Page 106 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(1) (2024)
P. 106
ča strukturna dinamika dolgotrajnega, tudi večletnega skega poimenovanja za sifilis – francoži/frančoži – največ-
potovanja, tj. migracij vojakov – in torej stikov okuženih ja, konteksti pojavitve pa semantično najbolj raznoliki.
z zdravo populacijo. Primož Trubar poimenovanja francož ni rabil le kot
Sifilis je bil v okcitanski kulturi bolezen, ki je do označevalca za spolno bolezen, temveč tudi kot metaforo
srede 20. stoletja nosila s seboj danes komaj predstavljivo za nekaj najslabšega, najtežjega in najodvratnejšega, kar se
osebno družbeno stigmo za bolnika. Stigma, ki je pre- more kristijanu v tosvetnem življenju prigoditi, kajti fran-
čila vse družbeno stanovske bariere, je bila v zgodnjem coska bolezen je v njegovih besedil kontekstualno pos-
novem veku začlenjena v idearij in imaginarij, kjer je bila tavljena na semantično isto raven kot uboštvo, sramota,
bolezen – zlasti, ako je bila vidna kot fizična poškodo- druga gorja in nesreče, težko umiranje in celo smrt. Tru-
vanost, tj. pohaba, iznakaženost, zabrazgotinjenost, to- bar lues kot bolezen postavlja tudi v stabilno semantič-
rej vidni odklon od običajne, zdrave podobe človeka, za no vzročno-posledično zvezo med nedobrim življenjem
katerega je veljalo, da je »ustvarjen po Božji podobi« – kristjana, tj. vztrajanjem v grehu, ter boleznijo kot kaz-
106 razumljena kot flagitium Dei, kot razvidna kazen Vseviš- nijo Vsemogočnega za trmoglavost v grešenju; ne kuga,
njega za posamičnikovo delovanjsko neskladje, in tako temveč venerična bolezen je rabljena kot nadpomenka za
osebni greh zoper »večni red stvari«, torej kot brezpri- Božjo kazen za grehe. S teološko in eksistencialno pove-
studia universitatis hereditati, letnik 12 (2024), številka 1 / volume 12 (2024), number 1
zivni odziv Nebes zoper človekov upor zoper Božjo zavo med osebnim grehom ter kaznijo se je Trubar siste-
(do)končno avtoriteto. Zgodnji novi vek je vnanjo te- matično ukvarjal v drugem delu Tiga noviga testamenta ene
lesno izmaličenost zaradi bolezni (bakterijska okužba s dolge predguvori (1557, poglavje XXX) in tam sprejel defini-
streptococcus pygones, impetigo, nekrotizirajoči fasciitis, si- cijo Philippa Melanchthona v Loci theologici, po kateri si
filis, koze ...), poškodb, pridobljenih v nasilnih spopadih grešniki zaslužijo večni Božji srd in zato zapadejo večne-
(napad, dvoboj, vojna, izmaličenje vojnih ujetnikov), in mu trpljenju, po drugi strani pa naj bi kazni človeka odvr-
zaradi kazni, s katero je oblast trajno zaznamovala ob- nile od greha, hkrati pa pričujejo za Božje bivanje.
sojene tatove in prešuštnike (odrezanje udov, npr. nosu), Trubar je greh umestil med dva pola, in sicer v rela-
štel za izkaz božanske pravice, ki napake duše kaznuje ciji do (prestopanja) družbenih pravil, tj. zakonov, »pos-
tako, da poškoduje telo. tav«, predvsem pa ga je definiral kot nepripustno rav-
V slovenskem knjižnem jeziku in književnosti nanje posamičnika z lastno bogopodobnostjo, in temu
16. stoletja se izraz za sifilis najpogosteje pojavlja v obli- more po Trubarjevem slediti le en odziv: kazen, in to bo-
ki množinskega samostalnika moškega spola, in sicer v lezen. Tak pogled – bolezen, tudi sifilis, je kazen za zani-
podobah frančoži ali francoži v pomenu nalezljive spol- kanje podobe Boga v sebi in lastnem ravnanju ter bitju,
ne bolezni ali metonimičnega – totum per parte – poime- torej je kazen za greh – Trubar ohrani do konca svojega
novanja sekundarnega stadija le-te, tj. gnojnih bul. Poja- življenja, kajti najti ga je dosledno do njegovega zadnje-
vitve je najti v šestih knjižnih delih, in sicer v Katekizmu ga, posmrtno izdanega dela (1595).
z dveima izlagama (Trubar 1575), Noviga testamenta pusled
nim deilu (Trubar 1577), Bibliji (Dalmatin 1584), v Dictio Summary
narium quatuor linguarum (Megiser 1592), Hišni posti Three hypotheses are used in the natural sciences to ex-
li (Trubar 1595) in v Thesaurus Polyglottus (Megiser 1603). plain the genesis of syphilis. These are: (a) the hypothe-
Frekvenca pojavitev samostalnika je deset. V dveh de- sis of pre-Columbian origin; (b) the hypothesis of Co-
lih in treh pojavitvah – v Cerkovni ordningi (Trubar 1564) lumbian origin; and (c) the hypothesis of the universal
in Tem celem catechismu (Trubar 1574) – je najti pridev- planetary distribution of syphilis. Current research in
nik frančožen ali francožen. Etimologija slovenskega izra- the fields of palaeontology and phylogenetics indicates
za kaže na prenos iz nemškega die Franzosen, kar potrju- that endemic syphilis, which was not sexually transmit-
je tudi analiza Megiserjevega in Hipolitovega slovarja. ted, existed in Europe prior to Columbus' return from
Vpogled v idearij in imaginarij sifilisa v slovenski kulturi America. However, it was the sailors who introduced
16. stoletja v poglavitni meri omogoča analiza del Primo- a sporadic, sexually transmitted form of syphilis to Eu-
ža Trubarja, kajti le-tam je frekvenca pojavitev sloven- rope. The pan-European syphilis epidemic is believed
to have originated from the military intervention of the