Page 34 - Management 18 (2023), številka 2
P. 34
Neja Lavrič Smrdel in Barbara Švagan | Tekmovalna debata kot metoda za pridobivanje kompetenc prihodnosti
Raziskavo o vplivu poučevanja argumentacije debaterji razvijajo tudi, ko tekom priprav raz-
na sposobnosti dijakov so med letoma 1999 in mišljajo o tem, kaj bodo k debati prinesli njiho-
2001 izvedli tudi Osborne, Sibel Erduran in Shir- vi nasprotniki, in temu prilagodijo svoj pristop
ley Simon (2004). Iz raziskave je razvidno, da so k debati ter vsebine, ki jih bodo vanjo vključili.
bili učitelji naravoslovnih predmetov do debatne- Tretja ključna stvar, ki se je debaterji naučijo
ga pristopa najprej skeptični, saj so se bali, da bo skozi aktivno udeležbo v izobraževalno-tekmo-
spodbujanje diskusije o uveljavljenih znanstvenih valni debati, je pozorno poslušanje in razume-
konceptih pri otrocih povzročilo zmedo, mogoče vanje drugih – tudi, ko se z njimi ne strinjajo.
pa celo dvom v učitelja. Izkazalo se je, da temu Pomemben del vsakega govora je namreč tudi
ni tako, učenci pa so s to metodo tekom devetih zanikanje (pogosto poimenovano tudi negacija)
mesecev trajanja projekta izboljšali kakovost svo- nasprotnikovih argumentov, pri čemer gre za
je argumentacije. Ta sprememba sicer ni bila zelo jasen in argumentiran izraz nestrinjanja z argu-
velika, kar potrjuje dejstvo, da je učenje tovrstnih menti nasprotne strani. Pri predstavitvi negacije
veščin dolgotrajen proces in da bi morali biti za je ključnega pomena celovito razumevanje lastnih
opazen napredek elementi debate vključeni v več in nasprotnih argumentov, hkrati pa je oblikova-
delov šolskega kurikula. nje negacije izjemen trening strateškega mišlje-
V naslednjem razdelku pojasnimo, kateri ele- nja, saj mora biti negacija v skladu s stališčem,
menti tekmovalne debate pripomorejo k razvoju ki ga predstavlja stran, ki negacijo predstavlja. V
ključnih kompetenc. debati je namreč izjemno pomembno, da znotraj
posameznih govorov kot tudi znotraj ekipe ne
Od debate do kompetenc pride do kontradiktornih misli ali argumentov.
Že preko prve asociacije je debata najočitneje po- Če na eni strani pride do kontradiktornih izjav, je
vezana predvsem z zmožnostjo samozavestnega naloga nasprotne strani, da to izpostavi sodniku.
javnega nastopanja in jasnega izražanja. Ker od Napredek na področju zmožnosti izražanja v
debaterjev zahteva, da strukturirano govorijo tujem jeziku (najpogosteje v angleščini) je vezan
4–5 minut (v osnovni šoli) ali sedem minut (v predvsem na dejstvo, da mednarodni debatni
srednji šoli), in ker poteka najmanj pred lastno turnirji praviloma potekajo v angleščini. Zaradi
in nasprotno ekipo ter sodnikom, včasih pa celo dodatnih priložnosti in izkušenj, ki jih omogoča
pred velikim občinstvom, je premoščen strah udeležba na mednarodnih turnirjih, se za sode-
pred javnim nastopanjem predpogoj, da lahko lovanje na njih odloča velik delež srednješolskih
debater v debati uspe. Poleg javnega nastopanja dijakov, osnovnošolci pa večinoma debatirajo v
debata spodbuja še druge veščine s področja ko- slovenskem jeziku.
munikacije. Zaradi formata debate, ki je v osnovi
tekmovanje med dvema ekipama, se morajo de- Zaključek
baterji zelo kmalu naučiti sodelovanja s svojimi Tekmovalna debata predstavlja učinkovito meto-
sodebaterji ter v splošnem hitro pridobijo na do za pridobivanje ključnih kompetenc, ki bodo v
zmožnosti dela v skupini. Dobro ekipno sode- prihodnosti izjemnega pomena za udeležence na
lovanje je ključno predvsem med pripravami na trgu dela, predvsem kompetenc kritičnega mišlje-
debatne trditve, kjer se debaterji naučijo spre- nja, komunikacije ter strateškega mišljenja. Glede
jemanja drugačnih mnenj in kompromisov ter na rezultate raziskav, ki kažejo na pozitiven vpliv
konstruktivnega sodelovanja. debate na razvoj prav teh kompetenc, bi bilo smi-
Sposobnosti analitičnega in strateškega miš- selno razmisliti o razširitvi uporabe debatne me-
ljenja se pri debaterjih oblikujejo v več točkah todologije, mogoče pa celo o njeni vpeljavi v for-
debatnega procesa. Trening teh veščin se začne malno izobraževanje, kot to že počnejo nekatere
že s pripravo debatnega predmeta (v angleščini druge države. Izobraževalna oz. tekmovalna deba-
ga poimenujemo case), ki ga bo ekipa zagovar- ta ima namreč potencial, da učence, dijake in štu-
jala v debati. Predmet običajno vključuje jasno dente oblikuje v uspešne ter samozavestne posa-
kontekstualizacijo in opis problema, definicije meznike, ki se bodo uspešneje znašli na trgu dela.
nejasnih pojmov ter dva ali tri argumente. V
tem koraku morajo debaterji strateško zastaviti Literatura
osnovna izhodišča ekipne linije argumentacije Acevedo, H. 2023. »Debate Format: WSDC; World
in poiskati močne argumente, v naslednjem ko- S1chools Debating Championship.« Schools Debate,
raku pa morajo argumente strateško razvrstiti 27. december. https://schoolsdebate.com/debate
glede na pomembnost. Strateško razmišljanje -format/wsdc/.
82 management 18 (2023) številka 2