Page 297 - Weiss, Jernej, ur. 2018. Nova glasba v “novi” Evropi med obema svetovnima vojnama ?? New Music in the “New” Europe Between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 2
P. 297
oi: https://doi.org/10.26493/978-961-7023-72-5.295-316
Ustvarjalnost primorskih skladateljev
med italijansko okupacijo Primorske
v času fašizma – kompozicijski, slogovni
in družbeni uvidi
Ivan Florjanc
Univerza v Ljubljani
University of Ljubljana
Primorska se je v obdobju med obema svetovnima vojnama znašla v skraj-
no hudi zgodovinski in družbeno-politični situaciji. Sredi genocidnih raz-
mer pa je iznašla in razvila poseben model odporništva in dobre oblike re-
ševanja konfliktnih pojavov. Iz teh uvidov je črpala modrost po vojni in
deloma še danes. V ta okvir se umešča tudi naša razprava o nenasilni od-
porniški ustvarjalnosti primorskih skladateljev v obdobju italijanske okupa-
cije Primorske v času fašizma.1 Izpostavili bomo marsikateri pomenljiv pri-
mer uspešnih dobrih praks uporabe glasbe pri nenasilnem, miroljubnem a
odločnem odporu genocidnemu nasilju. Ta odpor je izviral iz enakih hu-
manističnih vrednot, ki so deklariran temelj sožitja tudi v sedanji evropski
skupnosti narodov. Glasba je tu odigrala ne le terapevtsko vlogo, marveč je
bila ves čas močan identitetni in družbeno-političen komunikacijski stabi-
lizator, ki je podoben tistemu, ki ga opravlja nervus vagus v človeku, če upo-
rabimo pomenljivo prispodobo iz anatomije.
Prispevek se pretežno umešča na glasbeno-sociološko področje in je
zastavljen interdisciplinarno. Dotika se najprej vprašanj družbeno-politič-
nega stanja, v katerem so živeli in ustvarjali skladatelji, pa tudi odnosov
med njihovo glasbo in družbeno-političnim okoljem, kar se je ves čas tes-
1 Glede na zgodovinski potek dogajanj v razpravi ne enačimo italijanske okupacije
Primorske leta 1918 in fašizma. Okupacija Primorske je bila posledica italijanske-
ga militantnega iredentizma in odločitve italijanske vlade, ki je s podpisom London-
skega pakta prevzela program ekspanzionizma z znanimi posledicami. Fašizem je le
nadaljeval in na še bolj grob način zaostril, kar je okupacija že prej sprožila.
295
Ustvarjalnost primorskih skladateljev
med italijansko okupacijo Primorske
v času fašizma – kompozicijski, slogovni
in družbeni uvidi
Ivan Florjanc
Univerza v Ljubljani
University of Ljubljana
Primorska se je v obdobju med obema svetovnima vojnama znašla v skraj-
no hudi zgodovinski in družbeno-politični situaciji. Sredi genocidnih raz-
mer pa je iznašla in razvila poseben model odporništva in dobre oblike re-
ševanja konfliktnih pojavov. Iz teh uvidov je črpala modrost po vojni in
deloma še danes. V ta okvir se umešča tudi naša razprava o nenasilni od-
porniški ustvarjalnosti primorskih skladateljev v obdobju italijanske okupa-
cije Primorske v času fašizma.1 Izpostavili bomo marsikateri pomenljiv pri-
mer uspešnih dobrih praks uporabe glasbe pri nenasilnem, miroljubnem a
odločnem odporu genocidnemu nasilju. Ta odpor je izviral iz enakih hu-
manističnih vrednot, ki so deklariran temelj sožitja tudi v sedanji evropski
skupnosti narodov. Glasba je tu odigrala ne le terapevtsko vlogo, marveč je
bila ves čas močan identitetni in družbeno-političen komunikacijski stabi-
lizator, ki je podoben tistemu, ki ga opravlja nervus vagus v človeku, če upo-
rabimo pomenljivo prispodobo iz anatomije.
Prispevek se pretežno umešča na glasbeno-sociološko področje in je
zastavljen interdisciplinarno. Dotika se najprej vprašanj družbeno-politič-
nega stanja, v katerem so živeli in ustvarjali skladatelji, pa tudi odnosov
med njihovo glasbo in družbeno-političnim okoljem, kar se je ves čas tes-
1 Glede na zgodovinski potek dogajanj v razpravi ne enačimo italijanske okupacije
Primorske leta 1918 in fašizma. Okupacija Primorske je bila posledica italijanske-
ga militantnega iredentizma in odločitve italijanske vlade, ki je s podpisom London-
skega pakta prevzela program ekspanzionizma z znanimi posledicami. Fašizem je le
nadaljeval in na še bolj grob način zaostril, kar je okupacija že prej sprožila.
295