Page 32 - Management 18 (2023), številka 2
P. 32
Neja Lavrič Smrdel in Barbara Švagan | Tekmovalna debata kot metoda za pridobivanje kompetenc prihodnosti
ustreznih informacij), komunikacija (pripovedo- vodstvenih položajev: poiščite tiste, ki so tekom
vanje in javno nastopanje, postavljanje pravih šolanja sodelovali v tekmovalni debati, in jih za-
vprašanj, sinteza sporočil in aktivno poslušanje), poslite (Sher 2014). Po besedah avtorja so bivši
mentalna fleksibilnost (ustvarjalnost in domi- debaterji sposobni nadpovprečno jasne in pre-
šljija, prenos znanja v različne kontekste, spre- pričljive komunikacije ter povezovanja z občin-
jemanje drugačnih perspektiv, prilagodljivost ter stvom. Avtor, ki dela kot svetovalec, trdi, da je
sposobnost učenja) ter sposobnost načrtovanja tekom svoje kariere spoznal že veliko sicer nadar-
(priprave načrta dela, upravljanje s časom in prio- jenih vodij, ki pa nimajo ustreznih komunikacij-
ritizacija nalog ter hitro razmišljanje) (Dondy idr. skih veščin – debaterji, po njegovih besedah, teh
2021). težav nimajo. Kaj se skriva za tem nenavadnim
Pomen kognitivnih veščin za trg dela priho- nasvetom?
dnosti lahko prepoznamo tudi v poročilu The Fu-
ture of Jobs Report 2023 (World Economic Forum Kaj je debata?
2023). V slednjem najdemo razvrstitev temeljnih Tekmovalna debata (tudi izobraževalna debata,
veščin leta 2023 glede na to, koliko anketiranih običajno pa zgolj debata) je strukturirano izme-
organizacij je posamezno kompetenco označi- njevanje argumentov dveh nasprotujočih si stra-
lo kot ključno za svoje zaposlene. Delodajalci so ni, katerih cilj je v svoj prav prepričati sodnika (Za
na prvo mesto s skoraj 70 % postavili analitično in proti, zavod za kulturo dialoga b. l.). Ključni
mišljenje – gre za način razmišljanja, pri kate- element vsake debate je vnaprej določena deba-
rem učinkovito zbiramo informacije za iskanje tna trditev, ki debato osredotoči na točno določen
najboljših in najučinkovitejših rešitev za različne problem – ta je običajno povezan z aktualnimi
probleme. Na drugo mesto so s skoraj 60 % pos- družbenimi, političnimi ali drugimi vprašanji.
tavili ustvarjalno mišljenje, med prvimi desetimi Debata ni prosto izmenjevanje mnenj, tem-
najpomembnejšimi kompetencami leta 2023 pa več sledi točno določenim pravilom, ki jih morajo
najdemo še fleksibilnost, motivacijo in samoza- učenci in dijaki poznati ter upoštevati. Obstaja več
vedanje, radovednost ter vseživljenjsko učenje, različnih formatov tekmovalne debate, v Sloveni-
empatijo in sposobnost aktivnega poslušanja. ji pa poznamo format Karl Popper, ki prevladuje
Svetovni gospodarski forum napoveduje, da predvsem v osnovnošolski debati, ter svetovni
bodo na pomembnosti do leta 2027 najbolj prido- srednješolski debatni format, ki je v rabi na sre-
bile prav kognitivne kompetence, kar odraža vse dnješolskih debatnih turnirjih. Po pravilih obeh
večji pomen sposobnosti reševanja kompleksnih formatov ekipo sestavljajo trije debaterji. Prav
problemov na delovnem mestu. tako v obeh formatih poslušalci od obeh strani sli-
O dejstvu, da so mehke veščine, med katere šimo tri govore, ki so dolgi 4–5 minut v primeru
spadajo tudi komunikacijske spretnosti, pri zase- osnovnošolske in sedem minut v primeru srednje-
danju delovnih mest pogosto ključne, pričajo tudi šolske debate. Na srednješolskih turnirjih debato
rezultati ankete, ki jo je podjetje Maguire Associ- konča zaključni govor, ki traja štiri minute, osnov-
ates izvedlo med 704 ameriškimi delodajalci. Kar nošolski format pa ga ne pozna. Prav tako oba for-
78,8 % delodajalcev je pisno in ustno komunika- mata omogočata neposredno komunikacijo med
cijo izpostavilo kot ključno veščino pri novih za- obema stranema: bodisi v obliki strukturiranih
poslitvah, medtem ko je poznavanje vsebinskega navzkrižnih zaslišanj v primeru osnovnošolskega
področja in ustrezno tehnično usposobljenost formata ali pa v obliki kratkih vprašanj med govo-
za delovno mesto izpostavilo manj kot 45 % de- ri nasprotne ekipe v primeru srednješolskega. De-
lodajalcev (Chikeleze, Johnson in Gibson 2018). bata, ne glede na format, od udeležencev zahteva
Delodajalci izpostavljajo splošno pomanjkanje spoštljivo komunikacijo, tudi v primeru neposre-
komunikacijskih sposobnosti in sposobnosti kri- dne komunikacije med ekipama.
tičnega razmišljanja kot tudi zmožnosti samo- Na turnirjih se pojavljata dve vrsti debatnih
zavestnega nastopa v kakršnem koli kontekstu trditev, pripravljene in trditve »impromptu«. Prve
(Chikeleze, Johnson in Gibson 2018). so debaterjem sporočene že več tednov vnaprej,
kar pomeni, da se nanje lahko v sodelovanju z
Kje naj torej podjetja najdejo primerne mentorjem in s šolskim debatnim klubom dobro
profile delavcev? pripravijo. »Impromptu« teme so razglašene na
Leta 2014 je revija Forbes objavila kolumno, v ka- turnirju, debaterji pa imajo za pripravo zgolj
teri je avtor zapisal zanimiv nasvet podjetjem, 60 minut. Priprave nanje potekajo brez pomoči
ki iščejo milenijce s potencialom za zasedanje mentorja in brez dostopa do tehnologije, deba-
80 management 18 (2023) številka 2