Page 179 - Vinkler, Jonatan, in Jernej Weiss. ur. 2014. Musica et Artes: ob osemdesetletnici Primoža Kureta. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 179
Med ljubiteljstvom
in profesionalizmom
Ljubljanska Glasbena matica

po prvi vojni

Nataša Cigoj Krstulović, Ljubljana

Prva svetovna vojna je v zapisih slovenskih muzikologov pojmovana kot
sečišče glasbene zgodovine na Slovenskem, kot prelomnica, ki je po nje-
nem koncu v novi državni skupnosti z vidika pogojev za glasbeno delo
prinesla slovenski glasbi nove razvojne spodbude.1 Kljub prelomnim dogod-
kom v času za Slovence usodnih političnih dogajanj ter vitalnih idejnih in
umetniških tokov je največje slovensko glasbeno društvo – Glasbena matica
(odslej GM) – v svojem programu obdržalo bistvene smernice, zastavljene že
ob ustanovitvi leta 1872. Zavzemanje za slovensko glasbo je tudi po prvi vojni
ostalo bistveni cilj delovanja društva.2 Z ustanovitvijo konservatorija leta 1919
je odbor GM sicer izpolnil najpomembnejši cilj, a je kljub organizacijskim te-
meljem, ki so omogočali razraščanje poklicnega ukvarjanja z glasbo in profe-
sionalizacijo glasbenega dela, ohranil ljubiteljstvo kot temeljo normo svojega
delovanja. Ker je društvo zaradi svoje raznovrstne in relativno obsežne glasbe-
no-izobraževalne, založniške in koncertne dejavnosti (še vedno) imelo vpliv-
no vlogo v slovenski glasbi, je dobilo ljubiteljstvo kot pomemben aktivacijski
vzorec in spodbuda njeni dejavnosti sčasoma zaviralno vlogo na sam umet-
niški razvoj.

1 Predstavitev slovenske glasbene preteklosti v temeljnem (splošnem) slovenskem glasbeno-zgo-
dovinskem pregledu Dragotina Cvetka Zgodovina glasbene umetnosti na Slovenskem se konča prav
s prvo vojno, v kasneje izdanem zgoščenem prikazu Stoletja slovenske glasbe pa je Cvetko obdobje
med začetkom prve in koncem druge svetovne vojne, prikazano v poglavju Nastop in razvoj mo-
dernih stilnih smeri, označil kot »novo razvojno obdobje«. Prim. Dragotin Cvetko, Stoletja sloven-
ske glasbe (Ljubljana: Cankarjeva založba, 1964), 265.

2 Po prvi vojni se je odbor GM poleg slovenske zavzel še za glasbo ostalih slovanskih narodov, zlasti
za glasbo narodov skupne državne zveze, za hrvaško in srbsko glasbo. V leta 1921 sprejetih pravilih
je zapisal: »Namen društva je gojiti glasbo, zlasti glasbo južnih Slovanov.« Gl. Pravila.

med ljubiteljstvom in profesionalizmom ... 177
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184