Page 134 - Hrobat Virloget, Katja, in Kavrečič, Petra, ur. (2015). Nesnovna krajina Krasa. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 134
nesnovna krajina krasa

in da ščiti pred strelo. O vseh ostalih ne ve nobeden nič več! Na vprašanje, od kod izvira-
jo ta naša kraška znamenja, sem dobil več različnih odgovorov. Tisti klasičen in najpogo-
stejši kraški je bil: »Taku je blu uod an bot jn taku j moglu bet naprej!« (Tako je bilo od nekoč
in tako je moralo biti naprej!) Nasledji bolj bazovski: »Tašne suo ble užance, ku suo jh pesti-
le naše nuonote!« (Takšni so bili običaji, ki so jih pustili naši dedje!) Malce bolj zvito: »E ja
se vej, d suo prtuoni bl lepi s tismi ruožcami uod bl t b`gateh!« (Da se ve, da so portali lepši
z vsemi tistimi rožicami od ta bogatih!) Pri dulanjih Kraševcih pa brez zadrege: »Ja use tu
suo pej prnesli sz sabuo uskoki, ku suo pršli žiut les u naše kraje!« (Da vse to so prinesli s se-
boj uskoki, ko so prišli živet sem v naše kraje!) Le redkokje, in to predvsem pri mlajši ge-
neraciji, sem slišal razlage, da je bilo to vraževerje ali praznoverje. In če sem jih vprašal,
kakšen pomen pa imajo potem krščanska znamenja? Odgovor je bil, da se to ne da pri-
merjati. In vendar je pomen in namen popolnoma isti, saj enako kot vsa staroverska varu-
jejo domačijo, ljudi, domače živali in pridelke pred vsem slabim. Naši predniki niso dela-
li razlik med enimi in drugimi znamenji, verjeli so le, da jim tako mojstrsko vklesana lahko
oboja samo pomagajo.

134
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138