Page 70 - Vranješ (†), Matej, Aleš Gacnik in Tadeja Jere Jakulin. Ur. 2021. Potenciali razvoja turizma na Unescovih lokacijah svetovne dedišcine v Sloveniji. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 70
potenciali razvoja turizma na unescovih lokacijah svetovne dediščine v sloveniji
ponujajo kar nekaj dostopnih možnosti za doživetje kulturne dediščine.
Tako imajo muzeji oz. posamezne razstavne zbirke v Idriji, Ljubljani in
Škocjanskih jamah prilagojen dostop do zgradbe in vstop vanjo, dostop do
posameznih prostorov, dvigala, ki omogočajo prehajanje v nadstropja, po-
nekod pa tudi prilagojene sanitarije. V nekaterih muzejih so tudi zbirke in
razstave zasnovane na nižji višini, da osebam na vozičku, pa tudi npr. ot-
rokom omogočajo enostaven ogled. Tudi nove tehnologije prinašajo šte-
vilne možnosti za povečanje dostopnosti,12 kar so med drugimi prepoznali
tudi v Škocjanskih jamah, kjer ljudje, ki zaradi gibalne oviranosti ne mo-
rejo v jamo, lahko jamo doživijo s pomočjo virtualne realnosti, s posebni-
mi očali. Na vseh lokacijah so na voljo popusti za določene skupine, kot so
npr. upokojenci, študentje ali družine, kar doprinaša k ekonomski dostop-
nosti Unescove dediščine.
Pri dostopnosti informacij in njihovem posredovanju imajo obravnava-
ne lokacije še veliko možnosti nadgradnje. Pregled spletnih strani pokaže,
da so informacije o Unescovih lokacijah, ki so usmerjene v turistični obisk,
na voljo v različnih jezikih. Manj pogoste pa so informacije o dostopnos-
ti ponudbe, ki je ponekod na voljo le v slovenskem jeziku, ponekod pa pov-
sem umanjka. Kljub temu pa je dostopnost v nekaterih primerih posebej iz-
postavljena. Na spletni strani Topilnice Hg je npr. znak in zapis, da je obisk
na voljo ranljivim skupinam. Podobno se Mestni muzej Ljubljana na spletu
predstavi kot vsem dostopen muzej, z nekaj podrobnejšimi informacijami
in dodatnim pozivom obiskovalcem s posebnimi potrebami, naj jih pred-
hodno pokličejo in jim bodo skušali ogled muzeja prilagoditi. Informacije
o dostopnosti po posameznih lokacijah niso poenotene in so podobno raz-
pršene, kot je predstavitev dediščine. Natančna in podrobna informacija je
za obiskovalce ključnega pomena, prav tako je lahko v pomoč zaposlenim.
Dostopne storitve so lahko pomemben element trženja, zato jih je smisel-
no vključiti v vsa promocijska gradiva, v različnih oblikah, tako pisni, gla-
sovni kot video obliki.13
Čeprav je za uspešen razvoj dostopnega turizma na neki destinaciji
pomembno sodelovanje različnih akterjev, razvoj ustreznih politik in fi-
nančno vlaganje v razvoj dostopnega turizma,14 imajo lahko tudi manjši/
varčni ukrepi pozitivne učinke na dostopnost. Veliko je moč narediti že
zgolj s podajo natančnih in zanesljivih informacij o dostopni infrastruktu-
12 Teixeiran idr., 2020.
13 Vodič po dostopnem turizmu, 2018.
14 Buhalis idr., 2012.
68
ponujajo kar nekaj dostopnih možnosti za doživetje kulturne dediščine.
Tako imajo muzeji oz. posamezne razstavne zbirke v Idriji, Ljubljani in
Škocjanskih jamah prilagojen dostop do zgradbe in vstop vanjo, dostop do
posameznih prostorov, dvigala, ki omogočajo prehajanje v nadstropja, po-
nekod pa tudi prilagojene sanitarije. V nekaterih muzejih so tudi zbirke in
razstave zasnovane na nižji višini, da osebam na vozičku, pa tudi npr. ot-
rokom omogočajo enostaven ogled. Tudi nove tehnologije prinašajo šte-
vilne možnosti za povečanje dostopnosti,12 kar so med drugimi prepoznali
tudi v Škocjanskih jamah, kjer ljudje, ki zaradi gibalne oviranosti ne mo-
rejo v jamo, lahko jamo doživijo s pomočjo virtualne realnosti, s posebni-
mi očali. Na vseh lokacijah so na voljo popusti za določene skupine, kot so
npr. upokojenci, študentje ali družine, kar doprinaša k ekonomski dostop-
nosti Unescove dediščine.
Pri dostopnosti informacij in njihovem posredovanju imajo obravnava-
ne lokacije še veliko možnosti nadgradnje. Pregled spletnih strani pokaže,
da so informacije o Unescovih lokacijah, ki so usmerjene v turistični obisk,
na voljo v različnih jezikih. Manj pogoste pa so informacije o dostopnos-
ti ponudbe, ki je ponekod na voljo le v slovenskem jeziku, ponekod pa pov-
sem umanjka. Kljub temu pa je dostopnost v nekaterih primerih posebej iz-
postavljena. Na spletni strani Topilnice Hg je npr. znak in zapis, da je obisk
na voljo ranljivim skupinam. Podobno se Mestni muzej Ljubljana na spletu
predstavi kot vsem dostopen muzej, z nekaj podrobnejšimi informacijami
in dodatnim pozivom obiskovalcem s posebnimi potrebami, naj jih pred-
hodno pokličejo in jim bodo skušali ogled muzeja prilagoditi. Informacije
o dostopnosti po posameznih lokacijah niso poenotene in so podobno raz-
pršene, kot je predstavitev dediščine. Natančna in podrobna informacija je
za obiskovalce ključnega pomena, prav tako je lahko v pomoč zaposlenim.
Dostopne storitve so lahko pomemben element trženja, zato jih je smisel-
no vključiti v vsa promocijska gradiva, v različnih oblikah, tako pisni, gla-
sovni kot video obliki.13
Čeprav je za uspešen razvoj dostopnega turizma na neki destinaciji
pomembno sodelovanje različnih akterjev, razvoj ustreznih politik in fi-
nančno vlaganje v razvoj dostopnega turizma,14 imajo lahko tudi manjši/
varčni ukrepi pozitivne učinke na dostopnost. Veliko je moč narediti že
zgolj s podajo natančnih in zanesljivih informacij o dostopni infrastruktu-
12 Teixeiran idr., 2020.
13 Vodič po dostopnem turizmu, 2018.
14 Buhalis idr., 2012.
68