Page 65 - Nemec Rudež, Helena, 2016. Analiza turističnega povpraševanja izbranih izvornih trgov Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 65
Analiza turističnega povpraševanja izbranih izvornih trgov Slovenije 65

zemskih turistov pa imajo bolj umirjeno dinamiko, od leta 2006 pa v Slo-
veniji beležimo več avstrijskih turistov kot nemških.

Kot izpostavljajo redke študije (Athanasopoulos et al. 2014), je po-
membno tudi raziskovanje domačega turističnega povpraševanja, kljub
temu, da k njemu pristopijo le redki raziskovalci (npr. Massidda in Etzo
2007; Marrocu in Paci 2013; Athanasopoulos et al. 2014). Gledano posa-
mezne izvorne trge turistov ločeno, je domači izvorni trg najpomembnej-
ši za slovenski turizem, saj ustvari največ turistov (upoštevaje izvor turistov
glede na države). V pričujoči raziskavi domači trg ni zajet.

V raziskavi želimo odgovoriti, kateri dejavniki in kako (v kolikšni
meri) vplivajo na turistično povpraševanje izbranih izvornih trgov Sloveni-
je. V ta namen najprej oblikujemo model, ki zajema odvisno in neodvisne
(pojasnjevalne) spremenljivke na osnovi ekonomske teorije. Nato zbere-
mo potrebne podatke za analizo. Pri tem se poslužujemo publikacije In-
ternational Financial Statistics, ki jo izdaja Mednarodni denarni sklad, in
podatkov SURS. Podatke uredimo za analizo, ki jo izvedemo v programu
SPSS. Za izračun uporabimo multiplo regresijsko analizo, ki je multivaria-
tna metoda in kaže odvisnost odvisne spremenljivk od več neodvisnih spre-
menljivk. Za vključevanje pojasnjevalnih spremenljivk v model uporabimo
sočasno metodo (angl. enter), pri kateri so vključene vse pojasnjevalne spre-
menljivke hkrati.

Regresijski koeficienti v multipli regresijski analizi pokažejo, kako po-
samezna pojasnjevalna spremenljivka vpliva na odvisno spremenljivko ob
ostalih pogojih nespremenjenih. Za vsak regresijski koeficient moramo
ugotoviti teoretično spremenljivost in statistično zanesljivost. Funkcijo tu-
rističnega povpraševanja nato ustrezno obrazložimo.

Spremenljivke modela in viri podatkov
V študijah turističnega povpraševanja ekonometričnih modelov prevladu-
jejo ekonomski dejavniki, ki nastajajo na strani povpraševanja, in ne eko-
nomski ali družbeni dejavniki, ki so vezani na ponudbeno stran. Temu
sledimo tudi v pričujočem modelu, vključujemo pa enkratne dogodke, ki
nastajajo na destinaciji, v okviru dveh slamnatih spremenljivk.

Turistično povpraševanje merimo s številom prenočitev turistov. Po-
datki so zajeti iz Statističnega urada RS (SURS, 2015). Odvisna spremen-
ljivka je tako merjena s fizičnimi enotami in ne vrednostno s potrošnjo.
Slednja predstavlja sicer boljši kazalec povpraševanja, vendar ne razpolaga-
mo s podatki potrošnje za posamezne izvorne trge.
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70