Page 32 - Management 18 (2023), številka 2
P. 32

Neja Lavrič Smrdel in Barbara Švagan | Tekmovalna debata kot metoda za pridobivanje kompetenc prihodnosti


                      ustreznih informacij), komunikacija (pripovedo-  vodstvenih položajev: poiščite tiste, ki so tekom
                      vanje in javno nastopanje, postavljanje pravih   šolanja sodelovali v tekmovalni debati, in jih za-
                      vprašanj, sinteza sporočil in aktivno poslušanje),   poslite (Sher 2014). Po besedah avtorja so bivši
                      mentalna fleksibilnost (ustvarjalnost in domi-  debaterji sposobni nadpovprečno jasne in pre-
                      šljija,  prenos  znanja  v različne  kontekste,  spre-  pričljive komunikacije ter povezovanja z občin-
                      jemanje drugačnih perspektiv, prilagodljivost ter   stvom. Avtor, ki dela kot svetovalec, trdi, da je
                      sposobnost učenja) ter sposobnost načrtovanja   tekom svoje kariere spoznal že veliko sicer nadar-
                      (priprave načrta dela, upravljanje s časom in prio-  jenih vodij, ki pa nimajo ustreznih komunikacij-
                      ritizacija nalog ter hitro razmišljanje) (Dondy idr.   skih veščin – debaterji, po njegovih besedah, teh
                      2021).                                      težav nimajo. Kaj se skriva za tem nenavadnim
                         Pomen kognitivnih veščin za trg dela priho-  nasvetom?
                      dnosti lahko prepoznamo tudi v poročilu The Fu-
                      ture of Jobs Report 2023 (World Economic Forum   Kaj je debata?
                      2023). V slednjem najdemo razvrstitev temeljnih   Tekmovalna debata (tudi izobraževalna debata,
                      veščin leta 2023 glede na to, koliko anketiranih   običajno pa zgolj debata) je strukturirano izme-
                      organizacij je posamezno kompetenco označi-  njevanje argumentov dveh nasprotujočih si stra-
                      lo kot ključno za svoje zaposlene. Delodajalci so   ni, katerih cilj je v svoj prav prepričati sodnika (Za
                      na prvo mesto s skoraj 70 % postavili analitično   in proti, zavod za kulturo dialoga b. l.). Ključni
                      mišljenje – gre za način razmišljanja, pri kate-  element vsake debate je vnaprej določena deba-
                      rem učinkovito zbiramo informacije za iskanje   tna trditev, ki debato osredotoči na točno določen
                      najboljših in najučinkovitejših rešitev za različne   problem – ta je običajno povezan z aktualnimi
                      probleme. Na drugo mesto so s skoraj 60 % pos-  družbenimi, političnimi ali drugimi vprašanji.
                      tavili ustvarjalno mišljenje, med prvimi desetimi   Debata  ni  prosto  izmenjevanje  mnenj,  tem-
                      najpomembnejšimi  kompetencami leta 2023  pa   več sledi točno določenim pravilom, ki jih morajo
                      najdemo še fleksibilnost, motivacijo in samoza-  učenci in dijaki poznati ter upoštevati. Obstaja več
                      vedanje, radovednost ter vseživljenjsko učenje,   različnih formatov tekmovalne debate, v Sloveni-
                      empatijo in sposobnost aktivnega poslušanja.   ji pa poznamo format Karl Popper, ki prevladuje
                      Svetovni gospodarski forum napoveduje, da   predvsem v osnovnošolski debati, ter svetovni
                      bodo na pomembnosti do leta 2027 najbolj prido-  srednješolski debatni format, ki je v rabi na sre-
                      bile prav kognitivne kompetence, kar odraža vse   dnješolskih debatnih turnirjih. Po pravilih obeh
                      večji pomen sposobnosti reševanja kompleksnih   formatov  ekipo  sestavljajo  trije  debaterji.  Prav
                      problemov na delovnem mestu.                tako v obeh formatih poslušalci od obeh strani sli-
                         O dejstvu, da so mehke veščine, med katere   šimo tri govore, ki so dolgi 4–5 minut v primeru
                      spadajo tudi komunikacijske spretnosti, pri zase-  osnovnošolske in sedem minut v primeru srednje-
                      danju delovnih mest pogosto ključne, pričajo tudi   šolske debate. Na srednješolskih turnirjih debato
                      rezultati ankete, ki jo je podjetje Maguire Associ-  konča zaključni govor, ki traja štiri minute, osnov-
                      ates izvedlo med 704 ameriškimi delodajalci. Kar   nošolski format pa ga ne pozna. Prav tako oba for-
                      78,8 % delodajalcev je pisno in ustno komunika-  mata omogočata neposredno komunikacijo med
                      cijo izpostavilo kot ključno veščino pri novih za-  obema stranema: bodisi v obliki strukturiranih
                      poslitvah, medtem ko je poznavanje vsebinskega   navzkrižnih zaslišanj v primeru osnovnošolskega
                      področja in ustrezno tehnično usposobljenost   formata ali pa v obliki kratkih vprašanj med govo-
                      za delovno mesto izpostavilo manj kot 45 % de-  ri nasprotne ekipe v primeru srednješolskega. De-
                      lodajalcev (Chikeleze, Johnson in Gibson 2018).   bata, ne glede na format, od udeležencev zahteva
                      Delodajalci izpostavljajo splošno pomanjkanje   spoštljivo komunikacijo, tudi v primeru neposre-
                      komunikacijskih sposobnosti in sposobnosti kri-  dne komunikacije med ekipama.
                      tičnega razmišljanja kot tudi zmožnosti samo-  Na turnirjih se pojavljata dve vrsti debatnih
                      zavestnega nastopa v kakršnem koli kontekstu   trditev, pripravljene in trditve »impromptu«. Prve
                      (Chikeleze, Johnson in Gibson 2018).        so debaterjem sporočene že več tednov vnaprej,
                                                                  kar pomeni, da se nanje lahko v sodelovanju z
                      Kje naj torej podjetja najdejo primerne     mentorjem in s šolskim debatnim klubom dobro
                      profile delavcev?                           pripravijo. »Impromptu« teme so razglašene na
                      Leta 2014 je revija Forbes objavila kolumno, v ka-  turnirju, debaterji  pa  imajo  za  pripravo  zgolj
                      teri je avtor zapisal zanimiv nasvet podjetjem,   60 minut. Priprave nanje potekajo brez pomoči
                      ki  iščejo milenijce  s  potencialom za  zasedanje   mentorja in brez dostopa do tehnologije, deba-

                      80  management 18 (2023) številka 2
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37