Page 16 - Kesič, Dragan, Likar, Borut (2018). Komercializacija novosti za neekonomiste. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 16
3 Temeljno o delovanju in poslovanju podjetij
predstavlja v svojem poslovanju in se z njim podpisuje. Firme podjetja
so lahko zelo različne, na primer Krka Novo mesto, Nama Ljubljana,
Lisca Sevnica, Peter Verbič, ključavničarstvo, Ljubljana.
Podjetje je tako kot pojem uporabljan dokaj široko, saj včasih s tem iz-
razom mislimo na firmo, včasih bolj na podjetje samo oziroma tudi ka-
terega od njegovih obratov (razvoj in raziskave, kontrola, proizvodnja,
nabava, marketing, prodaja, komerciala). Podjetje je tudi pravna oseba,
ki v določeni organizacijski obliki proizvaja za trg na osnovi svojega po-
znavanja povpraševanja, ki ga skuša prepoznati s svojo raziskavo trga
in ga tudi pospeševati z reklamo in s promocijskimi aktivnostmi. Zaradi
tega ima podjetje praviloma organizirane vse potrebne poslovne funk-
cije, ki se dnevno soočajo z vsemi poslovnimi tveganji, tako s tehnično-
tehnološkimi, ki so neposredno povezana z aktivnostmi raziskav in ra-
zvoja ter proizvodnje, kot tudi s širšim poslovnim tveganjem, ko se vr-
šijo aktivnosti na trgu (marketing, nabava, prodaja, komercializacija).
Podjetje lahko lastniki z vložkom svojih sredstev (kapitala) ustano-
vijo v različnih pravnih oblikah in v skladu z veljavno zakonodajo. Tako
poznamo različne pravne oblike podjetij (samostojni podjetnik – s. p.,
družba z neomejeno solidarno odgovornostjo – d. n. o., družba z ome-
jeno odgovornostjo – d. o. o, delniška družba – d. d., komanditna delni-
ška družba – k. d. d.), ki so tudi najpogostejše oblike družb, posedujo-
čih podjetja. Lastniki – družbeniki, ki ustanavljajo družbo za dosega-
nje načrtovanih poslovnih ciljev, morajo dobro poznati veljavno zako-
nodajo, ki predpisuje načine, pogoje in oblike ustanovitve možnih družb
ter tudi njihovo registracijo v veljavni register podjetij. Vsako podjetje je
registrirano pri odgovornem pravnem organu (sodišče), kar zagotavlja
tudi njegovo verodostojnost in pravno zavezo (obligacijo) spoštovanja
pravnih norm ter zakonodaje v procesu delovanja in poslovanja vsakega
podjetja. Gre predvsem zato, da družba in njeno podjetje v različnem
obsegu, glede na obliko registrirane družbe, odgovarja za svoje obve-
znosti do drugih udeležencev v poslovnem procesu s ciljem korektnega
in pravno zavezujočega poslovanja. Zato je pomembno, da udeleženci
poslovnega procesa vedo, da poslujejo s podjetji, ki so zanesljiva, lastni-
ško in organizacijsko urejena ter pravočasno in v dogovorjenih rokih iz-
polnjujejo svoje obveznosti. Vsako podjetje je možno preveriti glede za-
nesljivosti njegovega poslovanja. Na voljo so številne specializirane in-
štitucije (Kompass, Gvin, d &b, Coface, Bisnode), ki aktivno spremljajo
poslovanja podjetji in njihove spremembe ter na zahtevo naročnika iz-
dajajo tako imenovane poslovne bonitete podjetij. V taki poslovni boniteti
16
predstavlja v svojem poslovanju in se z njim podpisuje. Firme podjetja
so lahko zelo različne, na primer Krka Novo mesto, Nama Ljubljana,
Lisca Sevnica, Peter Verbič, ključavničarstvo, Ljubljana.
Podjetje je tako kot pojem uporabljan dokaj široko, saj včasih s tem iz-
razom mislimo na firmo, včasih bolj na podjetje samo oziroma tudi ka-
terega od njegovih obratov (razvoj in raziskave, kontrola, proizvodnja,
nabava, marketing, prodaja, komerciala). Podjetje je tudi pravna oseba,
ki v določeni organizacijski obliki proizvaja za trg na osnovi svojega po-
znavanja povpraševanja, ki ga skuša prepoznati s svojo raziskavo trga
in ga tudi pospeševati z reklamo in s promocijskimi aktivnostmi. Zaradi
tega ima podjetje praviloma organizirane vse potrebne poslovne funk-
cije, ki se dnevno soočajo z vsemi poslovnimi tveganji, tako s tehnično-
tehnološkimi, ki so neposredno povezana z aktivnostmi raziskav in ra-
zvoja ter proizvodnje, kot tudi s širšim poslovnim tveganjem, ko se vr-
šijo aktivnosti na trgu (marketing, nabava, prodaja, komercializacija).
Podjetje lahko lastniki z vložkom svojih sredstev (kapitala) ustano-
vijo v različnih pravnih oblikah in v skladu z veljavno zakonodajo. Tako
poznamo različne pravne oblike podjetij (samostojni podjetnik – s. p.,
družba z neomejeno solidarno odgovornostjo – d. n. o., družba z ome-
jeno odgovornostjo – d. o. o, delniška družba – d. d., komanditna delni-
ška družba – k. d. d.), ki so tudi najpogostejše oblike družb, posedujo-
čih podjetja. Lastniki – družbeniki, ki ustanavljajo družbo za dosega-
nje načrtovanih poslovnih ciljev, morajo dobro poznati veljavno zako-
nodajo, ki predpisuje načine, pogoje in oblike ustanovitve možnih družb
ter tudi njihovo registracijo v veljavni register podjetij. Vsako podjetje je
registrirano pri odgovornem pravnem organu (sodišče), kar zagotavlja
tudi njegovo verodostojnost in pravno zavezo (obligacijo) spoštovanja
pravnih norm ter zakonodaje v procesu delovanja in poslovanja vsakega
podjetja. Gre predvsem zato, da družba in njeno podjetje v različnem
obsegu, glede na obliko registrirane družbe, odgovarja za svoje obve-
znosti do drugih udeležencev v poslovnem procesu s ciljem korektnega
in pravno zavezujočega poslovanja. Zato je pomembno, da udeleženci
poslovnega procesa vedo, da poslujejo s podjetji, ki so zanesljiva, lastni-
ško in organizacijsko urejena ter pravočasno in v dogovorjenih rokih iz-
polnjujejo svoje obveznosti. Vsako podjetje je možno preveriti glede za-
nesljivosti njegovega poslovanja. Na voljo so številne specializirane in-
štitucije (Kompass, Gvin, d &b, Coface, Bisnode), ki aktivno spremljajo
poslovanja podjetji in njihove spremembe ter na zahtevo naročnika iz-
dajajo tako imenovane poslovne bonitete podjetij. V taki poslovni boniteti
16