Page 103 - Kavur, Boris, Marija Lubšina Tušek, 2016. Na stičišču svetov | On the Crossroad of Worlds. Koper: Založba Univerze na Primorskem | University of Primorska Press.
P. 103
ni s plastično izdelanimi viticami, s pojavijo v Lt B1 Although the sword from Szob represents for Szabó

ter doživijo vrhunec popularnosti v Lt B2 in C (Szabó the best example of Plastic Style influences on the pro-

2008, 223). Pri predstavitvi Plastičnega sloga je predla- duction of swords in Hungary (Szabó 1989, 21, Pl. 2.1;

gal, da so spodbudo za slednjega oblikovale delavnice Szabó, Petres 1992, 57-58, Cat. nr. 68), he highlighted

na področju današnje Češke, njegova popularnost pa the extremely hybrid character of its decoration (Sz-

se je hitro razširila čez celotno Evropo, kar je povezo- abó, Petres 1992, 43). The surface of the scabbard is

val z migracijo iz Panonije v južno Galijo. Kot osrednji completely filled with composed tendrils springing

primer krasitve orožja je izpostavil meč iz Szoba z from hatched leaves, and its clamp’s hemispheric discs mečenosec ■ the sword bearer 101

okrašeno nožnico ter glavičem v obliki človeške gla- are decorated with ornamentation interpreted as lotus

ve (Szabó 2001, 66–68; Szabó 1990, 285, PL. XI, 1). Na leaves. It seems, however, more likely that we can see

žalost je glavič meča iz Srednice močno korodiran – in the ornament a different decoration motif, name-

na sprednji strani lahko vidimo zgolj ostanek krožne- ly a reduced image of two opposite-facing animals or

ga okrasa, ki pa ne dopušča rekonstrukcije, opozarja dragon heads with extremely open beaks ending in

pa, da je tudi slednji bil najverjetneje okrašen. Tudi ok- the form of a spiral (Ramsl 2002, 108), while the dec-

ras pod objemko v obliki traku okrašenega s tremi vo- oration between them can be described as an exam-

doravnimi spiralami v obliki črke S sodi med slogovne ple of post-Waldalgesheim spiral in the shape of letter

elemente zgodnjega Plastičnega sloga. Pojavlja se veči- »S«. The heads’ hypothesis is further confirmed by the

noma vrezan ali plastično oblikovan na okrašenih kro- small dots that are located in places where there should

glical na nazaj zavitih nogah fibul iz časa po horizontu be eyes (Szabó, Petres 1992, 43, 189, Pl. 71). The decora-

Duchcov-Münsingen v Lt B2 (Szabó 1989, 26–27). tion of the plate for attaching the belt on a scabbard

Čeprav predstavlja za Szaba meč iz Szoba najboljši pri- from Vojvodina, where the twisted ends of the »S«
mer vplivov Plastičnega sloga na izdelavo mečev na form the eyes of the animal pair, could be interpreted
Madžarskem (Szabó 1989, 21 Pl. 2.1; Szabó, Petres 1992, in the same manner. Additionally, unlike decoration in
57–58, Cat. nr. 68), je izpostavil izjemno hibridni karak- the form of a lotus flower, the beaks of animals finish
ter njegovega okrasa (Szabó, Petres 1992, 43). Polje na in a sharp tip and are not rolled. They even have notch-
nožnici je v celoti zapolnjeno s kompozicijo vitic ki iz- es where nostrils should be located on their beaks (De
hajajo iz šrafiranih listov, hemisferična diska na objem- Navarro 1972, 94; De Navarro 1972b, Pl. CXXXVII,
ki pa sta okrašena z okrasom interpretiranim kot list 1b; Szabó, Petres 1992, 237, Pl. 119, 1, Cat. Nr. 127).

lotosa. Vendar se zdi bolj verjetno, da bi lahko v okra- The decoration of the scabbard from Srednica could

su videli drugačen motiv – reducirano podobo dveh best fit the definition of a »hybrid«, considering its

nasproti si obrnjenih živalskih oziroma zmajskih glav z eclectic ornamental scheme that combines all Celtic
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108