Page 15 - Jere Jakulin, Tadeja, 2016. Kvalitativno modeliranje kompleksnih sistemov v turizmu. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 15
Sistemski pristop in sistemsko mišljenje
(količin) v svojem procesu, poimenovanem črna škatla, proizvaja izhodne
elemente (izhodne količine).
Slika 1: Organizacija kot odprt sistem. 15
Prikazovanje organizacij kot odprtih adaptivnih sistemov po Beeru
(1959) zahteva njihovo reorganizacijo v smeri, da postanejo sposobne pre-
toka specifičnih vzorcev in informacij ter transformacije. Kompleksni tu-
ristični sistemi imajo, tako kot vsi sistemi, še eno značilnost, in sicer kon-
cept povratnih zank v sistemih, ki povezujejo sistemske vhodne in izhodne
elemente tako, da lahko izhodni elementi povratno vplivajo na vhodne. To
dejstvo je izredno pomembno, kajti na ta način se dogajajo regulacijski pro-
cesi.
Slika 2: Povratna zanka v sistemih, ki omogoča, da izhodne količine neposredno vplivajo na
vhodne.
Zaradi ciljne usmerjenosti organizacijske sisteme imenujemo tudi tele-
ološki. Za razliko od drugih sistemov so cilji kompleksnih turističnih sis-
temov dinamični in so v skladu z izkušnjami. Sama regulacija je potrebna
(nujna), vendar še zdaleč ni zadostna.
Nujno potrebna je vizija razvoja oziroma predvidevanje vpliva okolja.
Zaradi tega jih definiramo nekoliko drugače, da poudarimo tudi notranje
razloge obnašanja sistema. Ponavadi so to podsistemi upravljanja. Na Sli-
ki 3 je prikazan splošni model ciljno usmerjenega sistema, ki je določen s
parom (P, D) (Kljajić 1994); P predstavlja proces upravljanja, D pa uprav-
ljavski podsistem. Upravljavski podsistem temelji na povratni informaci-
ji (rezultat operativnega trenutnega delovanja) in vnaprejšnji, anticipativni
informaciji, ki je rezultat strateškega vidika upravljanja.
(količin) v svojem procesu, poimenovanem črna škatla, proizvaja izhodne
elemente (izhodne količine).
Slika 1: Organizacija kot odprt sistem. 15
Prikazovanje organizacij kot odprtih adaptivnih sistemov po Beeru
(1959) zahteva njihovo reorganizacijo v smeri, da postanejo sposobne pre-
toka specifičnih vzorcev in informacij ter transformacije. Kompleksni tu-
ristični sistemi imajo, tako kot vsi sistemi, še eno značilnost, in sicer kon-
cept povratnih zank v sistemih, ki povezujejo sistemske vhodne in izhodne
elemente tako, da lahko izhodni elementi povratno vplivajo na vhodne. To
dejstvo je izredno pomembno, kajti na ta način se dogajajo regulacijski pro-
cesi.
Slika 2: Povratna zanka v sistemih, ki omogoča, da izhodne količine neposredno vplivajo na
vhodne.
Zaradi ciljne usmerjenosti organizacijske sisteme imenujemo tudi tele-
ološki. Za razliko od drugih sistemov so cilji kompleksnih turističnih sis-
temov dinamični in so v skladu z izkušnjami. Sama regulacija je potrebna
(nujna), vendar še zdaleč ni zadostna.
Nujno potrebna je vizija razvoja oziroma predvidevanje vpliva okolja.
Zaradi tega jih definiramo nekoliko drugače, da poudarimo tudi notranje
razloge obnašanja sistema. Ponavadi so to podsistemi upravljanja. Na Sli-
ki 3 je prikazan splošni model ciljno usmerjenega sistema, ki je določen s
parom (P, D) (Kljajić 1994); P predstavlja proces upravljanja, D pa uprav-
ljavski podsistem. Upravljavski podsistem temelji na povratni informaci-
ji (rezultat operativnega trenutnega delovanja) in vnaprejšnji, anticipativni
informaciji, ki je rezultat strateškega vidika upravljanja.