Page 84 - Vranješ (†), Matej, Aleš Gacnik in Tadeja Jere Jakulin. Ur. 2021. Potenciali razvoja turizma na Unescovih lokacijah svetovne dedišcine v Sloveniji. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 84
potenciali razvoja turizma na unescovih lokacijah svetovne dediščine v sloveniji
zacijo javnih prireditev in drugih kulturnih dogodkov. Pri tem uporablja-
jo različna orodja in tehnike komuniciranja in postajajo aktiven dejavnik
v družbi.
Izobraževanje
Svojo izobraževalno nalogo muzeji izvajajo z vključevanjem v različ-
ne oblike formalnega in neformalnega izobraževanja ter vseživljenjskega
učenja. Pri tem uporabljajo ustrezna pedagoško-andragoška znanja in me-
tode, da bi dosegli kar se da učinkovit prenos znanja. Pri razvoju progra-
mov, katerih namen je osveščanje različnih javnosti o vsebini zbirk in kre-
pitvi zavesti o pomenu ohranjanja dediščine, pa muzeji pogosto sodelujejo
z izobraževalnimi institucijami. Z izobraževalnimi programi lahko muze-
ji tudi pomembno prispevajo k razumevanju družbenega dogajanja v raz-
ličnih časovnih obdobjih.
Pri uvrstitvi posameznega spomenika na Unescov seznam svetovne
dediščine je ključno prepoznavanje njegove izjemne univerzalne vrednosti
(OUV – Outstanding Universal Value). Pri tem se ocenjuje, ali spomenik za-
dostuje vsaj enemu od naslednjih kriterijev:
– biti prepoznan kot mojstrovina človeških ustvarjalnih genijev;
– prikazovati mora pomembno izmenjavo človeških vrednot v času
znotraj kulturnega območja na področju arhitekture ali tehno-
logije, spomeniških umetnosti, načrtovanja mest ali krajinskega
načrtovanja;
– biti mora edinstven ali vsaj izjemen dokaz obstoječe ali izumrle
kulturne tradicije ali civilizacije;
– biti izreden primer tipa zgradb ali arhitekturne ali tehnološke
zbirke ali krajine, ki prikazuje pomembno stopnjo v človeški
zgodovini;
– biti izreden primer tradicionalnih človeških naselij, rabe tal ali
morja, ki je značilna za določeno kulturo (ali kulture) ali človeško
interakcijo z okoljem, zlasti če je to postalo ranljivo zaradi vpliva
nepovratnih sprememb;
– biti neposredno ali jasno povezan z dogodki ali živimi tradicija-
mi, z zamislimi ali prepričanji, z umetniškimi in literarnimi deli
izrednega univerzalnega pomena.26
26 Stokin, 2016.
82
zacijo javnih prireditev in drugih kulturnih dogodkov. Pri tem uporablja-
jo različna orodja in tehnike komuniciranja in postajajo aktiven dejavnik
v družbi.
Izobraževanje
Svojo izobraževalno nalogo muzeji izvajajo z vključevanjem v različ-
ne oblike formalnega in neformalnega izobraževanja ter vseživljenjskega
učenja. Pri tem uporabljajo ustrezna pedagoško-andragoška znanja in me-
tode, da bi dosegli kar se da učinkovit prenos znanja. Pri razvoju progra-
mov, katerih namen je osveščanje različnih javnosti o vsebini zbirk in kre-
pitvi zavesti o pomenu ohranjanja dediščine, pa muzeji pogosto sodelujejo
z izobraževalnimi institucijami. Z izobraževalnimi programi lahko muze-
ji tudi pomembno prispevajo k razumevanju družbenega dogajanja v raz-
ličnih časovnih obdobjih.
Pri uvrstitvi posameznega spomenika na Unescov seznam svetovne
dediščine je ključno prepoznavanje njegove izjemne univerzalne vrednosti
(OUV – Outstanding Universal Value). Pri tem se ocenjuje, ali spomenik za-
dostuje vsaj enemu od naslednjih kriterijev:
– biti prepoznan kot mojstrovina človeških ustvarjalnih genijev;
– prikazovati mora pomembno izmenjavo človeških vrednot v času
znotraj kulturnega območja na področju arhitekture ali tehno-
logije, spomeniških umetnosti, načrtovanja mest ali krajinskega
načrtovanja;
– biti mora edinstven ali vsaj izjemen dokaz obstoječe ali izumrle
kulturne tradicije ali civilizacije;
– biti izreden primer tipa zgradb ali arhitekturne ali tehnološke
zbirke ali krajine, ki prikazuje pomembno stopnjo v človeški
zgodovini;
– biti izreden primer tradicionalnih človeških naselij, rabe tal ali
morja, ki je značilna za določeno kulturo (ali kulture) ali človeško
interakcijo z okoljem, zlasti če je to postalo ranljivo zaradi vpliva
nepovratnih sprememb;
– biti neposredno ali jasno povezan z dogodki ali živimi tradicija-
mi, z zamislimi ali prepričanji, z umetniškimi in literarnimi deli
izrednega univerzalnega pomena.26
26 Stokin, 2016.
82