Page 12 - Lesjak, Miha. 2018. Velike športne prireditve in turizem: Teoretični in raziskovalni vidik merjenja vplivov velike športne prireditve. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 12
Velike športne prireditve in turizem
vplivov športnih prireditev, ki jim sledijo predvsem v zadnjih letih razi-
skave družbeno-kulturnih vplivov, manj pa je raziskav okoljskih vplivov,
ki jih ustvarijo različne oblike organiziranih športnih prireditev. Trend
raziskovanja področja športnega turizma in športnih prireditev postaja
merjenje vseh dimenzij trajnostnega razvoja (ekonomskih, družbeno-kul-
turnih in okoljskih vplivov) z zavedanjem vključevanja vseh sodelujočih
deležnikov. V tem primeru gre za celosten koncept razvoja turizma, ki
upošteva vse tri dimenzije (ekonomsko, družbeno-kulturno in okoljsko)
in je imenovan »model trojnega izida« (triple bottom line) (Elkington,
1997). Predhodno se je model razvijal predvsem na področju socialne od-
govornosti podjetij, danes pa je razširjen predvsem za raziskovanje različ-
nih učinkov turizma ter priznan tudi s strani Svetovne turistične organi-
zacije (UNWTO, 2004).
12 Getz (2008) na podlagi ugotovljenega opozarja, da so nujno potreb-
ne dodatne raziskave na področju zaznavanja različnih vrst učinkov ob
organizaciji športnih prireditev, ki v veliki meri vplivajo na ekonomska,
družbeno-kulturna in okoljska (trajnostni koncept) področja raziskova-
nja vključenih deležnikov. Kljub temu ne moremo z gotovostjo trditi, da
bo športna prireditev, organizirana na neki destinaciji in v njeni lokal-
ni skupnosti, imela enake pozitivne ali negativne ekonomske, družbeno-
-kulturne in okoljske vplive kot na neki drugi destinaciji. Za ugotavljanje
tega so potrebne natančne empirične raziskave merjenja vplivov specifič-
nih primerov športnih prireditev, ki omogočajo primerjavo odnosa med
vključenimi deležniki (lokalno prebivalstvo, turisti, turistične organiza-
cije, infrastruktura itd.) do športne prireditve ob zavedanju potrebe mer-
jenja različnih vidikov zaznanih vplivov.
V skladu s strateškim razvojem turizma v Republiki Sloveniji in iz-
postavljene vloge športnega turizma pri razvoju turizma, se postavlja
vprašanje vloge športnega turizma in organizacije športnih prireditev na
različnih nivojih vključenosti deležnikov. V Sloveniji se vsako leto orga-
nizirajo številne lokalne, regionalne, nacionalne in mednarodne tradici-
onalne športne prireditve, pomembne z vidika povezovanja športa in tu-
rizma. Najbolj prepoznavne, ki privabijo številne obiskovalce in turiste,
so FIS Finale svetovnega pokala v smučarskih skokih v Planici, Ljubljan-
ski maraton, tekma Svetovnega pokala v alpskem smučanju za moške Vi-
tranc v Kranjski Gori, Svetovni pokal alpskih smučark v veleslalomu in
slalomu Zlata lisica v Mariboru, Maraton Franja in druge. Predvsem zara-
di ugotavljanja odnosov različnih deležnikov so potrebne empirične raz-
iskave, ki temeljijo na specifičnih podatkih ter opredeljujejo vplive, ki se
sprožijo ob izvedbi športne prireditve za točno določeno okolje. Z razi-
vplivov športnih prireditev, ki jim sledijo predvsem v zadnjih letih razi-
skave družbeno-kulturnih vplivov, manj pa je raziskav okoljskih vplivov,
ki jih ustvarijo različne oblike organiziranih športnih prireditev. Trend
raziskovanja področja športnega turizma in športnih prireditev postaja
merjenje vseh dimenzij trajnostnega razvoja (ekonomskih, družbeno-kul-
turnih in okoljskih vplivov) z zavedanjem vključevanja vseh sodelujočih
deležnikov. V tem primeru gre za celosten koncept razvoja turizma, ki
upošteva vse tri dimenzije (ekonomsko, družbeno-kulturno in okoljsko)
in je imenovan »model trojnega izida« (triple bottom line) (Elkington,
1997). Predhodno se je model razvijal predvsem na področju socialne od-
govornosti podjetij, danes pa je razširjen predvsem za raziskovanje različ-
nih učinkov turizma ter priznan tudi s strani Svetovne turistične organi-
zacije (UNWTO, 2004).
12 Getz (2008) na podlagi ugotovljenega opozarja, da so nujno potreb-
ne dodatne raziskave na področju zaznavanja različnih vrst učinkov ob
organizaciji športnih prireditev, ki v veliki meri vplivajo na ekonomska,
družbeno-kulturna in okoljska (trajnostni koncept) področja raziskova-
nja vključenih deležnikov. Kljub temu ne moremo z gotovostjo trditi, da
bo športna prireditev, organizirana na neki destinaciji in v njeni lokal-
ni skupnosti, imela enake pozitivne ali negativne ekonomske, družbeno-
-kulturne in okoljske vplive kot na neki drugi destinaciji. Za ugotavljanje
tega so potrebne natančne empirične raziskave merjenja vplivov specifič-
nih primerov športnih prireditev, ki omogočajo primerjavo odnosa med
vključenimi deležniki (lokalno prebivalstvo, turisti, turistične organiza-
cije, infrastruktura itd.) do športne prireditve ob zavedanju potrebe mer-
jenja različnih vidikov zaznanih vplivov.
V skladu s strateškim razvojem turizma v Republiki Sloveniji in iz-
postavljene vloge športnega turizma pri razvoju turizma, se postavlja
vprašanje vloge športnega turizma in organizacije športnih prireditev na
različnih nivojih vključenosti deležnikov. V Sloveniji se vsako leto orga-
nizirajo številne lokalne, regionalne, nacionalne in mednarodne tradici-
onalne športne prireditve, pomembne z vidika povezovanja športa in tu-
rizma. Najbolj prepoznavne, ki privabijo številne obiskovalce in turiste,
so FIS Finale svetovnega pokala v smučarskih skokih v Planici, Ljubljan-
ski maraton, tekma Svetovnega pokala v alpskem smučanju za moške Vi-
tranc v Kranjski Gori, Svetovni pokal alpskih smučark v veleslalomu in
slalomu Zlata lisica v Mariboru, Maraton Franja in druge. Predvsem zara-
di ugotavljanja odnosov različnih deležnikov so potrebne empirične raz-
iskave, ki temeljijo na specifičnih podatkih ter opredeljujejo vplive, ki se
sprožijo ob izvedbi športne prireditve za točno določeno okolje. Z razi-