Page 21 - Hrobat Virloget, Katja, in Kavrečič, Petra, ur. (2015). Nesnovna krajina Krasa. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 21
plet 3 in 4, preloška Beli Križ
in Triglavca ter Zbruški idol

Andrej Pleterski

Človekov obstoj je odvisen od dogajanja v naravi. Ob globalnih vremenskih
spremembah, ki jih vsakdo čuti na lastni koži, je zaverovancev v vsemogočnost
človeka vedno manj. To zaverovanost je povročila industrijska doba, ko se je za-
radi skokovitega tehničnega napredka za kratek čas dozdevalo, da človek zmore vse. V
predindustrijski dobi so ljudje sile narave globoko spoštovali, saj je že manjša vremenska
motnja lahko povzročila lakoto in smrt skupine ljudi. Ker pa so tudi tedaj mislili, da vedo,
kako je mogoče na te sile vplivati, so v ta namen razvili in uporabljali sistem magičnih de-
janj. Ta sistem so spreminjali in razvijali v skladu s potrebami, ki so jih narekovale spre-
membe okolja, gospodarstva, družbe in načina življenja. Predvidimo lahko, da so neke
oblike sistema ljudje poznali od trenutka svojega prvega spoznanja o delovanju sil narave
dalje in povsod, kjer so živeli. Koliko so si posamezne sistemske rešitve medsebojno so-
rodne, je predmet bodočih raziskav. Pokazala pa se je že trdna struktura, kakršno so po-
znali in uporabljali stari Slovani (Pleterski, 2014).

Ta mitična struktura je opredmetena v kamnitem stebru, t. i. Zbruškem idolu (slika
1). Gre za steber iz lokalnega apnenca, figuralno okrašen v tehniki plitvega reliefa, ki se je
v sušnem poletju leta 1848 pojavil v strugi reke Zbruč (danes jugozahodna Ukrajina, te-
daj mejna reka med Avstrijo in Rusijo) pod goro Bogit in ga od leta 1851 hranijo v Krako-
vu (Poljska). Njegova ohranjena dolžina je 257 cm (odlomljeno podnožje je ostalo v stru-
gi), prerez pa 29–32 cm (Leńczyk, 1964; Tyniec, 2011).

Če sedaj na kratko vsebinsko opišem njegovo strukturo (analiza z argumentacijo:
Pleterski, 2014, 363–376), je treba najprej opozoriti, da ima steber tri pasove figur, ki po-
nazarjajo tri ravni vesolja: zgornji svet, srednji svet in spodnji svet, vse pa pokriva in zdru-
žuje v celoto klobuk. Zgornji, nebeški svet ponazarja mitično zgodbo ženskega in moške-
ga lika, ki s svojo koitalno energijo proizvajata plodnost, ustvarjajočo blagostanje. Čas,
v katerem sta združena, je čas obilja v krogu leta. Jeseni se zgodi njun razhod. Pride do
razpada njune skupnosti, ker moški lik ostari in izgubi spolno moč, ženski lik posledično
pohabi (kastrira, vzame mu orožje) moškega, ga požre, zapre v svojo votlino. S pridob-
ljenim orožjem (ogenj, strela, sekira ...) pozimi vlada neplodni ženski lik. Moški je navide-
zno mrtev (spi) in se prenavlja, da lahko spomladi pomlajen izstopi iz ženske votline, pre-
maga ostarelo žensko, jo prisili v spolni odnos in ji s tem vrne mladost in plodnost. Plodni

preplet 3 in 4, preloška beli križ in triglavca ter zbruški idol 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26