Page 40 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(2) (2024)
P. 40
bolism of various architectural elements, including the zgolj estetska izbira, temveč premišljen oblikovalski ele-
capital at the northeast corner of the church. This cap- ment, namenjen poglabljanju opazovalčevega doživlja-
ital features sculpted symbols such as the cross, ram’s nja božanskega. Medsebojni vpliv svetlobe in simbolnih
head, and double-headed eagle. Each symbol reflects likov, kot sta portreta kralja Dušana in kraljice Helene,
theological and political aspirations. The cross repre- ustvarja veččutno okolje, v katerem je božansko vidno
sents Christ’s sacrifice and the divine mandate of rul- in občuteno. To izkušnjo še okrepi otipljivost opeke in
ers, while the ram’s head, linked to the sacrificial story of obokov, ki vzbujajo »haptično vizualnost«, pri kateri
Abraham and Isaac, also connects to the ambitions of je dotik simuliran z vidom. Pomembno vlogo ima tudi
King Dušan. The double-headed eagle signifies the uni- slušna razsežnost. Akustika cerkve, kjer se zvok odbija
ty of spiritual and temporal authority, echoing the gran- od kamnitih zidov in kupol, okrepi doživljanje verskih
deur of the Byzantine Empire and the divine kingship obredov in prispeva h globljemu občutku svetosti. Od-
of Christ. Although now sealed, the south portal of the mevi hvalnic in spevov omogočajo globljo kontempla-
40 church initially allowed sunlight to filter through and il- cijo ter krepijo duhovno vzdušje. Analiza se podrobno
luminate these symbols. This interaction of light with ukvarja z versko in zgodovinsko simboliko različnih ar-
the carvings transformed them into living conveyors of hitekturnih elementov, med drugim s kapitelom na se-
studia universitatis hereditati, letnik 12 (2024), številka 2 / volume 12 (2024), number 2
spiritual meaning, creating a visual link between heav- verovzhodnem vogalu cerkve. Ta kapitel vsebuje izkle-
en and earth. The light’s passage through the portal was sane simbole, kot so križ, ovnova glava in dvoglavi orel.
perceived as a manifestation of God’s presence, enhanc- Vsak simbol odraža teološke in politične pomene. Križ
ing the theological impact of the church’s design. predstavlja Kristusovo žrtvovanje in božji mandat vla-
Furthermore, the presence of the shell motif, as- darjev, ovnova glava, povezana z žrtveno zgodbo o Ab-
sociated with the Virgin Mary and divine conception, rahamu in Izaku, pa je povezana tudi z ambicijami kra-
adds another layer of meaning. The shell symbolizes lja Dušana. Dvoglavi orel označuje enotnost duhovne in
spiritual rebirth and aligns with Marian themes of salva- posvetne oblasti, kar odraža veličino bizantinskega ce-
tion. Its placement, in conjunction with the ram’s head, sarstva in Kristusovo božansko kraljevanje. Čeprav je
reinforces the connection between themes of sacrifice južni portal cerkve zdaj zapečaten, je prvotno omogo-
and divine grace. The article concludes by emphasizing čal prodiranje sončne svetlobe, ki je osvetljevala te sim-
the integral role of the church’s location and design in bole. Ta interakcija svetlobe z rezbarijami jih je spreme-
shaping the worship experience. The multisensory en- nila v žive prenašalce duhovnega pomena in ustvarila
vironment created by the interplay of light, sound, and vizualno povezavo med nebom ter zemljo. Prehajanje
symbolism facilitates a deep spiritual connection for svetlobe skozi portal so dojemali kot manifestacijo Bož-
visitors. The church’s architectural features and natu- je navzočnosti, kar je okrepilo teološki učinek zasnove
ral setting create a profound tool for worship and reflec- cerkve.
tion, drawing worshippers into a mystical experience Poleg tega prisotnost motiva školjke, ki je povezan
that bridges the earthly and divine realms. z Devico Marijo in božjim spočetjem, dodaja še eno ra-
ven pomena. Školjka simbolizira duhovni preporod in se
Povzetek ujema z Marijinimi motivi odrešenja. Njena umestitev
Članek podrobno analizira čutne in simbolne razsežno- v povezavi z ovnovo glavo krepi povezavo med temami
sti cerkve svetega Nikolaja v Ljubotenu, pri čemer se žrtvovanja in Božje milosti.
osredotoča na njene arhitekturne in umetniške elemen- Članek se zaključi s poudarkom na ključni vlogi
te z namenom razkrivanja globokih teoloških ter poli- lokacije in zasnove cerkve pri oblikovanju izkušnje bo-
tičnih sporočil, vgrajenih v njeno zasnovo. Arhitektura goslužja. Veččutno okolje, ki ga ustvarja preplet svetlo-
cerkve, ki se nahaja v sveti pokrajini Svete gore pri Skop- be, zvoka in simbolike, obiskovalcem omogoča globoko
ju, je tesno povezana z naravnim okoljem, kar povečuje duhovno povezanost. Arhitekturne značilnosti cerkve
njen duhovni in čutni učinek. Osrednja tema razprave je in njeno naravno okolje ustvarjajo močno orodje za bo-
interakcija med svetlobo in svetimi podobami v cerkvi. goslužje ter razmislek in vernike pritegnejo k mistični iz-
Upravljanje svetlobe v povezavi z arhitekturo cerkve ni kušnji, ki povezuje zemeljsko in božansko kraljestvo.