Page 34 - Management 18 (2023), številka 2
P. 34

Neja Lavrič Smrdel in Barbara Švagan | Tekmovalna debata kot metoda za pridobivanje kompetenc prihodnosti


                         Raziskavo o vplivu poučevanja argumentacije   debaterji razvijajo tudi, ko tekom priprav raz-
                      na  sposobnosti  dijakov  so  med  letoma  1999  in   mišljajo o tem, kaj bodo k debati prinesli njiho-
                      2001 izvedli tudi Osborne, Sibel Erduran in Shir-  vi nasprotniki, in temu prilagodijo svoj pristop
                      ley Simon (2004). Iz raziskave je razvidno, da so   k debati ter vsebine, ki jih bodo vanjo vključili.
                      bili učitelji naravoslovnih predmetov do debatne-  Tretja ključna stvar, ki se je debaterji naučijo
                      ga pristopa najprej skeptični, saj so se bali, da bo   skozi  aktivno udeležbo v  izobraževalno-tekmo-
                      spodbujanje diskusije o uveljavljenih znanstvenih   valni debati, je pozorno poslušanje in razume-
                      konceptih pri otrocih povzročilo zmedo, mogoče   vanje drugih – tudi, ko se z njimi ne strinjajo.
                      pa celo dvom v učitelja. Izkazalo se je, da temu   Pomemben del vsakega govora je namreč tudi
                      ni tako, učenci pa so s to metodo tekom devetih   zanikanje (pogosto poimenovano tudi negacija)
                      mesecev trajanja projekta izboljšali kakovost svo-  nasprotnikovih argumentov, pri čemer gre za
                      je argumentacije. Ta sprememba sicer ni bila zelo   jasen in argumentiran izraz nestrinjanja z argu-
                      velika, kar potrjuje dejstvo, da je učenje tovrstnih   menti nasprotne strani. Pri predstavitvi negacije
                      veščin dolgotrajen proces in da bi morali biti za   je ključnega pomena celovito razumevanje lastnih
                      opazen napredek elementi debate vključeni v več   in nasprotnih argumentov, hkrati pa je oblikova-
                      delov šolskega kurikula.                    nje negacije izjemen trening strateškega mišlje-
                         V naslednjem razdelku pojasnimo, kateri ele-  nja, saj mora biti negacija v skladu s stališčem,
                      menti tekmovalne debate pripomorejo k razvoju   ki ga predstavlja stran, ki negacijo predstavlja. V
                      ključnih kompetenc.                         debati je namreč izjemno pomembno, da znotraj
                                                                  posameznih  govorov  kot  tudi  znotraj ekipe  ne
                      Od debate do kompetenc                      pride do kontradiktornih misli ali argumentov.
                      Že preko prve asociacije je debata najočitneje po-  Če na eni strani pride do kontradiktornih izjav, je
                      vezana predvsem z zmožnostjo samozavestnega   naloga nasprotne strani, da to izpostavi sodniku.
                      javnega nastopanja in jasnega izražanja. Ker od   Napredek na področju zmožnosti izražanja v
                      debaterjev zahteva, da strukturirano govorijo   tujem jeziku (najpogosteje v angleščini) je vezan
                      4–5 minut (v osnovni šoli) ali sedem minut (v   predvsem na dejstvo, da mednarodni debatni
                      srednji šoli), in ker poteka najmanj pred lastno   turnirji praviloma potekajo v angleščini. Zaradi
                      in nasprotno ekipo ter sodnikom, včasih pa celo   dodatnih priložnosti in izkušenj, ki jih omogoča
                      pred velikim občinstvom, je premoščen strah   udeležba na mednarodnih turnirjih, se za sode-
                      pred javnim nastopanjem predpogoj, da lahko   lovanje na njih odloča velik delež srednješolskih
                      debater v debati uspe. Poleg javnega nastopanja   dijakov, osnovnošolci pa večinoma debatirajo v
                      debata spodbuja še druge veščine s področja ko-  slovenskem jeziku.
                      munikacije. Zaradi formata debate, ki je v osnovi
                      tekmovanje med dvema ekipama, se morajo de-  Zaključek
                      baterji zelo kmalu naučiti sodelovanja s svojimi   Tekmovalna debata predstavlja učinkovito meto-
                      sodebaterji ter v splošnem hitro pridobijo na   do za pridobivanje ključnih kompetenc, ki bodo v
                      zmožnosti dela v skupini. Dobro ekipno sode-  prihodnosti izjemnega pomena za udeležence na
                      lovanje je ključno predvsem med pripravami na   trgu dela, predvsem kompetenc kritičnega mišlje-
                      debatne trditve, kjer se debaterji naučijo spre-  nja, komunikacije ter strateškega mišljenja. Glede
                      jemanja drugačnih mnenj in kompromisov ter   na rezultate raziskav, ki kažejo na pozitiven vpliv
                      konstruktivnega sodelovanja.                debate na razvoj prav teh kompetenc, bi bilo smi-
                         Sposobnosti analitičnega in strateškega miš-  selno razmisliti o razširitvi uporabe debatne me-
                      ljenja se pri debaterjih oblikujejo v več točkah   todologije, mogoče pa celo o njeni vpeljavi v for-
                      debatnega procesa. Trening teh veščin se začne   malno izobraževanje, kot to že počnejo nekatere
                      že s pripravo debatnega predmeta (v angleščini   druge države. Izobraževalna oz. tekmovalna deba-
                      ga poimenujemo case), ki ga bo ekipa zagovar-  ta ima namreč potencial, da učence, dijake in štu-
                      jala v debati. Predmet običajno vključuje jasno   dente oblikuje v uspešne ter samozavestne posa-
                      kontekstualizacijo in opis problema, definicije   meznike, ki se bodo uspešneje znašli na trgu dela.
                      nejasnih pojmov ter dva ali tri argumente. V
                      tem koraku morajo debaterji strateško zastaviti   Literatura
                      osnovna izhodišča ekipne linije argumentacije   Acevedo, H. 2023. »Debate Format: WSDC; World
                      in poiskati močne argumente, v naslednjem ko-  S1chools Debating Championship.« Schools Debate,
                      raku pa morajo argumente strateško razvrstiti    27. december. https://schoolsdebate.com/debate
                      glede na pomembnost. Strateško razmišljanje   -format/wsdc/.

                      82  management 18 (2023) številka 2
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39