Page 9 - Studia Universitatis Hereditati, vol 10(2) (2022)
P. 9
ia universitatis Uvodnik
9 Editorial

Martina Blečić Kavur
Univerza na Primorskem, Fakulteta za humanistične študije, Slovenija

martina.blecic.kavur@upr.si

Sodobne družbe so kompleksni sistemi, ki Fakulteta za humanistične študije) (https://ad-
vključujejo tudi osebe s posebnimi potreba- hoc.ireason.mk/). Namen tega projekta je bil
mi. Različni načini doživljanja arheologije, ustvariti strateško partnerstvo na področju viso-
preteklosti in dediščine so kontekstualne narave, kega šolstva z ciljem ustvarjanja inovativnih pra-
ker jih lahko vsi različno vrednotimo, dojemamo ks pri digitalizaciji arheološke dediščine in nje-
in razumemo. Zato je tudi upravljanje in varstvo ni dostopnosti za osebe s posebnimi potrebami.
arheološke dediščine danes nepredstavljivo brez Z drugimi besedami, projekt je bil usmerjen na
aktivnega sodelovanja javnosti v celoti. Časi, ko približanje arheološke dediščine ne samo šir-
je bila arheologija disciplina razumljiva in dos- ši javnosti, temveč specifičnim skupinam ljudi s
topna samo ozkemu akademskemu krogu, so posebnimi potrebami (osebe z okvarami vida ali
preteklost. Po drugi strani, pa je ti. inkluzivna sluha in motnjami v duševnem razvoju) z digita-
arheologija precej nov arheološki pristop, ki se, lizacijo te dediščine v formatih, ki so dostopni
za razliko od arheologije za javnost, osredotoča vsem in s tem omogočajo spletno učenje, učenje
na specifične skupine ljudi in jih obravnava indi- na daljavo ter vseživljenjsko učenje.
vidualno, ter omogoča da v celoti izkusijo in do-
živijo svojo preteklost. V okvirju projekta je bila aprila 2022, v or-
ganizaciji Fakultete za humanistične študije in
Premisa dosegljive in/ali dostopne arheolo- Oddelka za arheologijo in dediščino izpeljana
ške dediščine je v zadnjih nekaj letih močno po- mednarodna konferenca Accessible and Digitali-
večala prepoznavnost vprašanj vključevanja oseb zed Cultural Heritage for Persons with Disabili-
s posebnimi potrebami. To je posledično pri- ties – Ad HoC katere so se udeležili vsi partnerji
peljalo do množice projektov, ki zajemajo širok in povabljeni predavatelji. Izbrani prispevki ko-
spekter dejavnosti in ustvarjajo nove smernice v legov iz Severne Makedonije, Grčije, Italije, Hr-
arheologiji. V tem kontekstu je bil osmišljen in vaške in Slovenije pa so zbrani v tej tematski šte-
izpeljan tudi mednarodni visokošolski projekt vilki revije Studia universitatis hereditati (10/2),
ERASMUS+ Accessible and Digitalized Cultu- ki je pred nami.
ral Heritage for Persons with Disabilities / Doseg-
ljiva in digitalizirana kulturna dediščina za osebe Pričujoča številka je zbir sedmih razprav,
s posebnimi potrebami (AD HOC 92019-1-MK- razporejenih v dva sklopa. Najprej so uvršče-
01-KA203-060269), ki je vključeval partnerje iz ni prispevki teoretičnih razprav, nato pa sledijo
Severne Makedonije (Univerza Sv. Cirila in Me- članki predstavitev primerov iz specifičnih po-
toda, Filozofska fakulteta, Skopje), Grčije (Arti- dročji dostopnosti in/ali digitalizacije arheolo-
factory, Chios), Italije (Univerza Tor Vergata v ške dediščine dosegljive v muzejih, na najdiščih,
Rimu) in Slovenije (Univerza na Primorskem, oziroma predstavitve zaradi različnih okoliščin
popolnoma nedostopne arheološke dediščine.
h t t p s : //d o i . o r g /10 . 2 6 49 3 /2 35 0 - 5 4 4 3 . 10 (2) 9 -1 1
© author/authors
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14