Page 82 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(2) (2024)
P. 82

Povzetek                                    preveriti to hipotezo z akustično analizo širjenja zvoka
               V srednjeveški Evropi so bili cerkveni zvonovi več kot   zvonov in raziskavami vidnosti.
               le označevalci časa; služili so kot močna komunikacij-  Metodologija je vključevala tridelni pristop: akus-
               ska orodja v posvetnem in cerkvenem življenju. Zvono-  tične meritve na kraju samem, virtualne simulacije širje-
               vi so naznanjali pomembne dogodke, služili kot alarm   nja zvoka in analizo vidljivosti. Raven zvoka je bila izmer-
               v času nevarnosti ter prenašali sporočila o veselju, žalos-  jena v realnem času z merilniki ravni zvoka in zvočnimi
               ti in identiteti skupnosti. Njihov zvok je prežemal po-  snemalniki, ki so zajemali zvoke zvona in hrup ozadja.
               krajino, oblikoval vsakdanje življenje in krepil družbe-  Virtualne simulacije so bile izvedene z uporabo progra-
               ne vezi. Zvonovi, pogosto imenovani »božji glas«, so   ma ESRI ArcGIS Desktop in s skripto SPreAD-GIS
               imeli simbolično in politično moč ter so združevali lju-  za modeliranje širjenja zvonov po dekaniji, pri čemer so
               di pod skupno zvočno izkušnjo. Zvok zvona lahko šte-  bile upoštevane spremenljivke, kot so razdalja, topogra-
               jemo za zvočni dogodek – simbolni zvočni dogodek,   fija in absorpcija ozračja. Pri analizi vidljivosti sta bila s
        82     ki pridobi pomen s ponavljajočo se izpostavljenostjo v   programom QGIS preučena pogled na cerkev Santa
               določenih kontekstih, kot sta ga opredelila Barry Bles-  Maria d'Àneu in njen vizualni odnos z drugimi župnij-
        studia universitatis hereditati, letnik 12 (2024), številka 2 / volume 12 (2024), number 2
               ser in Linda-Ruth Salter. Kot taki so bili zvonovi ključ-  skimi cerkvami v dekanatu.
               ni pri oblikovanju čustvenih odzivov srednjeveških lju-  Rezultati kažejo, da so bili zvoki zvona v Santa Ma-
               di na njihovo okolje, saj so spodbujali občutek kraja in   rii d'Àneu slišni v vsaj dveh bližnjih župnijskih cerkvah
               pripadnosti.                                in še nekaj župnijskih okrožjih v dekaniji. Zaradi svoje
                   Slišnost zvonov je pogosto sovpadala z mejami žu-  osrednje lege v dolini je imela Santa Maria d'Àneu mož-
               pnij, kar je prispevalo k skupnemu občutku skupnosti   nost sprožiti zvočno omrežje, ki je omogočalo hitro raz-
               med tistimi, ki so jih lahko slišali. Kot edinstveni zvoč-  širjanje sporočil po vsej regiji. Te ugotovitve podpira-
                                                           jo hipotezo, da je Santa Maria d'Àneu v srednjem veku
               ni znaki so zvonovi pomagali opredeliti akustične skup-  morda služila kot cerkveno središče, čeprav dokazi niso
               nosti srednjeveških župnij. Razumevanje obsega zvokov   prepričljivi.
               zvonov in vključenosti teh zvočnih pokrajin je bistveno   Rezultati raziskave poudarjajo potrebo po nadalj-
               za boljše razumevanje srednjeveškega zvočnega okolja   njih raziskavah srednjeveškega zvočnega omrežja de-
               ter komunikacijskih omrežij med sosednjimi župnija-  kanije  Àneu.  Za  izboljšanje  natančnosti  modelov  šir-
               mi. To ustreza Millsovi opredelitvi slušne arheologije, ki   jenja zvoka so potrebni podatki DEM in NLCD višje
               raziskuje odnos med ljudmi, zvokom in njihovim oko-  ločljivosti. Poleg tega bi merjenje akustičnih lastnosti
               ljem. Nedavne raziskave so kartirale zvok v arheoloških   srednjeveških zvonov, ki se še vedno uporabljajo v kata-
               kontekstih z uporabo geografskih informacijskih sis-  lonski regiji, in raziskovanje interakcije med zvoki zvo-
               temov (GIS), npr. Mlekuževa simulacija srednjeveških   nov ter hrupom iz ozadja bistveno izboljšala naše razu-
               zvonov v Sloveniji iz leta 2004. Ti napredki v tehnologi-  mevanje srednjeveških zvočnih omrežij in njihove vloge
               jah kartiranja zvoka, zlasti SPreAD-GIS, so raziskoval-  pri oblikovanju življenja skupnosti v dolini Àneu.
               cem omogočili boljše razumevanje širjenja zvoka v zgo-
               dovinskih pokrajinah.                       Bibliography
                   V tem prispevku obravnavamo primer cerkve San-  Abadal i de Vinyals, R. 1950. Catalunya
               ta Maria d'Àneu v dolini Àneu v katalonskih Pirenejih,   Carolíngia: Els diplomes carolingis a
               pri čemer se osredotočamo na njeno morebitno zvočno   Catalunya. Vol. 2. Barcelona: Institut
               povezavo z bližnjimi župnijami v srednjeveškem deka-  d’Estudis Catalans.
               natu Àneu. Čeprav so zgodovinarji razpravljali o pome-  Adell Gisbert, J.-A., and M.-L. Cases Loscos.
               nu Santa Marie d'Àneu v tem okrožju, njena vloga kot   1993. ‘Santa Maria d’Àneu.’ In Catalunya
               potencialnega cerkvenega središča ostaja nejasna. Ker je   Romànica, Vol. XV: El Pallars, 241–244.
               cerkev stala sredi doline brez sosednjega naselja, bi lah-  Barcelona: Enciclopèdia Catalana.
               ko njena strateška lega omogočila, da bi njeni zvonovi   Almagro-Pastor, J. A., R. García-Quesada,
               dosegli okoliške župnije. Namen pričujoče raziskave je   S. Ramallo, F. J. Martínez-Irureta, and
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87