Page 54 - Vranješ (†), Matej, Aleš Gacnik in Tadeja Jere Jakulin. Ur. 2021. Potenciali razvoja turizma na Unescovih lokacijah svetovne dedišcine v Sloveniji. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 54
potenciali razvoja turizma na unescovih lokacijah svetovne dediščine v sloveniji
Iz raziskav, izvedenih v okviru študije, sledi, da bi morale Unescove
lokacije v Sloveniji, v kolikor bi želele izkoristili svoje potenciale na podro-
čju dediščinskega oziroma kulturnega turizma, v svoje delovanje vključi-
ti aktivnosti, s katerimi bi postale privlačne za segment kulturno in okolj-
sko ozaveščenih turistov. To lahko dosežejo z intenzivnejšim delovanjem
na treh področjih:
1. z razvijanjem interaktivnih izkušenj za turiste (usmerjenost na
obiskovalca/gosta),
2. z uporabo sodobnih trženjskih orodij in simbioznega trženja
(usmerjenost na turistični trg) ter
3. z razvijanjem (pro)aktivne vloge nosilca Unescove dediščine v lo-
kalnem okolju in komuniciranja z različnimi deležniki (usmerje-
nost na odnose).
Razvoj in trženje turistične ponudbe morata izhajati iz jasno oprede-
ljene identitete lokacije (s poudarkom na njeni dediščini, ki je vpisana na
Unescov seznam). Strateški pristop zahteva opredelitev vizije, ki je uskla-
jena z upravljavci dediščine in turizma v kraju, predstavitev te vizije vsem
relevantnim deležnikom (za dosego soglasja) ter izpeljava ciljev in z nji-
mi povezanih turističnih proizvodov/storitev na lokaciji. Trženje turizma
na Unescovih lokacijah, ki izhaja iz skupnih strateških ciljev in turističnih
proizvodov, se mora izvajati za notranje in zunanje ciljne skupine tako, da
se notranje ustrezno povežejo v simbiozno trženje, zunanje pa vključijo v
aktivnosti tržnega pozicioniranja.
Strateški model trajnostnega razvoja in trženja turizma postavlja
smernice nadaljnjemu razvoju turizma na Unescovih lokacijah v Sloveniji.
Model je zasnovan na predpostavki o razvoju, ki omogoča dolgoročno ko-
rist za turistično dejavnost ter lokacijo kot celoto. Trženja Unescovih loka-
cij zato ne usmerja le k privabljanju in zadovoljevanju turistov (t.i. eksterno
trženje), ampak tudi k povezovanju ponudnikov, ki svoje dejavnosti vklju-
čujejo v turizem, in prebivalcev (t.i. interno trženje).
Interno trženje predstavlja pomembno varovalko v trajnostnem razvo-
ju turizma, saj zagotavlja na eni strani raziskovanje in nenehno preverja-
nje potreb interne javnosti na lokaciji, na drugi strani pa učinkovito komu-
niciranje z njimi - povezovanje, motiviranje, ozaveščanje, izobraževanje in
usposabljanje za doseganje zastavljenih ciljev razvoja turizma. Vloga inter-
nega trženja na Unescovih lokacijah je v tem, da načrtno razvija simbiozno
povezovanje ključnih subjektov za doseganje dolgotrajnih pozitivnih učin-
52
Iz raziskav, izvedenih v okviru študije, sledi, da bi morale Unescove
lokacije v Sloveniji, v kolikor bi želele izkoristili svoje potenciale na podro-
čju dediščinskega oziroma kulturnega turizma, v svoje delovanje vključi-
ti aktivnosti, s katerimi bi postale privlačne za segment kulturno in okolj-
sko ozaveščenih turistov. To lahko dosežejo z intenzivnejšim delovanjem
na treh področjih:
1. z razvijanjem interaktivnih izkušenj za turiste (usmerjenost na
obiskovalca/gosta),
2. z uporabo sodobnih trženjskih orodij in simbioznega trženja
(usmerjenost na turistični trg) ter
3. z razvijanjem (pro)aktivne vloge nosilca Unescove dediščine v lo-
kalnem okolju in komuniciranja z različnimi deležniki (usmerje-
nost na odnose).
Razvoj in trženje turistične ponudbe morata izhajati iz jasno oprede-
ljene identitete lokacije (s poudarkom na njeni dediščini, ki je vpisana na
Unescov seznam). Strateški pristop zahteva opredelitev vizije, ki je uskla-
jena z upravljavci dediščine in turizma v kraju, predstavitev te vizije vsem
relevantnim deležnikom (za dosego soglasja) ter izpeljava ciljev in z nji-
mi povezanih turističnih proizvodov/storitev na lokaciji. Trženje turizma
na Unescovih lokacijah, ki izhaja iz skupnih strateških ciljev in turističnih
proizvodov, se mora izvajati za notranje in zunanje ciljne skupine tako, da
se notranje ustrezno povežejo v simbiozno trženje, zunanje pa vključijo v
aktivnosti tržnega pozicioniranja.
Strateški model trajnostnega razvoja in trženja turizma postavlja
smernice nadaljnjemu razvoju turizma na Unescovih lokacijah v Sloveniji.
Model je zasnovan na predpostavki o razvoju, ki omogoča dolgoročno ko-
rist za turistično dejavnost ter lokacijo kot celoto. Trženja Unescovih loka-
cij zato ne usmerja le k privabljanju in zadovoljevanju turistov (t.i. eksterno
trženje), ampak tudi k povezovanju ponudnikov, ki svoje dejavnosti vklju-
čujejo v turizem, in prebivalcev (t.i. interno trženje).
Interno trženje predstavlja pomembno varovalko v trajnostnem razvo-
ju turizma, saj zagotavlja na eni strani raziskovanje in nenehno preverja-
nje potreb interne javnosti na lokaciji, na drugi strani pa učinkovito komu-
niciranje z njimi - povezovanje, motiviranje, ozaveščanje, izobraževanje in
usposabljanje za doseganje zastavljenih ciljev razvoja turizma. Vloga inter-
nega trženja na Unescovih lokacijah je v tem, da načrtno razvija simbiozno
povezovanje ključnih subjektov za doseganje dolgotrajnih pozitivnih učin-
52