Page 10 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani
P. 10

atonalne kompozicijske pristope in različne tehnike produkcije zvokov, zvenov
             glasbenopedagoški zbornik ◆ letnik/volume 20 ◆ številka/number 41
               ter tonov. Skladatelji večkrat želijo glasbeno šokirati občinstvo, ki pa si bolj želi
               uporabe raznih zabavnih komponent. Nahtigal prav tako izpostavi vpliv me-
               dijev, ki sooblikujejo drugačna pričakovanja občinstva do izvedb »v živo« in
               drugače sprejemajo ter doživljajo umetniško poustvaritev v vseh njenih dimen-
               zijah. Občinstvo si od sodobnih opernih ustvarjalcev in izvajalcev želi osebno
               nagovorjenost preko vsebinskih tem, s katerimi se lahko poistoveti in ki spod-
               bujajo tako čustveno kot racionalno nagovorjenost ter so hkrati prepoznavno
               edinstvene. Na primeru svoje operete Špedicija Stradivarus, premierno upri-
               zorjene 6. maja 2023, analizira kompozicijski proces ustvarjanja glasbene-
               ga dela, namenjenega mladim, tako z vidika izvajalskih vlog kot tudi publike.
               Analitični pris top poveže z orodji aplikativne psihologije in išče rešitve, kako
               današnji publiki približati nova glasbena dela s področja operne glasbe.
                   Z vidika psihologije glasbe sta čustvene odzive otrok na novo otroško ope-
               ro Kekec in škrat Skovik preučevali Katarina Kompan Erzar in Katarina Habe.
               Zanimalo ju je, kateri elementi opernega dela so najmočneje nagovorili učence,
               stare od 9 do 14 let, ki so skupaj s sošolci obiskali operno predstavo. Razisko-
               vali sta občutljivost mladih poslušalcev na kakovost glasbene izvedbe in kako
               vrednotijo operno predstavo. Skladatelj je v operi uporabil sodobne kompozi-
               cijske prijeme, ki pa jih je povezal z ljudsko motiviko in s prvinami muzikala, s
               čimer je želel pritegniti mlado publiko. Rezultati kvalitativne raziskave so po-
               kazali, da so udeleženci prepoznali in ovrednotili glasbeno kakovost predstave.
               Bralec bo lahko povezal raziskovalne ugotovitve avtoric z Nahtigalovimi ana-
               litičnimi ugotovitvami. Hkrati bo dobil dva različna uvida v novonastali glas-
               beni deli, namenjeni mladi publiki, ter v različno aktivno angažiranost učen-
               cev pri obeh produkcijah.
                   Erik Šmid raziskuje, kako oblikovati repertoar za srednješolske zbore. Li-
               terature na tem področju ni prav veliko. Analitičen vpogled vanjo omogoča
               izpostavitev kriterijev, ki jih mora zborovodja upoštevati pri izbiri primerne-
               ga repertoarja za srednješolski zbor. Kriteriji vključujejo tehnično zahtevnost
               skladb, vokalne sposobnosti pevcev v obdobju mutacije, slogovno raznolikost,
               sporočilno vrednost skladb in zmožnost vživljanja vanje ter kulturno raznoli-
               kost. Šmid izpostavlja, da mora zborovodja skrbno izbrati skladbe, ter poda-
               ja tudi konkretne smernice za oblikovanja repertoarja srednješolskih pevskih
               zborov. Delo s pevci v spodbudnem učnem okolju omogoča razvoj mladih pev-
               cev na glasbenem, umetnostnem, osebnem in socialnem področju.
                   V predhodnih številkah revije se je zvrstila vrsta prispevkov s področ-
               ja inkluzije. Nov prispevek Jovane Blagojević obravnava učinke glasbene sti-
               mulacije na otroke z disleksijo. V njem predstavlja koristi glasbene stimulaci-
               je za kognitivne funkcije in bralne spretnosti učencev z disleksijo. Izpostavlja,
               da glasbene intervencije izboljšujejo fonološko zavedanje in sposobnost kogni-
               tivnega procesiranja. Spodbudno šolsko okolje, v katerem učitelji uporabljajo




               10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15