Page 117 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 29, ISSN 2590-9754
P. 117
božidar debenjak
Seksualno nabito se govori o Jeruzalemu (Ezk 16,7–33) ter Samariji in
Jeruzalemu (Ezk 23,3–20); ob to se nihče ne spotika.
Da pogosto prihaja do porok s polsestrami in z očetovimi ženami, da
se od mož sploh ni zahtevala zakonska zvestoba in da je v starejših ča-
sih često ostala nekaznovana tudi nezvestoba žena, o tem mdr. govorijo
tožbe o številnih zakonolomih (Jer 5,8). Mogočniki so si dali brez okoli-
šev voditi v hišo zakonske žene drugih (2 Sam 3,7 in 11,27). Da je priha-
jalo tudi do incesta z lastnimi hčerami ali sinov z lastno materjo, razvi-
dimo iz zgodbe o Lotovih hčerah (1 Mz 19,31–36), iz prepovedi v Levitiku
(3 Mz 18,7) ter katalogov smrtnih in izgonskih kazni (3 Mz 20,11–16 in
17–21). Da pa prešuštvo v modernejšem pomenu za moža sploh ni štelo
za greh, kažejo mesta o vlačugi Rahabi (Joz 2,1) in o Samsonu pri vlaču-
gi (Sod 16,1) Vlačuganje za denar je bilo nekaj čisto običajnega, saj tudi
Salomon razsoja med dvema vlačugama (1 Kr 3,16–27). Očetje so čes-
to puščali, da so se lastne hčere predajale za denar, kot kaže prepoved
v Levitiku (3 Mz 19,29). Sodomija in pederastija nista bili le sodomitski
pregrehi (1 Mz 19,5), saj ju Levitik prepoveduje (3 Mz 18,22–24) in sank-
cionira s smrtjo (3 Mz 20,13). O posiljevanju lastnega in drugega spola
govori Sodniki 19,22.
Posebno vprašanje pa je kultni seks iz sosednjih kultov pri Izraelcih;
zastarelo se imenuje »tempeljska prostitucija«, uporablja se tudi ime hie
rodul (moški) in hierodula (ženska); doulos oziroma doule pomeni v
grščini »služabnik« oziroma »služabnica«, hieron pa pomeni »sveto«.
V Starem testamentu je naziv za moškega kadeš in za žensko kedeša.
Naloga teh »služabnikov svetega« je bila, da vernika pripeljejo skozi eks-
tazo orgazma v srečanje z bogom. Številna mesta v peteroknjižju in v
kroniških knjigah, zlasti v obeh knjigah kraljev, kažejo, da je bil do ko-
renitih reform okrog leta 621 pred našim štetjem mogoč tak kult tudi
v službi Jahveja. O stari praksi priča več mest, denimo 1 Mz 38,21–22,
1 Kr 14,24, 15,22, 22,47, 2 Kr 23,7, Oz 4,14, posredno Job 15,14 (iz sloven-
skega prevoda ni razvidno, a beseda je o tem, da tak svečenik ne doča-
ka starosti).
Ker so biblična besedila nastajala skozi tisoč let in bila večkratno
redigirana, so predpisi iz starejših plasti često drugačni od mlajših.
115
Seksualno nabito se govori o Jeruzalemu (Ezk 16,7–33) ter Samariji in
Jeruzalemu (Ezk 23,3–20); ob to se nihče ne spotika.
Da pogosto prihaja do porok s polsestrami in z očetovimi ženami, da
se od mož sploh ni zahtevala zakonska zvestoba in da je v starejših ča-
sih često ostala nekaznovana tudi nezvestoba žena, o tem mdr. govorijo
tožbe o številnih zakonolomih (Jer 5,8). Mogočniki so si dali brez okoli-
šev voditi v hišo zakonske žene drugih (2 Sam 3,7 in 11,27). Da je priha-
jalo tudi do incesta z lastnimi hčerami ali sinov z lastno materjo, razvi-
dimo iz zgodbe o Lotovih hčerah (1 Mz 19,31–36), iz prepovedi v Levitiku
(3 Mz 18,7) ter katalogov smrtnih in izgonskih kazni (3 Mz 20,11–16 in
17–21). Da pa prešuštvo v modernejšem pomenu za moža sploh ni štelo
za greh, kažejo mesta o vlačugi Rahabi (Joz 2,1) in o Samsonu pri vlaču-
gi (Sod 16,1) Vlačuganje za denar je bilo nekaj čisto običajnega, saj tudi
Salomon razsoja med dvema vlačugama (1 Kr 3,16–27). Očetje so čes-
to puščali, da so se lastne hčere predajale za denar, kot kaže prepoved
v Levitiku (3 Mz 19,29). Sodomija in pederastija nista bili le sodomitski
pregrehi (1 Mz 19,5), saj ju Levitik prepoveduje (3 Mz 18,22–24) in sank-
cionira s smrtjo (3 Mz 20,13). O posiljevanju lastnega in drugega spola
govori Sodniki 19,22.
Posebno vprašanje pa je kultni seks iz sosednjih kultov pri Izraelcih;
zastarelo se imenuje »tempeljska prostitucija«, uporablja se tudi ime hie
rodul (moški) in hierodula (ženska); doulos oziroma doule pomeni v
grščini »služabnik« oziroma »služabnica«, hieron pa pomeni »sveto«.
V Starem testamentu je naziv za moškega kadeš in za žensko kedeša.
Naloga teh »služabnikov svetega« je bila, da vernika pripeljejo skozi eks-
tazo orgazma v srečanje z bogom. Številna mesta v peteroknjižju in v
kroniških knjigah, zlasti v obeh knjigah kraljev, kažejo, da je bil do ko-
renitih reform okrog leta 621 pred našim štetjem mogoč tak kult tudi
v službi Jahveja. O stari praksi priča več mest, denimo 1 Mz 38,21–22,
1 Kr 14,24, 15,22, 22,47, 2 Kr 23,7, Oz 4,14, posredno Job 15,14 (iz sloven-
skega prevoda ni razvidno, a beseda je o tem, da tak svečenik ne doča-
ka starosti).
Ker so biblična besedila nastajala skozi tisoč let in bila večkratno
redigirana, so predpisi iz starejših plasti često drugačni od mlajših.
115