Page 125 - Hrobat Virloget, Katja, in Kavrečič, Petra, ur. (2015). Nesnovna krajina Krasa. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 125
noseško izročilo o znamenjih na portalih in kolonah po krasu

nekod praprotne vejice sestavljajo število 34, kar Slika 33 (slika na sprednji platni-
skupaj da številko 7. Ta pa ima čarobno moč proti ci): Portal stare Lačnove domačije
urokom in prinaša srečo. v Lokvi s stilizirano praprotjo. Sku-
pek listov na sredini preklade tvo-
Lan ri število 34.
Slika 34: Laneni kresni venček na
Tudi lan je veljal za sveto rastlino. Uporabljali so ga Liletovem nagrobniku ima velik sta-
za oblačila, kot ljudsko zdravilo in za premaze. Kot roverski duhovni pomen: spodaj
okrasek na portalih je zelo pogost v cvetočem sta- desno Svetovidovo znamenje, na
nju. Cvetovi so pet-, štirilistni ali v popku. Največ- vsaki strani po dve svarici in zgo-
krat je vklesan kot šopek v vazi ali brez nje. Pone- raj dve trutni morci. Skupaj s štiri-
kod na obeh straneh obkroža krščanska znamenja. mi zaprtimi lanenimi cvetovi dajejo
Kot tak naj bi predstavljal priprošnjo za blagosta- listi število 34. Razen dveh trutnih
nje (dobra oblačila), zdravje ljudi in domačih živali morc s petimi listi ostala znamenja
(dobro počutje) ter dobro letino na domačiji. Tudi nimajo nič skupnega s številom pra-
pri lanu ponekod zasledimo skupek cvetnih listov, vih lanenih cvetnih listov. Krog ven-
ki da število 34. To prikrito ali kodirano število je ca pa je Dejbuh. Tako mi je objasni-
bilo čudežno prav zaradi takega načina klesanja, la moja nona Olga Čok. Spomenik
povezanega s svetimi rastlinami. Če bi enostavno je sklesal moj praded Jože Čok (II.),
vklesali število 34, potem to ne bi bilo isto. Večino- ki je hkrati tudi dokončal pokopali-
ma so ti skupki na sredini preklade na portalu. Za šče leta 1911.
število 7 oziroma 34 sem slišal dve razlagi: od Svet-
kove polsestre Angele Bernetič, da naj bi bilo se-
dem zvezd v nebesni kočiji, s katero se po nebu
prevažajo stari bogovi, in tisto verjetnejšo od moje
prababice Marije Ban in njene hčere, moje babice
Olge Čok, da to število združuje dva stara boga,
Svetovida in Triglava, ki imata oba skupaj sedem
glav. Zato naj bi moja babica pri bajanju in zdra-
vljenju tudi uporabljala vedno sedem žarečih ogljev.

Ker je bil praprapraded Lila ali vahtnek (čuvaj)
svetih čuop na ognjiščih Ivancovega roda, so Ivan-
covi lahko postavili nagrobnik častno na samem
vhodu na novi žegen (pokopališče). Nagrobnik ni
imel krščanskih znamenj, ampak vklesano sporo-
čilo za vse, ki so vstopali kot živi skozi vrata na po-
kopališče:

Človek glej dognanje svoje,
danes srečen si vesel,
jutri že ti zvon zapoje,

tvoje truplo bo pepel!

To sporočilo smo Ivancovi ohranili tudi na
novem nagrobniku. Poleg tega nihče od Ivancovih

125
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130