Page 57 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(1) (2024)
P. 57

poral occurrence. Furthermore, at several Roman-era   močje poseljevala od druge polovice 1. stoletja pr. n. št.
               burial sites in Dolenjska, namely an area inhabited by   dalje. Njegove misli in zaključke so povzeli številni dru-
               the Latobici, house-shaped urns do not appear in graves   gi avtorji, med njimi tudi Zoran Gregl. Borut Križ je
               at all (for example, at the Praetorium Latobicorum – Tre-  razmišljal v smeri, da so v duhovno-religioznem smislu
               bnje). Thus, are House urns really connected with the   žare predstavljale posebno obliko zadnjega počivališča
               tradition of the Latobici or the indigenous communi-  in obenem nakazovale močno vero v posmrtno življe-
               ties of this area? It would be worth considering different   nje. Phil Mason pa je skušal pojavnost hišastih žar pro-
               frameworks or beliefs of individual groups of inhabit-  storsko in idejno navezati na poselitveni vzorec mlajše
               ants who marked the uniqueness of their beliefs or their   železne dobe ter tedanjih keltskih skupnosti. Kasneje
               relationship to burial practices by using House urns in   sta z Bernardao Županek hišaste žare navezovala na ele-
               which the souls of the deceased found a characteristic   mente noriško-panonske tradicije in izpostavljala meša-
               and familiar residence. New and in-depth research may   nje lokalnih kulturnih identitet z novimi, ki jih je prines-
               help to answer or dismiss this provocative suggestion.  la romanizacija.                    57
                                                               Glede na novoodkrite hišaste žare in njihovo šte-
               Povzetek                                    vilo, raznoliko obliko, tehnologijo izdelave in okras pa
               Hišaste žare vse od prvih odkritij pred več kot 200 leti   tudi dolgoživost njihove uporabe domnevamo, da so jih
               vzbujajo precejšnjo pozornost. O njih so pisali številni   izdelovali v različnih delavnicah, zaradi česar se Petru-
               raziskovalci, zlasti pa izstopajo dela Petra Petruja; za po-  jeva hipoteza o centru izdelave hišastih žar na območju
               znavanje tematike je še zlasti pomembno njegovo delo   rimskega Nevioduna ne zdi več upravičena. Prej se zdi,
               iz leta 1971.                               da so bile izdelovane po naročilu. Najnovejši razmislek
                   Med arheološkimi raziskavami na najdišču Ribni-  o njih kaže tudi, da bi na njihovo vlogo v pogrebnih pra-
               ca pri Brežicah (rimska obcestna postaja Romula), med   ksah lahko pogledali tudi z drugega zornega kota in ne
               letoma 2001 in 2004, je bilo poleg obsežnih naselbin-  nujno v povezavi s prazgodovinsko tradicijo, za kar pri-
               skih ostalin postaje in dela rimske ceste Emona–Nevio-  ča predvsem njihova časovna pojavnost. Prav tako se na
               dunum–Siscia raziskano tudi zahodno grobišče Romu-  več rimskodobnih grobiščih Dolenjske, torej na obmo-
               le s štirimi grobnimi parcelami in 131 grobovi. V štirih   čju, ki so ga poseljevali Latobiki, hišaste žare v grobovih
               izmed njih je bilo položenih tudi osem hišastih žar. De-  ne pojavljajo (primer Praetorium Latobicorum – Treb-
               lež grobov, v katerih so bile pridane hišaste žare, v Rib-  nje). Torej, ali so hišaste žare res povezane s tradicijo La- House Urns in the Burial Practices of the Western Necropolis of Romula
               nici pri Brežicah predstavlja zgolj 3 % vseh grobov. Na   tobikov oz. z avtohtonimi skupnostmi tega prostora?
               osnovi oblikovanosti ostenja, odprtin za vratca in stre-  Veljalo bi pomisliti tudi na drugačne okvire oz. verova-
               hastega oz. gumbastega zaključka smo jih lahko raz-  nja posameznih skupin prebivalcev, ki so posebnost svo-
               vrstili v tri osnovne oblike z več različicami (H 1: H 1.1–  jega verovanja ali odnosa do pogrebnega kulta v pogreb-
               H 1.3, H 2: H 2.1–H 2.2 in H 3). Najzanimivejša oblika   nem ritualu obeležili z uporabo hišaste žare, v kateri je
               hišastih žar je oblika H 3, ki je sestavljena iz dveh delov.   duša pokojnih našla značilno in prepoznavno prebivališ-
               Za spodnji del je bila uporabljena skleda, posnetek obli-  če. Nove in poglobljene raziskave bodo morda pomaga-
               ke Drag. 25, v katero so bila naknadno izrezana vratca; za   le odgovoriti ali pa opustiti ta provokativen namig.
               zgornji del žare pa je bil uporabljen konični pokrov z ro-
               govilastim izvihanim robom. Zaenkrat je najdba iz Rib-
               nice pri Brežicah edini znan primerek dvodelne hišaste
               žare.
                   S problemom interpretacije hišastih žar na obmo-
               čju jugovzhodne Slovenije in severozahodne Hrvaške
               so se ukvarjali številni avtorji, ki se večinoma strinjajo,
               da so imele pomembno vlogo v pogrebnih ritualih. Pe-
               ter Petru je v svojem delu iz leta 1971 hišaste žare povezal
               s skupnostjo keltskega plemena Latobikov, ki je to ob-
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62