Page 33 - Management 18 (2023), številka 2
P. 33

Neja Lavrič Smrdel in Barbara Švagan | Tekmovalna debata kot metoda za pridobivanje kompetenc prihodnosti


                terji pa si lahko pomagajo s slovarjem, z enciklo-  jezika (tudi v tem primeru je šlo za angleščino).
                pedijo ali almanahom. Srednješolski debaterji so,   Raziskava  je  pokazala,  da  so  učenci  po  rednem
                npr., leta 2023 na svetovnem prvenstvu v Vietna-  debatnem treningu svoj povprečni rezultat iz
                mu, kamor je svojo ekipo poslala tudi Slovenija,   znanja angleškega jezika dvignili s 64,20 na kar
                debatirali na naslednje trditve (Acevedo 2023):  80,33 odstotka (Sari in Supriyadi 2021).
                                                              Debata lahko pripomore tudi k boljšemu razu-
                    - Ta zbor meni, da bi morala skupina Svetovna
                    banke sprejeti sistem »ena država, en glas«.   mevanju in izražanju v maternem jeziku. Iz letne-
                    - Ta zbor podpira uporabo okvira devetih pla-  ga poročila britanskega debatnega programa De-
                    netarnih meja.                         bate Mate je moč razbrati, da kar 98 % debatnih
                                                           mentorjev poroča o vidnem napredku na področju
                    - Ta zbor verjame, da bi morale afriške države   poslušanja in govorjenja pri 152 učencih iz 31 šol,
                    priznati suverenost Somalilanda.       ki so sodelovale v debatnem programu  (Debate
                    - Ta zbor bi kmetijska podjetja zamenjal s   Mate Schools 2017). Poleg tega so izvedli raziska-
                    kmetijskimi zadrugami.
                    - Ta zbor verjame, da bi morale države v ra-  vo med bivšimi srednješolskimi debaterji, ki je po-
                    zvoju opustiti lokalne jezike v prid svetovne-  kazala, da kar 93 % alumnov debatnega programa
                    ga jezika kot osnovnega sredstva poučevanja   trdi, da so skozi debato izboljšali veščine, ki jim
                                                           bodo pomagale pri prijavi na izbrano univerzo in
                    v šolah.                               pri študiju. 89 % alumnov meni, da jim je debata
                    - Ta zbor obžaluje profesionalizacijo športa.   pomagala pri razvijanju kompetenc, ki jim bodo
                    - Ta zbor meni, da bi moralo feministično giba-
                    nje spodbujati individualni razvoj in opolno-  koristile pri iskanju zaposlitve in razvoju kariere.
                    močenje bolj kot solidarnost med ženskami.  Do spoznanj o vsestranskosti debate in koli-
                                                           čini znanja ter kompetenc, ki jih lahko poglablja-
                                                           mo preko nje, sta prišla tudi Vaille M. Dawson in
                Debata v Sloveniji                         Grady Venville (2008), ko sta v avstralski srednji
                V Sloveniji kot krovna debatna organizacija že od   šoli preverjala, ali se da debato uporabiti tudi v
                leta 1998 deluje zavod Za in proti (ZIP), ki ima v   kontekstu poučevanja naravoslovnih znanosti.
                svoji mreži že več kot 50 debatnih klubov po vsej   Večina trditev, ki jih običajno najdemo v izobra-
                Sloveniji, v katerih se pod vodstvom več kot 80   ževalni  in  tekmovalni  debati,  je  namreč  vezana
                mentoric in mentorjev redno srečuje ter priprav-  na filozofska in sociološka vprašanja, ki v večini
                lja na debate več kot 800 mladih. Zavod se poleg   primerov omogočajo vsaj dva različna pogleda na
                organizacije debatnih turnirjev in izobraževanj   določeno problematiko. Na prvi pogled je torej
                skozi organizacijo seminarjev za učitelje ukvarja   debato težje inkorporirati v kontekst poučevanja
                tudi s promocijo prednosti rabe debatne metodo-  naravoslovnih znanosti, raziskovalca pa sta kljub
                logije v izobraževalnem kontekstu. Raziskave, ki   temu elemente debate in argumentacije uspešno
                dokazujejo pozitivne učinke debatne metodologi-  vpeljala v pouk biologije. Ugotovila sta, da so se
                je na izobraževalni proces in razvoj kompetenc,   dijaki po dveh šolskih urah intenzivnega učenja
                predstavljamo v nadaljevanju tega članka.   argumentacije in ob počasnem postavljanju te
                                                           sposobnosti v kontekst konkretnega predmeta
                Pregled raziskav s področja                sčasoma naučili argumentirati svoje odgovore na
                Učinke debate na kritično mišljenje in sposobnost   učiteljeva vprašanja. S kompleksnimi vprašanji in
                izražanja v angleščini kot tujem jeziku so želeli iz-  podvprašanji je učitelj, npr., od dijakov zahteval
                meriti raziskovalci v Indoneziji (Nur Iman 2017).   razlago odločitve za uporabo neke metode, zara-
                Srednješolce so razdelili v dve skupini – prvih 24   di česar so se dijaki izurili v hitri formaciji smi-
                dijakov, ki so predstavljali kontrolno skupino,   selnih razlag svojih misli in idej. Hkrati pa so se
                so testirali na začetku ter na koncu eksperimen-  med poukom, ki je vključeval elemente debatne
                ta. Drugih 24 dijakov, eksperimentalno skupino,   metodologije, naučili aktivno poslušati in v tiši-
                pa so med prvim in drugim testiranjem vključili   ni spremljati argumente sošolcev, saj so se mo-
                v trening debate, ki je potekal v 21 srečanjih. Po   rali nanje ustrezno odzvati – zanikati nasprotne
                koncu eksperimenta so ugotovili, da so dijaki iz   ideje ter podati svoje konstruktivne argumente.
                eksperimentalne skupine opazno napredovali na   Na ta način so dijaki v relativno kratkem obdob-
                področjih kritičnega mišljenja in ustnega izraža-  ju napredovali v svojih zmožnostih poslušanja
                nja – bolj od svojih vrstnikov iz kontrol ne skupine.  argumentov, s katerimi se ne strinjajo, in se na-
                  Ločena raziskava iz Indonezije je prav tako po-  učili spoštljivega, konstruktivnega odziva na ar-
                trdila tezo, da debata pripomore k znanju tujega   gumente nasprotnika.

                                                               management 18 (2023) številka 2  81
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38