Page 10 - Poštuvan, Vita (ur.). 2020. Znanja, spretnosti in kompetence na področju duševnega zdravja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 10
a Poštuvan

tarji sistema dobro možnost prepoznave duševnih stisk in možnosti ukre-
panja ob tem. Vendar ključ do rezultatov ne vodi le v smeri vedno večjega
nalaganja nalog, odgovornosti in pristojnosti vratarjem sistema, saj lah-
ko tako pri njih pride do občutkov preobremenjenosti in izgorelosti. Po-
membno je okrepiti njihovo znanje, spretnosti in kompetence na področju
duševnega zdravja ter tudi notranje moči za ustrezno ukrepanje.

Ravno temu je namenjena pričujoča knjiga. Z izbranimi temami, ki so v
slovenskem prostoru za razumevanje duševnega zdravja ključne, smo sku-
šali opolnomočiti psihologe in njim sorodne poklice v vlogi vratarjev siste-
ma. Knjiga je delno nastala na podlagi projekta Super psiholog (Podlesek,
2016), ki je bil sofinanciran preko Norveškega finančnega mehanizma. V
projektu smo izvajali delavnice za psihologe mentorje in psihologe super-
vizorje, ki so naučeno znanje, kompetence in spretnosti prenašali tudi na
svoje mentorirance in supervizante.

Vsa poglavja v knjigi so sestavljena iz znanstvenih izhodišč, ki podajajo
ključna znanja, in iz aktivnosti, ki skušajo krepiti kompetence za upora-
bo naučenega. Vsebina knjige v prvem delu zajema pravne podlage varo-
vanja občutljivih osebnih podatkov s področja dela psihologov. V drugem
delu se knjiga osredotoča na izbrane teme javnega duševnega (ne)zdravja
– to so teme izgorelosti, alkohola, samomorilnosti in kriznih dogodkov. V
tretjem delu knjiga naslavlja krepitev strokovnih spretnosti za ukrepanje
v različnih situacijah (osnove motivacijskega intervjuja, reševanje proble-
mov, čuječnost). Podobno kot pri projektu in delavnicah želimo, da tudi
knjiga nudi kolaž znanj, urjenja profesionalnih spretnosti in krepitve no-
tranjih moči psihologa oz. druge osebe v vlogi vratarja sistema. Na koncu
knjige povzemamo sistematičen pristop krepitve kompetenc, kot se je obli-
koval v projektu Super psiholog.

V knjigi se prepletajo informacije o javnozdravstvenih okvirih in pristo-
pih, diagnostičnih pripomočkih, klinično usmerjenih intervencijah, spre-
tnostih razvijanja odnosa z ranljivim posameznikom in skrbi zase. Prav
tako pomemben del knjige predstavljajo aktivnosti, ki jih lahko bralec iz-
vede samostojno ali v sodelovanju s kolegi, supervizorjem ali z drugimi
bližnjimi. Aktivnosti ponujajo možnosti za refleksijo, prepoznavo dilem in
usmerjanje pozornosti v lastno doživljanje.

Knjiga torej poskuša opolnomočiti psihologe in pripadnike drugih so-
rodnih poklicev, ki se znajdejo v vlogi vratarjev sistema, za razvoj znanj,
spretnosti in kompetenc za ukrepanje na področju duševnega zdravja. Vse-
bine pa nenazadnje niso namenjene le strokovnjakom, temveč tudi dru-
gim, ki se sami ali pri bližnjih soočajo s stiskami.

8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15