Page 271 - Petelin, Ana, in Helena Skočir. 2020. Ur. Raziskovanje za znanje, znanje za zdravje. Zbornik prispevkov z recenzijo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 271
dnotenje teorije gregor romih, sabina žunko, sergej kmetec, dominika vrbnjak, majda pajnkihar
V okviru vrednotenja poteka razprava o jasnosti, enostavnosti ali komplek-
snosti, pomembnosti, ustreznosti, možnosti testiranja in uporabnosti teorije
(McKenna in sod., 2018).

Jasnost
Teorija je predstavljena v specifičnem, vendar razumljivem jeziku. Prav tako
so razumljivi koncepti in shematski prikaz teorije v celoti. Razumljive so tudi
posebnosti v okviru propozicij, kot so adherenca in povezovanje konceptov
metaparadigme s celotno teorijo (Linder, 2010).

Enostavnost/kompleksnost
Teorija je enostavna, a hkrati kompleksno zasnovana, saj je predstavljena v
treh konceptih, ki so med seboj povezani. Kompleksnost teorije se odraža s
specifičnim jezikom v okviru opisov konceptov, spremenljivk v okviru kon-
ceptov metaparadigme in kompleksnih medsebojnih povezav med vsemi el-
ementi teorije (Linder, 2010).

Pomembnost/pomen
Teorija ponuja vodilo oz. usmeritve o kakovostni obravnavi lajšanja simpto-
mov ter predlaga strategijo, kako z obravnavo in lajšanjem simptomov izbol-
jšati kakovost življenja pacienta ter se mora prilagajati na pacientovo zdravst-
veno stanje (Miaskowski in sod., 2017).

Ustreznost
Teorija je uporabna kot teoretičen okvir za raziskovanje pri različnih oblikah
in vrstah simptomov ter stopnji razvoja simptomov. Prav tako pa je zmož-
na smiselne uporabe v praksi (Cwiekala-Lewis in sod., 2017). Omejitve, ki so
predstavljene v teoriji, lahko povzročijo oteženo predvidevanje povezav.

Možnost testiranja
Teorija je bila razvita kot ogrodje za raziskovanje tako pri odrasli kot pedi-
atrični populaciji in njihovimi pomembnimi drugimi (Linder, 2010), možno jo
je testirati s širokim spektrom bolezni oz. simptomov (Shankel in Wofford,
2016; Cwiekala-Lewis in sod., 2017) z različnimi raziskovalnimi in metodološki-
mi pristopi, in sicer tako kvantitativnimi in kvalitativnimi (Humphreys in sod.,
2014).

269
   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276