Page 18 - Gričar, Sergej, in Štefan Bojnec, 2016. Aplikacija metodologije časovnih serij na primeru turističnih cen. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 18
Aplikacija metodologije časovnih serij na primeru turističnih cen
Temeljna teza in hipoteze raziskave
Temeljna teza raziskave
Na cene v gostinstvu statistično značilno vplivajo dejavniki pov-
praševanja, dejavniki ponudbe in stroškov, splošni makroeko-
nomski dejavniki ter makroekonomski šoki domačega in zuna-
njega okolja.
Dinamika cen v gostinstvu je pozitivna, saj so se cene v gostinstvu v pre-
učevanem obdobju realno dvigovale. Temeljno tezo smo empirično anali-
zirali s parcialnim testiranjem prvih treh v nadaljevanju razvitih hipotez,
medtem ko smo preverili robustnost celotnega modela s četrto hipotezo, v
katero bodo hkrati vključene vse relevantne spremenljivke.
18 Splošni makroekonomski dejavniki in makroekonomski šoki domačega
in zunanjega okolja
Hipoteza 1: Cene gostinskih storitev v RS so pozitivno poveza-
ne s splošno ravnjo cen v RS in v območju evra ter s cenami go-
stinskih storitev v območju evra. Cene gostinskih storitev v RS so
kratkoročno pozitivno povezane z dvigom DDV in z uvedbo evra
v Sloveniji.
Hipoteza 1 je testirana z regresijsko analizo in z metodo glavnih kom-
ponent. Skušali smo ugotoviti smeri in statistične značilnosti povezanosti
med analiziranimi spremenljivkami. Pri analizi hipoteze nas zanima tudi
povezanost cen v gostinstvu z dvigom DDV in z uvedbo evra zaradi vsto-
pa RS v Evropsko unijo (EU) in v mehanizem deviznih tečajev (ERM II)
ter prevzema evra, s katerimi lahko pojasnimo spremembe cen gostinskih
storitev ob uvedbi evra in dvigu DDV. Del hipoteze 1 smo testirali v delu
splošnih makroekonomskih dejavnikov tudi s kointegracijsko analizo in
modelom VAR, da lahko pojasnimo linearno povezanost splošnih makro-
ekonomskih dejavnikov v času.
Dejavniki domačega in tujega povpraševanja
Hipoteza 2: Spremembe cen v gostinstvu so pozitivno povezane s
povečanim povpraševanjem po storitvah (prihodi domačih in tu-
jih turistov) ter negativno povezane z apreciacijo domače valute.
Hipoteza je testirana z regresijsko analizo, z metodo glavnih kompo-
nent, s kointegracijsko analizo in modelom VAR. Skušali smo ugotoviti
Temeljna teza in hipoteze raziskave
Temeljna teza raziskave
Na cene v gostinstvu statistično značilno vplivajo dejavniki pov-
praševanja, dejavniki ponudbe in stroškov, splošni makroeko-
nomski dejavniki ter makroekonomski šoki domačega in zuna-
njega okolja.
Dinamika cen v gostinstvu je pozitivna, saj so se cene v gostinstvu v pre-
učevanem obdobju realno dvigovale. Temeljno tezo smo empirično anali-
zirali s parcialnim testiranjem prvih treh v nadaljevanju razvitih hipotez,
medtem ko smo preverili robustnost celotnega modela s četrto hipotezo, v
katero bodo hkrati vključene vse relevantne spremenljivke.
18 Splošni makroekonomski dejavniki in makroekonomski šoki domačega
in zunanjega okolja
Hipoteza 1: Cene gostinskih storitev v RS so pozitivno poveza-
ne s splošno ravnjo cen v RS in v območju evra ter s cenami go-
stinskih storitev v območju evra. Cene gostinskih storitev v RS so
kratkoročno pozitivno povezane z dvigom DDV in z uvedbo evra
v Sloveniji.
Hipoteza 1 je testirana z regresijsko analizo in z metodo glavnih kom-
ponent. Skušali smo ugotoviti smeri in statistične značilnosti povezanosti
med analiziranimi spremenljivkami. Pri analizi hipoteze nas zanima tudi
povezanost cen v gostinstvu z dvigom DDV in z uvedbo evra zaradi vsto-
pa RS v Evropsko unijo (EU) in v mehanizem deviznih tečajev (ERM II)
ter prevzema evra, s katerimi lahko pojasnimo spremembe cen gostinskih
storitev ob uvedbi evra in dvigu DDV. Del hipoteze 1 smo testirali v delu
splošnih makroekonomskih dejavnikov tudi s kointegracijsko analizo in
modelom VAR, da lahko pojasnimo linearno povezanost splošnih makro-
ekonomskih dejavnikov v času.
Dejavniki domačega in tujega povpraševanja
Hipoteza 2: Spremembe cen v gostinstvu so pozitivno povezane s
povečanim povpraševanjem po storitvah (prihodi domačih in tu-
jih turistov) ter negativno povezane z apreciacijo domače valute.
Hipoteza je testirana z regresijsko analizo, z metodo glavnih kompo-
nent, s kointegracijsko analizo in modelom VAR. Skušali smo ugotoviti