Page 63 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(2) (2024)
P. 63

larly, scenes like The Second Coming of Christ encapsulate   božanska svetloba, ki poudarjajo globok čustveni in du-
               eschatological themes with vivid sensory manifesta-  hovni vpliv na opazovalca.
               tions, such as angelic trumpets and divine light, under-  Freske  ne  predstavljajo  zgolj  teoloških  pripove-
               scoring the profound emotional and spiritual impact on   di, temveč vernike tudi vabijo k aktivnemu sodelova-
               the observer.                               nju. Umetniki so to dosegli z dovršenim prepletanjem
                   The frescoes present theological narratives and in-  čutnih dražljajev in simbolnih podob, kar odraža pou-
               vite the faithful into a participatory experience. The art-  darek pravoslavne cerkve na materialnem kot poti do
               ists achieved this through a sophisticated interplay of   duhovnega. V nasprotju z asketskimi vizualnimi pra-
               sensory stimuli and symbolic imagery,  reflecting the   ksami protestantizma je srbska pravoslavna tradicija sla-
               Orthodox Church’s emphasis on the material as a path-  vila čutno vpletenost, zaradi česar je božansko verni-
               way to the spiritual. Unlike the ascetic visual practices   kom postalo dostopnejše in otipljivejše.
               of Protestantism, the Serbian Orthodox tradition cele-
               brated a sensory engagement, making the divine more   Bibliography                          63
               accessible and tangible to worshippers.     Bagnoli, M., ed. 2017a. A Feast for the Senses:
                                                               Art and Experience in Medieval Europe.
               Povzetek                                        Baltimore, MD: The Walters Art Museum.
               Raziskava obravnava čutno zaznavanje na freskah samo-  Bagnoli, M. 2017b. ‘The Materiality of
               stana Dečani, pri čemer se osredotoča na povezovanje   Sensation in the Art of the Late Middle
               teoloških in umetniških elementov v okviru srednjeve-  Ages.’ In Knowing Bodies, Passionate Souls:
               ške srbske pravoslavne tradicije. Analiza postavlja samo-  Sense Perceptions in Byzantium, edited by
               stan kot ključno prizorišče, kjer so vizualni in senzorič-  S. Ashbrook Harvey and M. Mullett, 143–
               ni dražljaji uporabljeni za krepitev teoloških naukov ter   167. Washington, DC: Dumbarton Oaks
               vzbujanje duhovnih izkušenj.                    Research Library and Collection.
                   Freske v samostanu Dečani utelešajo poznobizan-  Davidov Temerinski, A. 1995. ‘Ciklus Strašnog
               tinsko umetniško tradicijo, ki združuje vzhodnopravo-  suda.’ In Zidno slikarstvo Dečana: Građa
               slavne liturgične elemente z bogatimi ikonografskimi   i studije, edited by V. J. Đurić, 78–95.
               pripovedmi. Cilj teh upodobitev je nagovoriti čutne za-  Belgrade: Srpska akademija nauka i
               znave opazovalca – predvsem vid –, hkrati pa spodbuditi   umetnosti.
               domišljijo, povezano z drugimi čutili, ter s tem poglobiti   Đurić, V. J., and G. Babić-Đorđević. 1997.  Analysis of the Sense Perception in the Fresco Painting of the Dečani Monastery
               duhovno razumevanje. S kombinacijo svetopisemskih,   Srpska umetnost u srednjem veku II.
               liturgičnih in hagiografskih vsebin freske delujejo kot   Belgrade: Srpska književna zadruga.
               orodje za teološko izobraževanje ter duhovni razmislek.  Hamilakis, Y. 2014. Archaeology of the Senses:
                   Uporaba svetlobe, barv in gibanja v teh umetninah   Human Experience, Memory, and Affect.
               je premišljena, saj ustvarja poglobljeno izkušnjo, ki po-  Cambridge: Cambridge University Press.
               vezuje materialno in božansko. Ključni analizirani ci-  Kant, I. 1990. Critique of Pure Reason.
               kli vključujejo upodobitve iz Stare in Nove zaveze, kot so   Translated by J. M. D. Meiklejohn.
               Stvarjenje Adama, Oznanjenje, Kristusovo rojstvo, Kristusov   Amherst, NY: Prometheus Books.
               krst, Preobrazba in Križanje. Vsaka pripoved je obogate-  Leibniz, G. W. 1989. Essays on Human
               na z edinstvenimi čutnimi in simbolnimi elementi, ki   Understanding. Translated by P. Remnant
               krepijo teološke razlage. Npr., žarek svetlobe, ki simbo-  and J. Bennett. Cambridge: Cambridge
               lizira božansko posredovanje v Oznanjenju, in transcen-  University Press.
               dentalna taktilna povezava v Stvarjenju Adama kažeta na   MacCulloch, D. 2003. The Reformation: A
               namerno združevanje abstraktnih duhovnih konceptov   History. London: Penguin.
               s fizičnimi predstavami. Podobno prizori, kot je Drugi   Marković, M. 1995. ‘Ciklus Velikih praznika.’
               Kristusov prihod, vključujejo eshatološke teme z živahni-  In Zidno slikarstvo Dečana: Građa i
               mi čutnimi manifestacijami, kot so angelske trobente in   studije, edited by V. J. Đurić, 200–215.
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68