Page 133 - Gačnik, Aleš (ur.). UNESCO forum. Koper: Založba Univerze na Primorskem, 2015
P. 133
SCOVA mreža ASP Slovenije od leta 1993

Mednarodna UNESCOVA mreža ASP je bila ustanovljena leta 1953 s sedežem v Parizu,
sestavlja pa jo več kot 10.000 vzgojno-izobraževalnih institucij v 181 državah sveta. Slove-
nija je postala del te velike globalne družine leta 1993, ko je bila kot prva šola v Sloveniji
sprejeta v njene vrste OŠ Cirila Kosmača iz Pirana (zaradi izjemne vloge pri sprejemu
beguncev iz vojskujoče se Jugoslavije). Ravnateljica Alenka Aškerc Mikeln je v povezavi
z Zavodom za šolstvo in ob pomoči tedanje direktorice Slovenske nacionalne komisije za
UNESCO Zofije Klemen-Krek začela spletati vezi z osmimi šolami iz vseh slovenskih regij
in skupaj so utrli pot UNESCOVIM idealom na prve šole. Tako so se oblikovale v prvo
UNESCOVO mrežo Slovenije, leta 1997 pa so pridružene šole (8 osnovnih in 7 srednjih)
dobile tudi certifikate s sedeža UNESCOVE mreže ASP v Parizu. Prvi programski svet
je mreža dobila dve leti pozneje, leta 1999, do tedaj pa so mrežo razvijali ravnatelji šol.

Po letu 2002 se je slovenska mreža širila pod okriljem programskega sveta z nacionalnim
statusom, ki sta ga podeljevala direktorica Urada za UNESCO in predsednik program-
skega sveta. Novost v mreži je bilo tudi deset t. i. UNESCOVIH središč, ki so bila po
regijah imenovana večinoma na šolah, ki so začenjale UNESCOVE zgodbo pri nas. Ta
odločitev se je izkazala za dobro, saj je zelo povezala šole v regiji, številčno pa je bila mreža
s takšno organizacijo tudi obvladljiva.

Za odličnost delovanja tako v domačem okolju kot tudi izven naših meja je UNESCOVA
mreža ASP Slovenije leta 2001 prejela UNESCOVO nagrado Steber miru. Mreža se je
razvijala ves čas, tako na vsebinskem kot organizacijskem področju, sprejela svoja pravila
delovanja, predvsem pa kakovostno rastla z vnašanjem UNESCOVIH ciljev v kurikulume
šol in razvijanjem nacionalnih in mednarodnih projektov, obeležila že svojo 20. obletnico
obstoja in s predanostjo UNESCOVIM idealom pomeni upanje za lepši svet v prihodnje.

Aktivnosti in usmeritve

UNESCOVE šole in vrtci delujejo v skladu s štirimi Delorsovimi stebri izobraževanja
(učiti se: da bi vedeli, znali delati, znali živeti v skupnosti in drug z drugim, znali biti)
in v svoje dejavnosti vključujejo prioritetne UNESCOVE teme ASP (mir in človekove
pravice, medkulturno učenje, izobraževanje za trajnostni razvoj, globalno državljanstvo),
ki so prepletene v UNESCOVIH načinu življenja, razmišljanja in usmerjenosti šole.

UNESCOVE cilje, ki jih šole in vrtci vključujejo v svoje redno delo in obšolske dejavnosti,
uresničujejo odgovorno in skladno z njimi spreminjajo miselnost in vrednote, ustvarjajo
prostor za ustvarjanje in preizkušanje inovacij, s svojo miselnostjo in svojim delovanjem
se odpirajo v lokalni in globalni prostor, povezujejo med seboj in tudi s šolami in vrtci

131
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138