Page 134 - Gričar, Sergej, in Štefan Bojnec, 2016. Aplikacija metodologije časovnih serij na primeru turističnih cen. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 134
Aplikacija metodologije časovnih serij na primeru turističnih cen

jevim testom vzročnosti ugotavljamo, da obstajata dve statistično značil-
ne povezanosti. ICŽPEA je vzročno povezan z ICGS ter ICGS je vzroč-
no povezan z ICGSEA. Stopnja značilnosti je v obeh primerih pod 5 %.
Ničelno hipotezo, ki govori, da med časovnima vrstama kointegracija ne
obstaja, lahko zavrnemo pri dovolj nizkem tveganju. Torej imamo v mo-
delu, postavljenem s hipotezo 1, dve značilni povezavi. Na splošno velja, da
mora obstajati tudi vzročna povezanost, če obstaja kointegracija (Lütkep-
ohl in Krätzig 2004; Gujarati 2003). Tako smo za model, postavljen s hipo-
tezo 1, našli dve vzročni povezanosti, kjer smo zavrnili ničelno domnevo,
da Grangerjeva vzročnost ne obstaja.

Iz Preglednice 15 izdvajamo dva modela, za katera vemo, da je njun pri-
kaz pomemben za nadaljnjo analizo. Preostalih parov oziroma kombinacij
časovnih serij iz Preglednice 15 ne navajamo. V petem prikazanem modelu
134 v Preglednici 15, ki je postavljen s hipotezo 2, ugotavljamo, da med časov-
nimi serijami turisti, NEDT in ICGS vzročna povezanost ne obstaja. Toč-
na stopnja značilnosti je 0,208. Ničelne domneve ne moremo zavrniti. Vi-
dimo pa, da obstaja vzročna povezanost med turisti in ICGS. Ustreznost
testa lahko primerjamo z izračunanimi vrednostmi bivariatne kointegra-
cijske analize med časovnimi serijami. Teorija pravi, da če obstaja vzročna
povezanost, potem obstaja tudi kointegracijska povezanost (Lütkepohl in
Krätzig 2004; Gujarati 2003). Rezultati analize so pokazali, da obstaja ena
kointegracijska povezava med ICGS, turisti in NEDT za postavljeno hi-
potezo 2.

Za postavljeno hipotezo 3 vidimo, da obstaja vzročnost med vsemi
spremenljivkami v vseh smereh. Ta vzročnost nam pokaže, da dejavniki
ponudbe in stroškov statistično značilno vplivajo na cene v gostinstvu in
obratno. Do podobne ugotovitve pridemo s testom šibkosti zunanje spre-
menljivke. V Preglednici 26 vidimo, da so v postavljeni enačbi vse spre-
menljivke skupaj notranje. Ob razčlenitvi modela lahko tako iz Pregledni-
ce 15 vidimo, da imamo dve vzročni povezanosti. Tudi z bivariatno analizo
smo prišli do sklepa, da obstajata dve značilni kointegracijski povezano-
sti med časovnimi vrstami, postavljenimi s hipotezo 3 (Preglednica 11). To
sta ICGS in ICIPP ter ICGS in ICS. Zaključimo lahko, da na cene v go-
stinstvu vzročno vplivajo cene storitev in cene proizvodov. Z drugimi be-
sedami lahko rečemo, da na cene v gostinstvu v največji meri statistično
značilno vplivajo cene menjalnega sektorja gospodarstva oziroma njegova
ponudba storitev in proizvodov. To je skladno tudi s predhodnimi empirič-
nimi raziskovanji, da sta gostinstvo in turizem vpeta v mednarodne tokove
(Marques Torres 1998; Nemec Rudež in Bojnec 2007), rast cen nemenjal-
nega sektorja gospodarstva sledi menjalnemu sektorju gospodarstva (Gri-
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139