Page 110 - Studia Universitatis Hereditati, vol. 3(1) (2015). Koper: Založba Univerze na Primorskem/University of Primorska Press.
P. 110
dia universitatis her editati, letnik 3 (2015), številk a 1 110turistično gospodarstvo, ki zazna nek vir kot tu-nju vira so najbolj pomembne njegove specifične
rističen v primerjavi s konkurenco. Identifikaci- lastnosti (identiteta) in kakovost, ki pomembno
hereditatija turističnega vira nikoli ni samoumevna, lahkovplivajo na oblikovanje podobe privlačnosti v
pa je popolnoma naključna. Včasih rabimo pre- očeh turistov. Vrednotenje identificiranega turi-
cej časa, da prepoznamo turističen vir – potenci- stičnega vira je tako odvisno od vrednosti, ki jo
al za razvoj turistične privlačnosti, ker ni indika- viru pripisujemo sami (ta temelji na subjektivni
torja, ki bi nakazal interes po njem. percepciji), vrednosti primerljivih virov konku-
rence (to ugotavljamo s primerjavo) ter projekcije
Potencialni turistični viri se skozi čas za- razvoja turističnega vira v prihodnosti (to naka-
gotovo spreminjajo, zlasti z družbenimi spre- zujejo povpraševanje in trendi). Pri vrednotenju
membami, saj določeni viri, ki danes veljajo za vira smo izrazito pozorni na njegove specifične
potencial, v preteklosti niso bili prepoznani in lastnosti - posebnost, dragocenost, rariteto, uni-
zanimivi v turističnem smislu. V zgodovini tu- katnost, edinstvenost (največji, najstarejši, ipd.),
rizma namreč opažamo različne pomene, ki jih kot tudi vpetost in usklajenost z obstoječo struk-
družba pripisuje turističnim potovanjem. V dru- turo destinacije ter njenimi obstoječimi privlač-
gi polovici 20. st. se je z ekonomsko rastjo začel nostmi, saj je edinstvenost (unikatnost) vira
večati obseg turističnih potovanj, zlasti na ob- pomembna popotnica za uspešno turistično pri-
močju Sredozemlja. Začel se je namreč množič- vlačnost z zgodbo, ki omogoča turistom celovito
ni turizem, kjer sta morje in sonce bila osnovna turistično doživetje. Te specifične lastnosti bodo
motiva potovanja precej nezahtevnega (neizku- bodoči turistični privlačnosti »dale« identite-
šenega) turista. Danes vemo, da so motivi poto- to, ki bo temelj oblikovanja podobe privlačnos-
vanj mnogo bolj heterogeni kot nekoč, pa imamo ti v očeh turistov, ta pa bo ključno določala nje-
primere, ko so nekdanje državne meje oblikova- no prepoznavnost, konkurenčnost in uspešnost
ne kot turistične privlačnosti, vse več je potrebe na turističnem trgu. Z določitvijo vrednosti pre-
po adrenalinu in pustolovščinah, po drugi strani poznanega vira smo artikulirali njegovo podo-
pa narašča segment ti. kulturnih turistov, čigar bo, določili njegovo potencialno dodano vred-
zahteve so čedalje bolj specifične in raznovrstne. nost, ki jo bo ta zagotavljal, ko bo transformiran
V tej začetni fazi procesa valorizacije izhajamo v privlačnost.
torej iz stanja virov, s katerimi razpolagamo, tu-
rističnega povpraševanja (realnega in potencial- Artikulacija podobe vira je faza, ko se na
nega) in trendov, ki nakazujejo kakšno bo pov- podlagi vrednotenja iz predhodne faze izraža
praševanje po tovrstnih virih v prihodnje. (artikulira) podoba turistične privlačnosti v nas-
tajanju. Podoba turistične privlačnosti bo pred-
Analiza ali vrednotenje vira je naslednja stavljala ključen odločitveni element pri izbiri
faza v procesu valorizacije, ko na podlagi iden- turista. Krašna (2007) definira podobo turistič-
tificiranega potenciala pričnemo s podrobno ne destinacije kot skupek idej, prepričanj in vti-
analizo le-tega. Gre namreč za introspektivno sov, ki jih ima posameznik o določeni destinaciji
vrednotenje vira iz več zornih kotov, kar naj bi ter vključuje tako objektivne - subjektivne, funk-
posledično pripeljalo do dozorelega zavedanja o cionalne (bolj otipljive, jasne) - psihološke (ab-
nekem turističnem viru, to pa je temelj za nasle- straktne) kakor tudi posebne (unikatne) lastnos-
dnjo fazo v procesu – fazo artikulacije. Anali- ti turistične destinacije. V fazi artikulacije torej
za turističnega vira je v osnovi vrednotenje pre- govorimo o podobi turistične privlačnosti, ki je
poznanega vira na podlagi različnih kriterijev, nastala na podlagi analize oziroma vrednotenja
pri čemer se je treba zavedati, da vir umeščamo vira iz različnih zornih kotov, ampak še vedno
v že obstoječ kontekst nekega prostora - turistič- gre za naš pogled, našo podobo, ki pa jo bo v nas-
ne destinacije, njenega obstoječega turističnega lednji fazi potrebno postaviti na vidno mesto na
proizvoda in infrastrukture v natančno določe- turističnem trgu. Artikulirana podoba turistič-
ni fazi njenega življenjskega cikla. Pri vrednote-
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115