Page 149 - Petelin, Ana, in Helena Skočir. 2020. Ur. Raziskovanje za znanje, znanje za zdravje. Zbornik prispevkov z recenzijo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 149
prava t. tominc, b. hudobivnik, z. tavčar, e. kudich, š. bizjak, m. zadnikar
Vsebinska analiza prebranih besedil kaže, da je tematika o promociji zdravja
na delovnem mestu dobro raziskana, nekoliko manj je napisanega o poveza-
vi fizioterapije in promociji zdravja. Po promociji zdravja in fizioterapiji posta-
ja vse večja potreba zaradi staranja prebivalstva in pandemije kroničnih ne-
nalezljivih bolezni. (Backovič Juričan inVerdnik, 2017). Ključni cilj promocije
zdravja na delovnem mestu in fizioterapije je, da se delavcem omogoči zdra-
vo in varno delavno okolje, ohranja njihovo delovno sposobnost in zmanjša
prezgodnje upokojevanje ter odsotnost z dela zaradi bolezni. Svetovna zveza
za fizioterapijo (WCPT) navaja pomembno vlogo fizioterapije pri promociji
zdravja kot preprečevanje in obvladovanje nenalezljivih kroničnih bolezni;
izvajanja na dokazih podprtih preventivnih programov na primarni in se-
kundarni ravni; promocije zdravja in kakovosti življenja; zmanjšanja sedečega
vedenja ter izboljšanja ter vzdrževanja ravni telesne dejavnosti. Na podlagi
pregledane literature in raziskav ugotavljamo, da promocija zdravja poveza-
na s fizioterapijo pozitivno vpliva na preprečevanje bolezni in poškodb na
delovnem mestu. Raziskave (Cullen in sod., 2018; Rinaldo in Selander, 2016)
dokazujejo vrsto različnih učinkov promocije. Avtorji so v raziskavi (Cullen in
sod., 2018) pregledovali podatke, ki dokazujejo učinkovitost promocije zdra-
vja na delovnem mestu pri delavcih, ki so imeli težave povezane z boleči-
nami, in tistimi, ki so imeli težave v duševnem zdravju. Ugotovili so, da ob-
staja močna povezava med zmanjšano količino težav povezanih z bolečino
in duševnim zdravjem. Breman s sodelavci (2018) je zapisal, da ima promo-
cija zdravja z vključevanjem zdravstvenih delavcev pozitiven vpliv na zdrav-
je delavcev. Po navajanju raziskave (Rinaldo in Selander, 2016) je maksimalen
učinek dosežen le, če se delavci uspešno angažirajo in upoštevajo nasvete, ki
so jim ponujeni. Rezultati raziskav iz leta 2017, izvedene na Evropski agenci-
ji za varnost in zdravje pri delu dokazujejo, da se odsotnost z dela med
udeleženci programov promocije zdravja občutno zmanjša. Lahko rečemo,
da je vključevanje fizioterapije k promociji zdravja smiselno in predvsem ze-
lo potrebno. Fizioterapevti so med vsemi zdravstvenimi strokovnjaki najbolj
kompetentni za predpisovanje in vodenje programov telesne terapevtske
vadbe, zato je treba prihodnost stroke usmeriti v sistematično ozaveščanje in
usposabljanje fizioterapevtov na področju promocije zdravja ter preventive
(Miklič Milek in sod., 2016). Na podlagi predhodno izvedenih analiz zdravja
delavcev in ocene potreb tako delavcev kot delodajalcev, lahko priporočamo
še večje vključevanje fizioterapevtov k izvajanju programov promocije zdra-
vja na delovnem mestu.

Zaključek
Poleg že ustaljene prakse promocije zdravja v zdravstvenih ustanovah se bo
ta kot obveznost delodajalca razširila tudi na delovna mesta. Želimo si, da
bodo fizioterapevti v prihodnje na tem področju delovali samostojno ali kot
člani tima. Vodstvo podjetja lahko na promocijo zdravja gleda kot na dodat-
ni strošek za organizacijo, vendar raziskave kažejo, da se vložek povrne, saj se

147
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154