Page 94 - Gričar, Sergej, in Štefan Bojnec, 2016. Aplikacija metodologije časovnih serij na primeru turističnih cen. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 94
Aplikacija metodologije časovnih serij na primeru turističnih cen

menljivka ICGS poveča za 1,041, pri čemer ostale spremenljivke ostane-
jo nespremenjene. Na podlagi podatkov ocenjujemo, da se indeks ICGS v
povprečju zmanjša za 0,014, če se spremenljivka turisti poveča za ena, pri
čemer ostale spremenljivke ostanejo nespremenjene. Na podlagi podatkov
nadalje ocenjujemo, da se ICGS poveča za 0,553, če se ICS poveča za ena,
pri čemer ostale spremenljivke ostanejo nespremenjene, kar kaže na pove-
zavo med dejavniki, ki predstavljajo cene v gostinstvu in ostale storitve v
gospodarstvu. ICGS se poveča za 0,096, če se NEDT poveča za ena, pri
čemer ostale spremenljivke ostanejo nespremenjene, kar kaže na poveza-
vo med dejavniki, ki predstavljajo cene v gostinstvu in devizni tečaj. Spre-
memba DDV vpliva na znižanje ICGS, česar nismo pričakovali.

Ugotovili smo, da so parcialni regresijski koeficienti iz regresijske ana-
lize 2, statistično značilni. Odvisne spremenljivke ICGSEA, IAC, turisti,
94 ICS, NEDT in IDDV so statistično značilno povezane z neodvisno spre-
menljivko ICGS.

S tem potrjujemo del hipoteze 1, ki govori, da je ICGS pozitivno pove-
zan z ICGSEA. V hipotezi 1 smo predpostavili, da je ICGS pozitivno pove-
zan z dvigom DDV. Regresijska analiza nam je pokazala, da je ICGS nega-
tivno povezan z dvigom DDV, kar pomeni, da se cene ob spremembi DDV
statistično značilno znižajo.

Spremenljivke, ki smo jih predpostavili s hipotezo 2, se v povprečju sta-
tistično značilno obnašajo drugače, zato hipoteze 2 ne potrjujemo in poda-
jamo naslednjo obrazložitev. Vrednost parcialnega koeficienta spremenljiv-
ke turisti je nizka, zato rezultata ne komentiramo, saj je pod vrednostjo, ki
omogoča pravilno sklepanje. ICGS je z apreciacijo NEDT pozitivno pove-
zan in ne negativno, kar smo predpostavili s hipotezo 2.

Hipotezo 3 lahko z ugotovitvami iz regresijske analize potrdimo le v
delu, da so cene gostinskih storitev pozitivno statistično značilno poveza-
ne s stroški nabave inputov. Ostale spremenljivke niso statistično značilne.

Podobno kot smo ugotovili z metodo glavnih komponent, ugotavlja-
mo tudi z regresijsko analizo. Hipotezo 4 s pomočjo regresijske analize na
osnovi predhodnih ugotovitev potrdimo v celoti. Gibanje cen v gostinstvu
je povezano z dejavniki ponudbe (cene gostinskih storitev v evro obmo-
čju) in stroškov (inputi v gostinstvu), z dejavniki povpraševanja (turisti)
ter z makroekonomskimi dejavniki domačega (IDDV) in zunanjega okolja
(NEDT). Slamnati spremenljivki s pomočjo regresijske analize nista stati-
stično značilni.

Z regresijskima enačbama 3 in 4 iz Preglednice 6 ugotavljamo, da so
cene v gostinstvu statistično značilno proporcionalno povezane s cenami
ICŽP, ICŽPEA in predvidevamo, da se bodo cene v gostinstvu poveče-
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99