Page 7 - Turistična podjetja in pandemija covida-19
P. 7
dgovor
Marko Kukanja
u p Fakulteta za turistične študije – Turistica
marko.kukanja@fts.upr.si
Turizem je ena izmed pomembnejših gospodarskih panog na svetu. V le-
tu 2019 je predstavljal dobro desetino svetovnega bruto domačega proiz-
voda (bdp). Podoben delež predstavlja tudi v evropskem in slovenskem
bdp. Do vključno leta 2019 so bile stopnje rasti bdp v turizmu višje kot
v celotnem svetovnem gospodarstvu. Poleg gospodarskega pomena tu-
rizma pa so pomembni tudi številni neekonomski vplivi, ki se kažejo
predvsem v vpetosti turizma v družbeno in kulturno življenje lokalnih
skupnosti.
Turizem kot gospodarska dejavnost nudi številne priložnosti za razvoj
mikro-, malih in srednje velikih podjetij (msp). V svetovnem merilu msp
predstavljajo približno 90 vseh podjetij in zagotavljajo več kot 50 vseh
delovnih mest; v Evropski uniji predstavljajo 99 vseh poslovnih subjek-
tov in zagotavljajo 85 delovnih mest. Njihov pomen je še večji v sloven-
skem gospodarstvu, saj predstavljajo kar 99,80 vseh poslovnih subjek-
tov. Turistična m sp so tako prepoznavni znak turističnega gospodarstva.
Prispevek m sp h gospodarskemu razvoju se odraža predvsem v ustvarja-
nju novih delovnih mest, v razvoju podjetništva, v prilagodljivosti, kon-
kurenčnosti in inovativnosti ter v zmanjševanju razvojnih razlik med re-
gijami. Turistična m sp predstavljajo celice (jedro) turističnega gospodar-
stva. Posamično m sp nimajo pomembnega vpliva na gospodarstvo, na
agregatni ravni pa predstavljajo temelj turističnega in gospodarskega ra-
zvoja. Zaradi njihovega pomena za gospodarski razvoj in blaginjo jih je, v
luči predstavljenih specifičnosti, potrebno obravnavati ločeno od velikih
podjetij. Slednje velja tudi v primeru kriz in kriznega upravljanja, saj se
msp s kriznimi razmerami spopadajo drugače kot veliki poslovni sistemi.
Posebnosti m sp se odražajo tudi v njihovem odzivu na pandemijo
nove koronavirusne bolezni (covid-19), ki je izbruhnila decembra 2019 na
Kitajskem in se je v Slovenijo prvič potrjeno razširila marca 2020. Strogi
omejitveni ukrepi, s katerimi so vlade različnih držav poizkušale zajeziti
širjenje bolezni, so imeli velik negativni vpliv na svetovni turizem. Po-
ročilo Svetovne turistične organizacije (u n w t o) navaja, da je turizem
v letu 2020 zabeležil 2,4 milijarde $ manj prihodka v primerjavi z letom
Kukanja, M. (ur.). (2022). Turistična podjetja in pandemija covida-19:
krizno upravljanje, izzivi in priložnosti. Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-127-8.7-9
Marko Kukanja
u p Fakulteta za turistične študije – Turistica
marko.kukanja@fts.upr.si
Turizem je ena izmed pomembnejših gospodarskih panog na svetu. V le-
tu 2019 je predstavljal dobro desetino svetovnega bruto domačega proiz-
voda (bdp). Podoben delež predstavlja tudi v evropskem in slovenskem
bdp. Do vključno leta 2019 so bile stopnje rasti bdp v turizmu višje kot
v celotnem svetovnem gospodarstvu. Poleg gospodarskega pomena tu-
rizma pa so pomembni tudi številni neekonomski vplivi, ki se kažejo
predvsem v vpetosti turizma v družbeno in kulturno življenje lokalnih
skupnosti.
Turizem kot gospodarska dejavnost nudi številne priložnosti za razvoj
mikro-, malih in srednje velikih podjetij (msp). V svetovnem merilu msp
predstavljajo približno 90 vseh podjetij in zagotavljajo več kot 50 vseh
delovnih mest; v Evropski uniji predstavljajo 99 vseh poslovnih subjek-
tov in zagotavljajo 85 delovnih mest. Njihov pomen je še večji v sloven-
skem gospodarstvu, saj predstavljajo kar 99,80 vseh poslovnih subjek-
tov. Turistična m sp so tako prepoznavni znak turističnega gospodarstva.
Prispevek m sp h gospodarskemu razvoju se odraža predvsem v ustvarja-
nju novih delovnih mest, v razvoju podjetništva, v prilagodljivosti, kon-
kurenčnosti in inovativnosti ter v zmanjševanju razvojnih razlik med re-
gijami. Turistična m sp predstavljajo celice (jedro) turističnega gospodar-
stva. Posamično m sp nimajo pomembnega vpliva na gospodarstvo, na
agregatni ravni pa predstavljajo temelj turističnega in gospodarskega ra-
zvoja. Zaradi njihovega pomena za gospodarski razvoj in blaginjo jih je, v
luči predstavljenih specifičnosti, potrebno obravnavati ločeno od velikih
podjetij. Slednje velja tudi v primeru kriz in kriznega upravljanja, saj se
msp s kriznimi razmerami spopadajo drugače kot veliki poslovni sistemi.
Posebnosti m sp se odražajo tudi v njihovem odzivu na pandemijo
nove koronavirusne bolezni (covid-19), ki je izbruhnila decembra 2019 na
Kitajskem in se je v Slovenijo prvič potrjeno razširila marca 2020. Strogi
omejitveni ukrepi, s katerimi so vlade različnih držav poizkušale zajeziti
širjenje bolezni, so imeli velik negativni vpliv na svetovni turizem. Po-
ročilo Svetovne turistične organizacije (u n w t o) navaja, da je turizem
v letu 2020 zabeležil 2,4 milijarde $ manj prihodka v primerjavi z letom
Kukanja, M. (ur.). (2022). Turistična podjetja in pandemija covida-19:
krizno upravljanje, izzivi in priložnosti. Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-127-8.7-9