Page 11 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(2) (2024)
P. 11

tem kot v zaprtih prostorih, ki so zajemala   iskuje, kako freske iz 14. stoletja na tem Unesco-
               sakralne in sekularne prostore. Interdiscipli-  vem območju svetovne dediščine vključujejo ču-
               narni dialog srečanja je poudaril pomembno   tila gledalcev. Avtorica analizira osem prizorov s
               vlogo čutnega zaznavanja pri oblikovanju sred   fresk, ki jih spremljajo ustrezni svetopisemski ci-
               njeveških kulturnih praks in pokrajin.      tati, da bi razkrila, kako ustvarjajo čutne podo-
                   Pričujoča tematska številka vsebuje pet iz-  be, ki povezujejo snovno in duhovno sfero. Pre-
               branih prispevkov s konference EAA in eno   učuje sposobnost fresk, da gledalce pritegnejo z
               knji žno recenzijo, ki ponazarjajo, da preučevanje   otipnimi interakcijami, s strateško uporabo svet-
               čutov v srednjeveški arheologiji in drugih huma-  lobe in z zvočnimi podobami angelskih trobent,
               nističnih disciplinah ostaja plodno raziskovalno   s čimer posredujejo globoke čustvene in duhov-
               polje. Članki v tej številki predstavljajo različne   ne pripovedi.
               perspektive in pristope k srednjeveškemu senzo-  Multidisciplinarna raziskovalna skupina
               riju ter prikazujejo velik raziskovalni potencial   pod vodstvom Zorane Đorđević predstavlja razi   11
               in interdisciplinarne pristope k tej temi. Hkrati   skavo »Razkrivanje zgodovinskega pomena
               so tudi podlaga za prihodnje raziskave.     cerkve Santa Maria d’Àneu: ali lahko raziska-
                   Raziskava  Eve  Gjorgjievske,  »Od  verske   ve  zvočne  krajine  osvetlijo  njeno  vlogo  v  sred-
               hvalnice do srednjeveške kancone in soneta: po-  njeveški cerkveni strukturi?« Ta prispevek
               ezija čutov v Italiji 13. in 14. stoletja«, obravna-  vklju čuje arheologijo, zgodovino in akustiko, da   uvodnik • editorial
               va čutne izraze v štirih srednjeveških verskih in   bi raziskal širjenje zvokov zvonov po katalonski
               ljubezenskih pesmih italijanskih pesnikov – Ja-  pokrajini. S pomočjo združevanja zvočnih zem-
               kopona da Todija, San Francesca d’Assisija, Gi-  ljevidov, ki temeljijo na geografskem informacij-
               acoma da Lentinija in Guida Guinizellija. Pod   skem sistemu (GIS), prispevek z analizo vidlji-
               vplivom srednjeveškega italijanskega filozofa sve-  vosti prikazuje pomen srednjeveških zvočnih
               tega Tomaža Akvinskega, ki je razum in čustva   pokrajin in vlogo zvonov v komunikaciji na dol-
               obravnaval kot komplementarne, ti pesniki po-  ge razdalje. Ta raziskava poudarja pomen sode-
               udarjajo čutna in čustvena sporočila, ki povezu-  lovanja med humanističnimi in naravoslovnimi
               jejo Božje stvarjenje z izkušnjami običajnih lju-  vedami.
               di. Gjorgjievska poudarja terapevtsko razsežnost   Članek  Jean-Michela  Sourda  z  naslovom
               čutne poetike in pokaže, kako se čutna dožive-  »Percepcije ‘potovanja v preteklost’ v nekate-
               tja sprožajo med branjem ali liturgičnim petjem.  rih potopisih o gori Atos« preučuje čutna doži-
                   Članek Jasmine Ćirić z naslovom »Senzo-  vetja, opisana v potopisih francoskih obiskoval-
               rična srečanja: dekodiranje simbolike cerkve sve-  cev gore Atos od 19. do začetka 21. stoletja. Sourd
               tega Nikolaja v Ljubotenu« ponuja svež vpogled   goro Atos označi kot »živeči ostanek bizantin-
               v večplastno umetnost in arhitekturo cerkve v   skega polotoka«, in sicer zaradi ohranjanja sre-
               Ljubotenu iz 14. stoletja v današnji Severni Ma-  dnjeveških pravoslavnih obredov in načina živ-
               kedoniji. Raziskava ponazarja, kako celostna   ljenja. Z analizo vidnih, slušnih in vonjalnih
               metodologija izboljšuje ikonografske in semio-  vtisov razi skava poudarja, kako čutne izkušnje
               tične analize ter ponuja dobro utemeljene argu-  popotnikov povezujejo sedanjost s srednjeveško
               mente, hkrati pa učinkovito povezuje čutne in   preteklostjo, zaradi česar je gora Atos edinstvena
               umetnostnozgodovinske perspektive. Jasmina   oblika žive dediščine.
               Ćirić raziskuje, kako otipni, slušni in vidni ele-  Namesto prispevka Mojce Ramšak, ki ga je
               menti opečnih vzorcev, večplastnih obokov in   predstavila na srečanju EAA, v tej posebni šte-
               zapletenih kipov vključujejo čute gledalcev ter   vilki objavljamo recenzijo njene knjige Anatomi-
               vplivajo na kognitivne procese.             ja vonja, ki jo je prispevala Alenka Janko Sprei-
                   Prispevek Bojane Beuk, »Analiza čutnega   zer. Recenzija je zelo pozitivna in pronicljiva, saj
               zaznavanja na freskah v samostanu Dečani«, raz-  je v njej zajeta pomembnost knjige pri obravna-
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16