Page 122 - Kotnik, Vlado. 2018. Medijske etnografije: K antropološki imaginaciji medijev in komuniciranja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 122
medijske etnografije: k antropološki imaginaciji medijev in komuniciranja

lefonu« v javnosti treba brati kot ritualni akt urbanega metabolizma. Med
enega takšnih tipičnih ritualov uvršča geolingvistično strukturo v obliki
vprašanja »Kje si?«. Če je to po njenem perfektno mobilno vprašanje, po-
tem predlaga, da bi bil najbolj popoln odgovor: »Na mobilnem telefonu.«
(Henderson in dr. 2002: 29) V naši raziskavi smo imeli priložnost opazova-
ti ritualno razkazovanje mobilnih telefonov skupine poslovnežev za mizo v
neki restavraciji pri obredu hranjenja. Med hranjenjem je skupina strumno
razstavljala svoje najnovejše tehnološke pridobitve. Potem so aparati poto-
vali okoli omizja. Ceremonija simbolne izmenjave in demonstracije dobrin
se je ustavila ob primerjanju velikosti, teže in načinov zvonjenja. Kakor pri
mnogih stvareh v življenju tudi tu šteje velikost, a v nasprotnem smislu:
»manjše je boljše«.

Alex Taylor in Richard Harper pišeta, da so lahko mobilni telefoni
v specifičnih kontekstih in pod določenimi pogoji rabljeni tudi na način
maussovske koncepcije podarjanja in izmenjave darov. Po njunem lahko
SMS-sporočilo odlično opravi vlogo darila, saj se med vrstniki v določenem
kontekstu lahko ponudi kot simbolna gesta prijateljstva, bližine, naklonje-
nosti ali vdanosti. SMS-sistem z izmenjavo sporočil uporabnikom omogo-
ča, da napisano sporočilo pravzaprav transformirajo v nekaj intimnega ali
emocionalno dragocenega. Tehnične omejitve SMS-sistema uporabnike si-
lijo v individualno izumljanje krajšav in simbolov, s čimer pošiljatelj kodira
sporočilo za prejemnika. To pomeni, da je sporočilo lahko uspešno le, če
pošiljatelj in prejemnik posedujeta skupno vednost, ki omogoča razume-
vanje oz. dekodiranje pomena poslanega. Zlasti pri najstnikih je simbol-
na izmenjava in njene vsebine (dovoljenje za vpogled v vsebino ipd.) v služ-
bi družbeno sankcioniranega rituala podarjanja in izmenjave darov. Neki
najstnik mi je takole pojasnil bistvo kratkega sporočila: »Sporočilo mora
biti čim bolj jedrnato in hkrati mora obdržati pomen.« Sporočilo se zdi
bolj diskretno in posredno v primerjavi s klicem, ki se zdi bolj neposre-
den in avtentičen. Arhiviranje mobilnih sporočil z emocionalnimi, intim-
nimi in drugimi simbolnimi pomeni prispeva k osebnemu statusu upo-
rabniškega profila. Toda SMS-sporočilo ima po mnenju avtorjev potencial
darila le, če s seboj nosi simbolni pomen oz. pomen, ki je jasen prejemni-
ku. Utemeljujeta tudi, da SMS-sporočila in klici podobno ustvarjajo nor-
me reciprocitete in razne obligacije izmenjave oz. vračanja sporočil ali kli-
cev, zaradi česar mobilni rituali izmenjave socialnega materiala uravnavajo
in utrjujejo družbena razmerja, kakor tradicionalni rituali izmenjave da-

122
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127