Page 302 - Kotnik, Vlado. 2018. Medijske etnografije: K antropološki imaginaciji medijev in komuniciranja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 302
medijske etnografije: k antropološki imaginaciji medijev in komuniciranja

Postavljanje etnografije v polje analize

Rast popularnosti YouTuba od njegovega začetka februarja 2005, ko je svet
nagovoril s sloganom »Broadcast Yourself« prek youtubifikacije politike na
ameriških predsedniških volitvah leta 2008 vse do današnjih formalizacij-
skih, institucionalizacijskih, monetizacijskih, prezentacijskih in konzuma-
cijskih oblik je indikativen znak tega, kako je neka internetna platforma
svoj vpliv razširila na širok spekter družbenih domen. Akademski interes
za raziskovanje in pojasnjevanje YouTuba je zato hitro našel pot do delje-
nja videov kot »emblematične oblike youtuberske participacije« (Burgess
in Green 2009), vlogov kot individualnih oblik konstrukcije identitete
(Lange 2008, Wesch 2009, Banet-Weiser 2011), funkcij družbenega mreže-
nja (Lange 2008, Adami 2009) in njegove vloge kot oblike »post-televizi-
je« (Lister in dr. 2009, Tolson 2010), tekstualnih polilogov kot lingvistično
konotiranih oblik mnenjskih forumov (Bou-Franch in dr. 2012), kulturne-
ga sistema, v katerem se amaterski naseljenci skupnosti bojujejo z lastniki
platforme in produkcijskimi pogoji »Velikih medijev« (Keen 2008, Burgess
in Green 2009, Snickars in Vonderau 2009, Strangelove 2010, Burgess 2012,
Kim 2012), prednosti in slabosti t. i. participatorne kulture (Mueller 2014,
Khan 2017), nove avtentičnosti komunikacijskih, informacijskih, animacij-
skih, kreativnih in izobraževalnih praks (Tolson 2010,Cayari 2011, Müller
2011, Gauntlett 2011, Sampson 2013, Vernallis 2013), surogat novinarstva
(Silverman 2014), multimedijske memorije zgodovine (Marti 2014) in še bi
lahko naštevali. YouTube je torej postal intenzivna spodbuda za postavlja-
nje današnjega digitalnega človeškega življenja v polje novih analiz in raz-
mislekov. Naša analiza je tako nasledek, dolžnik in uporabnik teh predho-
dnih uvidov.

Ideologija YouTuba: Participatorna kultura, skupnost, mit
Raznolika starostna, poklicna in uporabniška zastopanost informatorjev
je zagotovila širok spekter »profilnih pozicij« oziroma konzumentskih ra-
zumevanj pomenov in rab YouTuba. V etnografiji so se tako na kupu znaš-
li zelo raznovrstni profili, od poznavalcev do nepoznavalcev, pasivnih og-
ledovalcev vsebin do aktivnih komentatorjev, prostočasnih uporabnikov
do profesionalnih imetnikov kanalov, od tehno navdušencev do medijskih
skeptikov ipd., toda vsem je bilo skupno, da se YouTubu vendarle ne more-
jo ali nimajo namena izogniti. Na naša vprašanja, ki so zadevala aktersko
opredeljevanje YouTuba kot komunikacijske tehnologije in njene konkret-
ne rabe, smo tako dobili pester nabor definicij: »platforma, ki je alterna-

302
   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307