Page 12 - Kesič, Dragan, Likar, Borut (2018). Komercializacija novosti za neekonomiste. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 12
2 Osnove delovanja gospodarstva
jetij predvsem z delovanjem države in lahko pomembno vpliva na
poslovna tveganja podjetij, na spodbujanje ali zaviranje aktivno-
sti podjetnikov, zlasti z višino in načinom opredeljevanja davkov,
s predpisanim postopkom ustanavljanja podjetij ter z vplivom na
zakonodajno-pravno okolje poslovanja podjetij.
3. Podjetja poslujejo v tehnološkem okolju, ki predvsem vpliva na teh-
nično najučinkovitejši raziskovalno-razvojni proces, na inventiv-
nost (nova odkritja) in inovativnost (nove rešitve in pristopi v
proizvodnji, poslovanju, marketingu, prodaji in tudi drugih aktiv-
nostih podjetja), na način in izvedbo proizvodnje, s tem pa tudi na
stroškovno učinkovitost poslovanja. Danes vključevanje sodobne
informacijsko-komunikacijske tehnologije (i k t) predstavlja bi-
stveno konkurenčno prednost za delovanje in poslovanje podje-
tij, prav hitra in učinkovita uporaba informacij ter ik t je ključ za
njihovo uspešno poslovanje.
4. Podjetja poslujejo v konkurenčnem okolju; v preteklosti nikoli ni bilo
tako močne in ostre konkurence in konkurenčnosti (tekmovanja)
med podjetji. Trg se nenehno spreminja, kupci si stalno želijo no-
vih in novih izdelkov ter storitev, tekmeci na svetovne in nacio-
nalne trge nenehno prinašajo nove, še boljše in bolj izpopolnjene
izdelke ter storitve. Danes morajo podjetja tudi visoko kakovostne
izdelke in storitve ponujati po konkurenčnih cenah. Zaradi visoko
konkurenčnega poslovnega okolja lahko trdimo, da danes, še bolj
pa bodo v bodoče podjetja poslovala v hiperkonkurenčnem okolju.
5. Podjetja poslujejo v marketinškem okolju, kjer se soočajo z marke-
tinškimi aktivnostmi drugih podjetij, ki poudarjajo pomen lastnih
izdelkov in storitev, nagovarjajo potencialne potrošnike za nakup,
poudarjajo prednosti posameznih izdelkov in storitev ter usmer-
jajo svoje aktivnosti v določene ciljane dele trga.
6. Podjetja poslujejo v družbenem okolju, za katerega je značilna iz-
razita različnost, zato lahko govorimo o družbenem pluralizmu
ali multikulturnem okolju; značilne so tudi zaznavne spremembe
v demografskih gibanjih (stopnja prirastka prebivalstva, staranje
prebivalstva, delež posameznih starostnih skupin v strukturi pre-
bivalstva) in tudi spremembe v načinu življenja ter v sestavi dru-
žine (istospolna partnerstva, manjše število porok in otrok v dru-
žini).
Značilno za dogajanja v sodobnem svetu in tudi v poslovanju podjetij
12
jetij predvsem z delovanjem države in lahko pomembno vpliva na
poslovna tveganja podjetij, na spodbujanje ali zaviranje aktivno-
sti podjetnikov, zlasti z višino in načinom opredeljevanja davkov,
s predpisanim postopkom ustanavljanja podjetij ter z vplivom na
zakonodajno-pravno okolje poslovanja podjetij.
3. Podjetja poslujejo v tehnološkem okolju, ki predvsem vpliva na teh-
nično najučinkovitejši raziskovalno-razvojni proces, na inventiv-
nost (nova odkritja) in inovativnost (nove rešitve in pristopi v
proizvodnji, poslovanju, marketingu, prodaji in tudi drugih aktiv-
nostih podjetja), na način in izvedbo proizvodnje, s tem pa tudi na
stroškovno učinkovitost poslovanja. Danes vključevanje sodobne
informacijsko-komunikacijske tehnologije (i k t) predstavlja bi-
stveno konkurenčno prednost za delovanje in poslovanje podje-
tij, prav hitra in učinkovita uporaba informacij ter ik t je ključ za
njihovo uspešno poslovanje.
4. Podjetja poslujejo v konkurenčnem okolju; v preteklosti nikoli ni bilo
tako močne in ostre konkurence in konkurenčnosti (tekmovanja)
med podjetji. Trg se nenehno spreminja, kupci si stalno želijo no-
vih in novih izdelkov ter storitev, tekmeci na svetovne in nacio-
nalne trge nenehno prinašajo nove, še boljše in bolj izpopolnjene
izdelke ter storitve. Danes morajo podjetja tudi visoko kakovostne
izdelke in storitve ponujati po konkurenčnih cenah. Zaradi visoko
konkurenčnega poslovnega okolja lahko trdimo, da danes, še bolj
pa bodo v bodoče podjetja poslovala v hiperkonkurenčnem okolju.
5. Podjetja poslujejo v marketinškem okolju, kjer se soočajo z marke-
tinškimi aktivnostmi drugih podjetij, ki poudarjajo pomen lastnih
izdelkov in storitev, nagovarjajo potencialne potrošnike za nakup,
poudarjajo prednosti posameznih izdelkov in storitev ter usmer-
jajo svoje aktivnosti v določene ciljane dele trga.
6. Podjetja poslujejo v družbenem okolju, za katerega je značilna iz-
razita različnost, zato lahko govorimo o družbenem pluralizmu
ali multikulturnem okolju; značilne so tudi zaznavne spremembe
v demografskih gibanjih (stopnja prirastka prebivalstva, staranje
prebivalstva, delež posameznih starostnih skupin v strukturi pre-
bivalstva) in tudi spremembe v načinu življenja ter v sestavi dru-
žine (istospolna partnerstva, manjše število porok in otrok v dru-
žini).
Značilno za dogajanja v sodobnem svetu in tudi v poslovanju podjetij
12