Page 325 - Petelin, Ana, in Helena Skočir. 2020. Ur. Raziskovanje za znanje, znanje za zdravje. Zbornik prispevkov z recenzijo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 325
Nasilje nad študenti zdravstvene nege
na klinični praksi: presečna študija

Urška Lah, Barbara Donik, Nataša Mlinar Reljić
Univerza v Mariboru, Fakulteta za zdravstvene vede, Žitna ulica 15, 2000 Maribor

urska.lah1@student.um.si, barbara.donik@um.si, natasa.mlinar@um.si

Povzetek

Uvod: Vertikalno nasilje je tisto nasilje, ki se pojavlja med osebami, ki so si glede na položaj
in moč neenakovredne. Študenti so med opravljanjem klinične prakse v kliničnem okolju
pogosto izpostavljeni neprimernim oblikam vedenja s strani svojih nadrejenih. Namen
raziskave je bil raziskati incidenco in naravo pojavljanja vertikalnega nasilja nad študen-
ti zdravstvene nege v kliničnem okolju. Metode: Uporabljena je bila kvantitativna metod-
ologija. Za pridobivanje podatkov je bila uporabljena metoda anketiranja. Za analizo po-
datkov smo uporabili opisne statistične metode. Za primerjavo pridobljenih podatkov z
rezultati že obstoječih raziskav je bila uporabljena komparativna metoda. Rezultati: Ug-
otovili smo, da so bili študenti najpogosteje izpostavljeni doživljanju vertikalnega psi-
hičnega nasilja. V preteklem letu je 97 % študentov doživelo neverbalno nasilje s stra-
ni nadrejenih ter se počutilo, kot da niso del tima. Nadrejeni so jih pogosto ignorirali (37
%), občasno so bili deležni tudi neupravičene delitve dela (39 %). Študenti so se zaradi
doživljanja vertikalnega nasilja počutili manjvredno (87 %) in jezno (15 %). Razprava: Štu-
denti med opravljanjem klinične prakse doživijo različna negativna čustva. Zaradi nep-
rimernega odnosa manj uspešno sodelujejo z ostalimi, razmišljajo o tem, da bi zapustili
delo na področju zdravstvene nege ter nudijo manj kakovostno zdravstveno nego pa-
cientom.
Ključne besede: trpinčenje, agresivnost, sovražno vedenje, klinično usposabljanje, men-
torstvo, odnos do študentov, medosebni odnos.

Uvod

Iz literature (Hartin in sod., 2018; Hopkins in sod., 2018; Minton in sod., 2018) je
razvidno, da so medicinske sestre nasilju v zdravstveni negi podvržene že več
kot dve desetletji. Predvsem občutljivo skupino predstavljajo študenti zdrav­
stvene nege. Izpostavljenost nasilnemu vedenju in sovražnim dejanjem ima
lahko posledice pri izoblikovanju študentov v bodoče zdravstvene delavce
(Hopkins in sod., 2018). Thomas in Burk (2009) opredeljujeta vertikalno nasilje
kot vrsto nasilja, pri kateri sta udeleženca glede na moč in položaj neenako-
vredna. Primer takšnega odnosa je tudi odnos med medicinsko sestro in štu-
   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330