Page 143 - Gričar, Sergej, in Štefan Bojnec, 2016. Aplikacija metodologije časovnih serij na primeru turističnih cen. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 143
Empirična analiza kvantitativne raziskave

Preglednica 21: Test šibke zunanjosti spremenljivk, postavljenih s hipotezo 2.

H0: spremenljivka šibke zunanjosti odvisna spremenljivka ∆ICGS verjetnost
∆turisti popravljena Chi statistika 0,02
8,0272 0,61
∆NEDT 0,9954 0,06
8,7944
vse

Opombe: ∆ – diferencirana časovna vrsta, ICGS – indeks cen v gostinstvu, turisti – prihodi
domačih in tujih turistov, NEDT – nominalni efektivni devizni tečaj.

Model VEC, postavljen s hipotezo 3 143
Slovenske hotelske organizacije so se po vstopu države v evroatlantske po-
vezave znašle pred novimi izzivi. Tradicionalni pristopi k povečanju kon-
kurenčnosti, na primer cenovno izčrpavanje, niso več tako aktualni, za
razvoj postajajo pomembni tisti pristopi, ki ustvarjalne sposobnosti zapo-
slenih in konkurenčnost spodbujajo z inovativnimi izdelki in storitvami,
ki so tudi prijazni do okolja. Razumevanje pomena inovacijske dejavnosti
je odvisno od zaznavanja in vrednotenja te dejavnosti v družbeno-ekonom-
skem okolju, torej od tega, kakšen je prevladujoč odnos družbe do ustvar-
jalnosti, inovativnosti, prevzemanja tveganj in kulture novosti. Gojenje in
ohranjanje navedenih misli mora biti vodilo tudi v času gospodarske krize,
ko so se v gostinstvu najprej lotili stroškov poslovanja (druge dejavnosti so
se odzvale podobno) (Šuligoj 2011). Poseg v razvoj ima lahko za organizaci-
je dolgoročne negativne posledice, zato je analiza tretjega modela, postav-
ljenega s hipotezo 3, zelo aktualna.

Pri analizi smo najprej izhajali iz neomejenega modela VAR, v katere-
ga smo vključili šest neodvisnih spremenljivk. Z bivariatno kointegracij-
sko analizo smo določili kointegracijski rang in časovni odlog. Prišli smo
do ugotovitve, da imamo dve statistično značilni kointegracijski povezavi
( ), ki se statistično značilno vrneta v svoje dolgoročno ravnotežje po
dveh mesecih ( ). Da je postavljeni model statistično primeren, je raz-
vidno iz ustreznih testov, predstavljenih v predhodnem podpoglavju. Ker
imamo dve kointegracijski povezavi, so v VECM normalizirani kointegra-
cijski koeficienti na ICGS in na IBPG. Iz njih so razvidni vplivi vseh spre-
menljivk na aktivnost ponudbe in stroškov v gostinstvu.

Interpretacija rezultatov
Ugotovitve: Tisto, kar je opazno na dolgi rok, je koeficient prilagajanja cen
v gostinstvu. Koeficient je zelo neznačilen, kar lahko razberemo iz Pregle-
dnice 22, stolpec 1. To pomeni, da se ICGS ne odziva na dogajanje v okolju
gospodarstva, ki ga predstavlja ocenjeni model. Rezultat kaže le na visoko
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148