnega programa po meri« z
je nekako sovpadalo z razvojem nizkocenovnih rezervacijo leta, nastanitve, najema avtomobila, nakupa vstopnic za
letalskih prevoznikov. Hitre in poceni medme- prireditve in v muzeje ipd. na enem mestu.
stne povezave so vzpodbudile nastanek ponud-
be kratkih obiskov mest, največkrat za podaljšan 3 Couchsurfing International Inc. je družabna spletna stran, ki ponuja
konec tedna (angl. city break). Motivi so ali do- obiskovalcem brezplačno bivanje na domovih (ime je dobila po pre-
godek (kulturni, zabavni ali športni), ali kultura nočevanju na kavču) prisostvovanje na prireditvah v namembni de-
stinaciji (Leksikon turizma, 2012).

4 Airbnb je portal, na katerem lahko poljubna oseba najame neplačlji-
vo nastanitev v namembnem kraju. Na voljo je več kot milijon ne-
premičnin v 34.000 mestih (190 držav) (https://en.wikipedia.org/
wiki/Airbnb)
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94