Page 22 - Management 17 (2)
P. 22
ar Čehovin in Žiga Čepar | Približevanje Srbije Evropski uniji
Proces pridružitve Srbije eu Srbija je 1. marca 2012 postala kandidatka za
Ko sta bili Srbija in Črna gora še del Zvezne re- članstvo v eu, 21. januarja 2014 pa je začela poga-
publike Jugoslavije (zrj), se je leta 2001 uradno janja o vstopu v eu, kar je zadnji korak k članstvu
začel proces stabilizacije in vstopa v eu. Evrop- v eu (Budimir in Međak 2017, 2–3). Vsebinska po-
ska komisija ter Srbija in Črna gora sta istega leta dročja pogajanj so razdeljena na 35 poglavij, ta pa
ustanovili skupno posvetovalno delovno skupino, so povezana v šest skupin, in sicer: (1) osnove,
ki naj bi imela nalogo vključevanja norm eu v za- (2) notranji trg, (3) konkurenčnost in dolgoročna
konodajo zrj. Po štirih sestankih je Sektor za rast, (4) agenda in trajnostna povezljivost, (5) viri,
evropske integracije ministrstva za ekonomske kmetijstvo in kohezija ter (6) zunanji odnosi. Za
odnose s tujino prevzel vse zadeve, ki se nanašajo članstvo v eu mora Srbija zapreti vseh 35 pogla-
na Srbijo. Srbski parlament je resolucijo o član- vij. Z večanjem števila odprtih poglavij se širi tudi
stvu v eu sprejel 13. oktobra 2004. Na podlagi obseg dela. Pričakovati je, da se bo v naslednjih
sklepa o sprejetju resolucije je bila izdelana štu- fazah pristopnega procesa okrepila interakcija z
dija izvedljivosti, ki jo je Svet eu potrdil aprila uradniki eu (European Commision 2022). Priso-
2005. V uradni razpravi o temah stabilizacije in tnost in aktivnosti Srbije v Bruslju bodo vse po-
pridružitvenega sporazuma z eu je nato prišlo do membnejše, učinkovitost teh aktivnosti pa bo od-
pomembnega premora. Skupnost Srbije in Črne visna tudi od administrativnih, finančnih in poga-
gore v okviru zrj se je namreč spreminjala, kar jalskih zmogljivosti Srbije.
je bil vzrok za prekinitev. Črnogorski parlament
je 3. junija 2006 razglasil neodvisnost Črne gore Zastopanje interesov Srbije v eu
in tako je Svet eu julija 2006 preoblikoval man- Pogajalska struktura med Srbijo in eu vključuje
dat za pogajanja o stabilizacijsko-pridružitvenem narodno skupščino, vlado Srbije, koordinacijsko
sporazumu z novo državo Republiko Srbijo. Srbija telo, urad za evropske integracije, svet koordina-
je samostojno nadaljevala reforme in pogovore z cijskega telesa, pogajalsko skupino ter ministr-
Evropsko komisijo. Stabilizacijsko-pridružitveni stva in posebne organizacije. Vse te institucije
sporazum (sps) je bil parafiran 7. novembra 2007, delajo na pogajanjih z eu in sprejemajo odloči-
podpisan pa 29. aprila 2008 v Luksemburgu. Ve- tve o nadaljnjem pristopanju Srbije k eu (Subotić
ljati je začel leta 2013. Podpis sporazuma je po- 2017, 38). Za uspešno zastopanje interesov v pro-
membno vplival na izboljšanje gospodarskih vezi cesu vključevanja v eu sta potrebna širok druž-
med eu in Srbijo. Ko pridružitveno obdobje po- beni dogovor in odlična organiziranost družbe
teče, pridružena država ne postane članica eu, ter celotne državne uprave. Treba je oceniti spo-
ampak vstopi v pristopni proces, ki je komplek- sobnost Srbije, da zagovarja in uveljavlja svoje
snejša in zahtevnejša faza evropskega integracij- interese pred organi eu na upravni ter instituci-
skega procesa (Ateljević, Forca in Župac 2015, 100; onalni ravni (Subotić 2017).
Budimir, Radić in Kahrimanović 2008, 28). Kljub
nekaterim trenutnim izzivom glede usklajevanja Sposobnost pogajanj ter zastopanja interesov
predpisov Srbije z zakonodajo eu Srbija še vedno države je opredeljena kot sposobnost ustreznih
izvaja sps. Ministrstvo za evropske integracije je državnih subjektov in funkcionarjev za učinko-
bilo reorganizirano v skladu s smernicami poso- vito zastopanje ter uresničevanje interesov Sr-
dobljene metodologije, saj srbska vlada še naprej bije na podlagi vladnih direktiv in v okviru po-
izjavlja, da je evropska integracija njen strateški oblastil ter obveznosti, določenih z normativnim
cilj. Agenda pravne države je bila eden glavnih okvirom. Za učinkovito organizacijo zmogljivo-
ciljev in področij delovanja vlade v prvi polovici sti pogajanj so potrebni načrtovanje, znanje in
leta 2021, skupaj s spremembami, ki se nanašajo viri. Stroški pogajanj bi se povečali in njihovi
na eu (Budimir in Međak 2017, 29–31). učinki zmanjšali brez usklajenega usklajevanja
zmogljivosti, kar pomeni vzpostavitev operativne
eu je največji zunanji ekonomski partner Sr- uprave doma in v tujini. To kaže, da so druge vrste
bije. Od leta 2001 do 2017 je preko 60 vseh tu- sposobnosti, kot so administrativne in finančne
jih neposrednih naložb v Srbijo prišlo iz držav eu, zmogljivosti, vezane na pogajalske sposobnosti
kar še potrjuje visoko stopnjo gospodarske po- (Subotić 2017, 11–20).
vezanosti Srbije z eu. Najpomembnejši vlagate-
lji prihajajo iz naslednjih držav: Nemčija, Italija, Letno poročilo Evropske komisije
zda, Avstrija, Norveška, Slovenija, Rusija, Grčija, za leto 2021
Nizozemska, Belgija, Švica in Francija (Budimir in Evropska komisija vsako leto oceni napredek Sr-
Međak 2017, 40). bije na poti v eu. Srbija je za leto 2021 prejela
60 management 17 (2022) številka 2
Proces pridružitve Srbije eu Srbija je 1. marca 2012 postala kandidatka za
Ko sta bili Srbija in Črna gora še del Zvezne re- članstvo v eu, 21. januarja 2014 pa je začela poga-
publike Jugoslavije (zrj), se je leta 2001 uradno janja o vstopu v eu, kar je zadnji korak k članstvu
začel proces stabilizacije in vstopa v eu. Evrop- v eu (Budimir in Međak 2017, 2–3). Vsebinska po-
ska komisija ter Srbija in Črna gora sta istega leta dročja pogajanj so razdeljena na 35 poglavij, ta pa
ustanovili skupno posvetovalno delovno skupino, so povezana v šest skupin, in sicer: (1) osnove,
ki naj bi imela nalogo vključevanja norm eu v za- (2) notranji trg, (3) konkurenčnost in dolgoročna
konodajo zrj. Po štirih sestankih je Sektor za rast, (4) agenda in trajnostna povezljivost, (5) viri,
evropske integracije ministrstva za ekonomske kmetijstvo in kohezija ter (6) zunanji odnosi. Za
odnose s tujino prevzel vse zadeve, ki se nanašajo članstvo v eu mora Srbija zapreti vseh 35 pogla-
na Srbijo. Srbski parlament je resolucijo o član- vij. Z večanjem števila odprtih poglavij se širi tudi
stvu v eu sprejel 13. oktobra 2004. Na podlagi obseg dela. Pričakovati je, da se bo v naslednjih
sklepa o sprejetju resolucije je bila izdelana štu- fazah pristopnega procesa okrepila interakcija z
dija izvedljivosti, ki jo je Svet eu potrdil aprila uradniki eu (European Commision 2022). Priso-
2005. V uradni razpravi o temah stabilizacije in tnost in aktivnosti Srbije v Bruslju bodo vse po-
pridružitvenega sporazuma z eu je nato prišlo do membnejše, učinkovitost teh aktivnosti pa bo od-
pomembnega premora. Skupnost Srbije in Črne visna tudi od administrativnih, finančnih in poga-
gore v okviru zrj se je namreč spreminjala, kar jalskih zmogljivosti Srbije.
je bil vzrok za prekinitev. Črnogorski parlament
je 3. junija 2006 razglasil neodvisnost Črne gore Zastopanje interesov Srbije v eu
in tako je Svet eu julija 2006 preoblikoval man- Pogajalska struktura med Srbijo in eu vključuje
dat za pogajanja o stabilizacijsko-pridružitvenem narodno skupščino, vlado Srbije, koordinacijsko
sporazumu z novo državo Republiko Srbijo. Srbija telo, urad za evropske integracije, svet koordina-
je samostojno nadaljevala reforme in pogovore z cijskega telesa, pogajalsko skupino ter ministr-
Evropsko komisijo. Stabilizacijsko-pridružitveni stva in posebne organizacije. Vse te institucije
sporazum (sps) je bil parafiran 7. novembra 2007, delajo na pogajanjih z eu in sprejemajo odloči-
podpisan pa 29. aprila 2008 v Luksemburgu. Ve- tve o nadaljnjem pristopanju Srbije k eu (Subotić
ljati je začel leta 2013. Podpis sporazuma je po- 2017, 38). Za uspešno zastopanje interesov v pro-
membno vplival na izboljšanje gospodarskih vezi cesu vključevanja v eu sta potrebna širok druž-
med eu in Srbijo. Ko pridružitveno obdobje po- beni dogovor in odlična organiziranost družbe
teče, pridružena država ne postane članica eu, ter celotne državne uprave. Treba je oceniti spo-
ampak vstopi v pristopni proces, ki je komplek- sobnost Srbije, da zagovarja in uveljavlja svoje
snejša in zahtevnejša faza evropskega integracij- interese pred organi eu na upravni ter instituci-
skega procesa (Ateljević, Forca in Župac 2015, 100; onalni ravni (Subotić 2017).
Budimir, Radić in Kahrimanović 2008, 28). Kljub
nekaterim trenutnim izzivom glede usklajevanja Sposobnost pogajanj ter zastopanja interesov
predpisov Srbije z zakonodajo eu Srbija še vedno države je opredeljena kot sposobnost ustreznih
izvaja sps. Ministrstvo za evropske integracije je državnih subjektov in funkcionarjev za učinko-
bilo reorganizirano v skladu s smernicami poso- vito zastopanje ter uresničevanje interesov Sr-
dobljene metodologije, saj srbska vlada še naprej bije na podlagi vladnih direktiv in v okviru po-
izjavlja, da je evropska integracija njen strateški oblastil ter obveznosti, določenih z normativnim
cilj. Agenda pravne države je bila eden glavnih okvirom. Za učinkovito organizacijo zmogljivo-
ciljev in področij delovanja vlade v prvi polovici sti pogajanj so potrebni načrtovanje, znanje in
leta 2021, skupaj s spremembami, ki se nanašajo viri. Stroški pogajanj bi se povečali in njihovi
na eu (Budimir in Međak 2017, 29–31). učinki zmanjšali brez usklajenega usklajevanja
zmogljivosti, kar pomeni vzpostavitev operativne
eu je največji zunanji ekonomski partner Sr- uprave doma in v tujini. To kaže, da so druge vrste
bije. Od leta 2001 do 2017 je preko 60 vseh tu- sposobnosti, kot so administrativne in finančne
jih neposrednih naložb v Srbijo prišlo iz držav eu, zmogljivosti, vezane na pogajalske sposobnosti
kar še potrjuje visoko stopnjo gospodarske po- (Subotić 2017, 11–20).
vezanosti Srbije z eu. Najpomembnejši vlagate-
lji prihajajo iz naslednjih držav: Nemčija, Italija, Letno poročilo Evropske komisije
zda, Avstrija, Norveška, Slovenija, Rusija, Grčija, za leto 2021
Nizozemska, Belgija, Švica in Francija (Budimir in Evropska komisija vsako leto oceni napredek Sr-
Međak 2017, 40). bije na poti v eu. Srbija je za leto 2021 prejela
60 management 17 (2022) številka 2