Page 216 - Weiss, Jernej, ur. 2018. Nova glasba v “novi” Evropi med obema svetovnima vojnama ?? New Music in the “New” Europe Between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 2
P. 216
nova glasba v »novi« evropi med obema svetovnima vojnama

Only with the help of a more precise definition of the individual struc-
tural elements and techniques that condition the style of the compositions
in question (and not vice versa), the emphases of which then changed fol-
lowing the return of their composers from Prague, under the influence of
time and environment, will we succeed in arriving at some more relevant
conclusions. Until then, discussion of the works of the composers in ques-
tion will probably continue to be dominated by unhelpful stylistic general-
isations and comparisons with more or less incomparable or even non-ex-
istent pinnacles of contemporary European musical creativity which are
the origin of that myth – so characteristic of Slovene musical historiogra-
phy – of the eternal backwardness or reactionary nature of musical creativ-
ity in Slovenia.

Bibliography

Bedina, Katarina. “Nova najdba iz pisem Francu Šturmu.” Muzikološki zbornik,
21 (1985): 87–95.

Blažek, Vlastimil, ed.. Sborník na paměť 125 let Konzervatoře hudby v Praze.
Praha: Vyšehrad, 1936.

Cvetko, Dragotin. Fragment glasbene moderne: iz pisem Slavku Ostercu. Lju-
bljana: Slovenska akademija znanosti in umetnosti, 1988.

Dekleva, Tatjana. “Ljubljanska univerza od ustanovitve do začetka devetdeset-
ih let.” 90. let Univerze v Ljubljani: med tradicijo in izzivi časa. Jože Ciper-
le, ed.. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, 2009, 36–39.

Hába, Alois. Neue Harmonielehre des Diatonischen, Chromatischen, Viertel-,
Drittel-, Sechstel und Zwölftel-Tonsystems. Leipzig: F. Kistner & C.F.W.
Siegel, 1927.

Helfert, Vladimír. Česká moderní hudba: Studie o české hudební tvořivosti. Ol-
omouc: Index, 1936.

Hesse, Horst-Peter, ed.. Alois Hába. Harmonielehre des diatonischen, chroma-
tischen, Viertel-, Drittel-, Sechstel- und Zwölftel-Tonsystems (1942–1943).
Nordstedt: 2007.

Klemenčič, Ivan. Slovenski glasbeni ekspresionizem. Ljubljana: Cankarjeva
založba, 1988.

Koporc, Srečko. “Alois Hába in njegova četrttonska teorija (Črtica ob priliki iz-
dane knjige: Neue Harmonielehre).” Cerkveni glasbenik, 51, no. 7–8 (1928):
111–112.

Koporc, Srečko. Skrivnost dvanajstih tonov. Ljubljana: ms., 1957.

214
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221