Page 121 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani
P. 121

Glasbena samopodoba učencev v glasbeni šoli in vloga
                         učitelja pri njenem oblikovanju
             MUSICAL SELF-CONCEPT of Music School Students and the Role
                               of a Teacher in Shaping It


                                    Natalija Šimunovič
                             Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo
                                   in  Glasbena šola Jesenice
                                   natalija.viola@gmail.com



           Mentorica: izr. prof. dr. Katarina Habe
           datum zagovora: 13. december 2024


           Doktorska disertacija Glasbena samopodoba učencev v glasbeni šoli in vloga učitelja pri nje-
           nem oblikovanju obravnava vidik kultiviranja glasbene identitete v procesih glasbenega
           izobraževanja. Teoretski temelj raziskave smo naslonili na psihološki konstrukt glasbe­
           ne samopodobe, ki predstavlja osnovni mehanizem konstruiranja glasbene identitete z
           razvojnim vrhom v mladostništvu. Naš namen je bil preučiti oblikovanje glasbene sa­
           mopodobe učencev glasbene šole v zaključnih razredih. V kontekstu dejavnikov, ki na
           to vplivajo, smo raziskovali tudi glasbeno identiteto učiteljev. Izvedli smo kvantitativno
           raziskavo glasbene samopodobe učencev, medtem ko smo glasbeno identiteto učiteljev
           preučili s pomočjo utemeljene teorije. Zadnja raziskovalna faza je obsegala akcijsko raz­
           iskovanje, cilj katerega je bil oblikovati učenje inštrumenta po zasnovi Hargreavesovega
           modela potencialnih učnih izidov v glasbenem izobraževanju.
           Rezultati raziskave so pokazali, da glasbeno samopodobo učencev značilno oblikujejo
           komponente razpoloženja, sposobnosti/ambicij in komuniciranja. Razlike v glasbeni sa­
           mopodobi glede na spol, glasbene preference in učno uspešnost se pri učencih niso odra­
           zile pri vseh komponentah. Ugotovili smo pozitivno povezanost glasbene samopodobe
           z vključevanjem (ne)(in)formalnih načinov poučevanja in negativno povezanost s stop­
           njo učenčeve izvajalske anksioznosti.
           Učitelj inštrumenta/petja se je v raziskavi potrdil kot ključni socialni deležnik pri obli­
           kovanju glasbene samopodobe. Skozi refleksijo konstruiranja lastne identitete se tudi on
           sam – najbolj identificiran z vlogama izvajalca in pedagoga – doživlja kot pomemben so­
           oblikovalec glasbene samopodobe svojega učenca.
           Disertacija v slovensko glasbenoizobraževalno okolje prispeva spoznanja o glasbeni sa­
           mopodobi učencev in njeni povezanosti z glasbeno identiteto učiteljev. Prikazani učin­
           ki poučevanja v Hargreavesovem modelu potencialnih učnih izidov glasbenega izobraževanja
           lahko pomagajo pri vzgoji nove generacije učencev inštrumenta/petja, ki se bo oddaljila
           od tradicionalnega modela mojster – vajenec, medtem ko bo vlogo virtuoza decentrali­
           zirala na podlagi improvizacije, petja, plesa, komponiranja, orkestriranja in povezovanja
           z drugimi vejami umetnosti. Globalen uvid raziskave pri tem govori v prid generativne­

           Povzetek doktorske disertacije ◆ Doctoral Thesis Abstract  © Author
           https://doi.org/10.26493/2712-3987.20(41)121-122
   116   117   118   119   120   121   122   123   124