Page 77 - Kordeš, Urban, Maja Smrdu, 2015. Osnove kvalitativnega raziskovanja. Koper: Založba Univerze na Primorskem. Famnit Texbooks, 1.
P. 77
etika v kvalitativnem raziskovanju

Etika je pomembna v vsakem raziskovanju, v kvalitativnem pa, zaradi
večje bližine z udeleženci, večje poglobljenosti podatkov in soudeleže-
nosti raziskovalca, še toliko bolj. Etika je vključena v vsaki fazi razisko-
valnega procesa - od odločanja o tematiki, do izbire vzorca, eksperimental-
nega dela raziskave in poročanja o ugotovitvah:

- Izbira raziskovalne teme in oblikovanje raziskovalnih vprašanj: na-
men raziskave naj bi bil poleg pridobitve znanstvene vrednosti
novega potencialnega znanja, tudi izboljšanje človeške situacije, ki
se jo raziskuje.

- Načrtovanje raziskave: načrtujemo tudi način pridobitve inform-
iranega soglasja udeležencev, zagotovitev zaupnosti in načrtovan-
je možnih posledic raziskave za udeležence.

- Izvedba raziskave: udeležencem morajo biti oznovne značilnosti
in proces raziskave jasni in tudi jasno sporočena, pri čemer je po-
trebno upoštevati tudi posledice interakcije z raziskovalcem oz.
raziskovalno situacijo (npr. stres med intervjujem in vpliv na sam-
opodobo). Zagotovljena morata biti ustrezna zaupnost in zaseb-
nost.

- Analiza podatkov: zagotavljanje zaupnosti v procesu transkribi-
ranja in kodiranja (kdo to počne, kdo ima dostop do informacij)
ter preverjanje interpretacij z udeleženci.

- Poročanje o izsledkih raziskave: zopet je ključen ustrezen
nivo ohranjanja zaupnosti in razmislek o možnih posledicah za
udeležence.

Če pogledamo še iz vidika upoštevanje etičnih izhodišč, ne glede na fazo
raziskave, potem moramo, za vzdrževanje ustreznega etičnega nivoja, po-
leg že povsem ustaljenih etičnih principov raziskovanja kot so: splošno upo-
števanje zakonodaje, anonimnost, pravičnost in zaupnost, upoštevati še
naslednje:

1. Predpogoj za raziskavo je jasno podano soglasje udeležencev za
sodelovanje. Pri tem mora biti ideleženec ustrezno seznanjen z
raziskavo, soglasje mora biti podano prostovoljno in mora ga po-
dati oseba, ki je tega formalno sposobna (Flick, 2009). Posebna
previdnost pri temu je potrebna pri t.i. ranljivi populaciji, ki zaje-
ma osebe, ki se formalno niso več ali pa še niso sposobni odloča-
ti o vseh vidikih svojega življenja, npr. otroci, osebe z motnjo v
duševnem razvoju, starostniki z demenco ipd.

77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82