Page 336 - Šuligoj, Metod, ur., 2015. Retrospektiva turizma Istre. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 336
ebni pomen v promociji turističnega proizvoda so Poseban značaj za promociju turističkog proizvoda imali
imeli plakati. Čeprav so se plakati v Evropi pojavili že su plakati. Iako su se plakati u Europi pojavili još u 16.
v 16. stoletju, so bili do leta 1880 pretežno besedilni, iz- stoljeću, do 1880. godine na njima je dominirao tekst, a
delani pa so bili v črno-beli tehniki. Plakati v barvah se izrađivani su u crno-bijeloj tehnici. Plakati u boji postali su
pojavijo šele okoli leta 1880, ko so pri tiskanju plakatov poznati nakon 1880. godine, kada se počela primjenjivati
začeli uporabljati litografijo.22 V Evropi se je intenzivno tehnika litografije za tisak plakata.22 Industrija oglašavanja
razvijala oglaševalska industrija, Dunaj pa pri tem nikakor se intenzivno razvijala u Europi, a Beč u tome nije zaosta-
ni zaostajal. Po ocenah je bilo okoli leta 1913 na Dunaju jao. Procjenjuje se da je oko 1913. godine u Beču bilo oko
približno 3.000 oglasnih površin za plakate.23 Potreba po 3.000 oglasnih površina za plakate.23 Potreba za oglašava-
oglaševanju je vplivala na razmah grafične industrije. Na njem pozitivno je djelovala i na grafičku industriju pa su u
Dunaju so na prehodu stoletja delovale številne tiskarne, Beču na prijelazu stoljeća djelovale brojne tiskare, a slikari
slikarji in grafiki pa so se usmerili v izdelovanje plakatov, i grafičari posvetili su se izradi plakata, među ostalim, i
med katerimi so bili tudi turistični. Opatija je bila verje- turističkih. Smatra se da je Opatija bila jedan od najčešćih
tno eden najpogostejših motivov za turistične plakate v motiva turističkih plakata iz doba Austro-Ugarske. Prvi
obdobju Avstro-Ogrske. Prvi plakat iz časa pred letom plakat iz razdoblja prije 1898. godine s motivom Opatije
1898 z motivom Opatije je izdala Družba Južnih železnic, izdalo je Društvo južnih željeznica koje je promoviralo že-
ki je promovirala železniško progo Dunaj–Trst.24 Večina ljezničku prugu Beč – Trst. 24 Većina umjetnika koji su se
umetnikov, ki so izdelovali plakate, je delovala na Du- bavili izradom plakata djelovala je u Beču. Međutim, ve-
naju. Velike zasluge pri promociji Opatije na turističnih like zasluge za promociju Opatije posredstvom turističkog
plakatih pa je imela ženska – akademska slikarka Stefanie plakata imala je jedna žena - akademska slikarica Stefanie
Glax, ena redkih slikark plakatov, ki je delovala v tem Glax. Glaxova je bila jedna od rijetkih slikarica plakata ko-
času (okoli leta 1900). Oblikovala je več plakatov z motivi ja je djelovala oko 1900. godine. Kreirala je više plakata s
Opatije, pri čemer je v likovnem ustvarjanju uporabljala motivima Opatije, pri čemu je primijenila načela secesije u
načela secesije. Med najbolj znanimi so tisti iz leta 1911, likovnoj umjetnosti, a među najpoznatijima su oni iz 1911.
na katerih se oglašuje Opatija kot zimsko zdravilišče in godine kojima se promovira Opatija kao zimsko lječilište i
kopališče ter »Športni teden« v Opatiji leta 1912. kupalište i „Sportski tjedan“ u Opatiji 1912. godine.

S povečanjem števila namestitvenih objektov se je pojavi- S obzirom na to da su se smještajni kapaciteti povećavali,
la potreba po oglaševanju te ponudbe za potencialne goste. bilo je potrebno oglašavati ponudu potencijalnim gostima.
Z namenom promocije so začeli izdajati številne oglase in U svrhu promocije objavljivali su se brojni oglasi i letci.
letake. V turističnih vodnikih so bili objavljeni seznami U turističkim vodičima objavljivani su popisi hotela i vila
hotelov in vil, ki so gostom nudili namestitev. Gostinski koje su gostima pružale usluge smještaja. Ugostiteljski
objekti so objavljali tudi lastne oglase, uporabljali pa so objekti objavljivali su i vlastite oglase, a koristili su se i
tako letake v črno-beli tehniki, kot tudi v barvah (Slika 4). letci tiskani u crno-bijeloj tehnici, ali i u boji (Slika 4).
V njih so poudarjali prednosti namestitve, kot je bližina U njima su se isticale prednosti smještaja u oglašavanim
obale, idilična lega s pogledom na morje, topla in hladna objektima, kao što su blizina obale, idilični položaj s po-
tekoča voda, udobje ipd. gledom na more, topla i hladna tekuća voda, komfor i sl.

Številne študije so potrdile pomembnost ustnega pripo- Mnoga istraživanja potvrdila su važnost usmene preporu-
ročila za promocijo turistične destinacije. Posebno obliko ke za promociju turističke destinacije. Kao poseban oblik
promocije, ki vsebuje osebno sporočilo in temelji na ko- promocije koji u osnovi ima osobnu poruku te se temelji
munikaciji med prijatelji in sorodniki, predstavljajo tudi na komunikaciji među prijateljima i rodbinom mogu se

336
   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341