Page 63 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(2) (2024)
P. 63
larly, scenes like The Second Coming of Christ encapsulate božanska svetloba, ki poudarjajo globok čustveni in du-
eschatological themes with vivid sensory manifesta- hovni vpliv na opazovalca.
tions, such as angelic trumpets and divine light, under- Freske ne predstavljajo zgolj teoloških pripove-
scoring the profound emotional and spiritual impact on di, temveč vernike tudi vabijo k aktivnemu sodelova-
the observer. nju. Umetniki so to dosegli z dovršenim prepletanjem
The frescoes present theological narratives and in- čutnih dražljajev in simbolnih podob, kar odraža pou-
vite the faithful into a participatory experience. The art- darek pravoslavne cerkve na materialnem kot poti do
ists achieved this through a sophisticated interplay of duhovnega. V nasprotju z asketskimi vizualnimi pra-
sensory stimuli and symbolic imagery, reflecting the ksami protestantizma je srbska pravoslavna tradicija sla-
Orthodox Church’s emphasis on the material as a path- vila čutno vpletenost, zaradi česar je božansko verni-
way to the spiritual. Unlike the ascetic visual practices kom postalo dostopnejše in otipljivejše.
of Protestantism, the Serbian Orthodox tradition cele-
brated a sensory engagement, making the divine more Bibliography 63
accessible and tangible to worshippers. Bagnoli, M., ed. 2017a. A Feast for the Senses:
Art and Experience in Medieval Europe.
Povzetek Baltimore, MD: The Walters Art Museum.
Raziskava obravnava čutno zaznavanje na freskah samo- Bagnoli, M. 2017b. ‘The Materiality of
stana Dečani, pri čemer se osredotoča na povezovanje Sensation in the Art of the Late Middle
teoloških in umetniških elementov v okviru srednjeve- Ages.’ In Knowing Bodies, Passionate Souls:
ške srbske pravoslavne tradicije. Analiza postavlja samo- Sense Perceptions in Byzantium, edited by
stan kot ključno prizorišče, kjer so vizualni in senzorič- S. Ashbrook Harvey and M. Mullett, 143–
ni dražljaji uporabljeni za krepitev teoloških naukov ter 167. Washington, DC: Dumbarton Oaks
vzbujanje duhovnih izkušenj. Research Library and Collection.
Freske v samostanu Dečani utelešajo poznobizan- Davidov Temerinski, A. 1995. ‘Ciklus Strašnog
tinsko umetniško tradicijo, ki združuje vzhodnopravo- suda.’ In Zidno slikarstvo Dečana: Građa
slavne liturgične elemente z bogatimi ikonografskimi i studije, edited by V. J. Đurić, 78–95.
pripovedmi. Cilj teh upodobitev je nagovoriti čutne za- Belgrade: Srpska akademija nauka i
znave opazovalca – predvsem vid –, hkrati pa spodbuditi umetnosti.
domišljijo, povezano z drugimi čutili, ter s tem poglobiti Đurić, V. J., and G. Babić-Đorđević. 1997. Analysis of the Sense Perception in the Fresco Painting of the Dečani Monastery
duhovno razumevanje. S kombinacijo svetopisemskih, Srpska umetnost u srednjem veku II.
liturgičnih in hagiografskih vsebin freske delujejo kot Belgrade: Srpska književna zadruga.
orodje za teološko izobraževanje ter duhovni razmislek. Hamilakis, Y. 2014. Archaeology of the Senses:
Uporaba svetlobe, barv in gibanja v teh umetninah Human Experience, Memory, and Affect.
je premišljena, saj ustvarja poglobljeno izkušnjo, ki po- Cambridge: Cambridge University Press.
vezuje materialno in božansko. Ključni analizirani ci- Kant, I. 1990. Critique of Pure Reason.
kli vključujejo upodobitve iz Stare in Nove zaveze, kot so Translated by J. M. D. Meiklejohn.
Stvarjenje Adama, Oznanjenje, Kristusovo rojstvo, Kristusov Amherst, NY: Prometheus Books.
krst, Preobrazba in Križanje. Vsaka pripoved je obogate- Leibniz, G. W. 1989. Essays on Human
na z edinstvenimi čutnimi in simbolnimi elementi, ki Understanding. Translated by P. Remnant
krepijo teološke razlage. Npr., žarek svetlobe, ki simbo- and J. Bennett. Cambridge: Cambridge
lizira božansko posredovanje v Oznanjenju, in transcen- University Press.
dentalna taktilna povezava v Stvarjenju Adama kažeta na MacCulloch, D. 2003. The Reformation: A
namerno združevanje abstraktnih duhovnih konceptov History. London: Penguin.
s fizičnimi predstavami. Podobno prizori, kot je Drugi Marković, M. 1995. ‘Ciklus Velikih praznika.’
Kristusov prihod, vključujejo eshatološke teme z živahni- In Zidno slikarstvo Dečana: Građa i
mi čutnimi manifestacijami, kot so angelske trobente in studije, edited by V. J. Đurić, 200–215.