Page 272 - Beethoven, Ludwig van. Simfonija v F-duru, opus 68: »ljubljanski prepis« - Symphony in F major, opus 68: ‘Ljubljana transcript’. Uredil/Edited by Jonatan Vinkler. Koper, Ljubljana: Akademija za glasbo Univerze v Ljubljani, Narodna in univerzitetna knjižnica, Založba Univerze na Primorskem, 2019.
P. 272
4. stavek Keesbacher pred seboj torej ni imel partiture v današnji vezavi. Ne-
navadno je tudi, da je pri opisovanju naslovnico poimenoval ovoj.22 Prav
ludwig van beethoven ■ simfonija v f-duru, opus 68: »ljubljanski prepis« Str. Vidno besedilo Rekonstruirano besedilo tako porezane so orientacijske črke nad notnim zapisom in očitno je, da
161 G[...] G[ewitter, Sturm] so bile v partituro vpisane pred zadnjo vezavo.

5. stavek Rekonstruirano besedilo Označitev petih stavkov simfonije s tremi nizi črk oziroma delitev
[Hirtengesang] skladbe na tri stavke se sklada z navedbami v sicer nepopolno ohranje-
Str. Vidno besedilo [Allegretto]20 nih sporedih filharmoničnih koncertov (akademij) od leta 1822 do 1831.
185 [...] [Wohltätige, mit Dank an die Zadnje tri stavke, ki jih je Beethoven povezal z oznako attacca, so igra-
Gottheit verbundene Gefühle] li kot enoten 3. stavek. V dveh sporedih iz let 1823 in 1825 so naslov Pa-
[...] nach dem Sturm storal Sinfonie oder Erinnerung an das Landleben in programski naslo-
[...] / nach dem Sturm vi stavkov navedeni v izpiljeni različici prve izdaje orkestralnih partov iz
leta 1809.23 Podatek dopušča sklepanje, da so ljubljanski filharmoniki iz
Vrnimo se h Keesbacherju in njegovemu opisu partiture iz leta 1862. njih igrali že leta 1818, ko je bila simfonija prvič dokumentirano izvede-
Beethovnovo pisavo je poleg naslova, napisanega z rdečo kredo, prepoz- na v Ljubljani,24 pa tudi, da so bili kasneje predloga za spartiranje v par-
nal še v dveh korekturnih vpisih s svinčnikom. Citiral je zapis na spod­ tituri manjkajočega snopiča z zapisom 4. stavka.
njem robu prve strani drugega stavka ter pripis »quasi allegro« pod
oznako tempa »Allegretto« na začetku petega stavka.21 Oznaka tempa 22 Keesbacher (»Die philharmonische Gesellschaft in Laibach,« 170) pravi:
in naslov petega stavka, ki ju navaja Keesbacher, danes nista več vidna, »Das gedachte Exemplar ist eine (nicht von ihm) geschriebene Partitur. Auf
ker sta bila pri vezavi domala popolnoma odrezana. dem Umschlage steht mit Rothstift und zwar unverkennbar in seinen Cha-
rakteren geschrieben: ‚Sinfonie pastorale‘, darunter stehen mit Tinte von an-
20 Del Mar je iz spodnjega roba pisave razbral besede Hirtengesang Allegretto derer Hand geschrieben die Worte: ‚Beethovens Hand mit Röthel‘.«
(Del Mar, Ludwig van Beethoven, xx).
23 Naslovi stavkov v koncertnem listu z dne 23. 5. 1823 so: »Erster Satz: Erwa-
21 »Diese Partitur zeigt an mehreren Stellen Korrekturen in Bleistift ausgeführt. chen heiterer Empfindungen bey der Ankunft auf dem Lande, Zweyter Satz:
Zwei davon scheinen von Beethovens Hand zu stammen; leider ist das Blei schon Scene am Bach, Dritter Satz: Lustiges Zusammentreffen der Landleute –
verwischt, das an eine endgültige Entscheidung über die Schriftzüge schwer zu Gewitter, Sturm – Hirtengesang. Frohe und dankbare Gefühle nach dem Stur-
denken ist. In der Szene am Bach, wo der 12/8 Takt begint (aus b dur) stehen me.« Arhiv Filharmonične družbe, Koncertni sporedi, Narodna in univer-
die Worte: »Violoncelli tutti con Basso«. Namentlich das B erinnert an die Be- zitetna knjižnica, Ljubljana, Glasbena zbirka. Prim. part prve violine v prvi
ethoven‘sche Schreibart. Ferner die Tempo-Vorzeichnung beim Beginne des Hir- izdaji iz leta 1809. Beethoven, Ludwig van, Sinfonie Pastorale pour 2 Violons,
tengesanges (in f, 6/8 Takt ‚Allegretto‘ ist von derselben Hand in Bleistift näher 2 Violes, Violoncelle et Contre-Violon, 2 Flûtes, petite Flûte, 2 Hautbois, 2 Cla-
bestimmt mit den nachfolgenden Worten: ‚quasi allegro‘. Ein direkter Beweis rinettes, 2 Bassons, 2 Cors, 2 Trompettes, Timbales et 2 Trompes, parti. Leip-
der Uebersendung liegt nicht vor.« Keesbacher, »Die philharmonische Gesell- zig: Breitkopf & Härtel [1809], št. plošče 1337. Dostopno na: Beethoven-Haus
schaft in Laibach, « 170. Bonn, Digitales Archiv, www.beethoven.de/de/digitales-archiv.

24 V literaturi se kot datum prve izvedbe navaja 28. 2. 1818, povzet po koncert-
nem sporedu iz arhiva Filharmonične družbe, ki je danes izgubljen. Podatek
je v rokopisni kroniki Filharmonične družbe zabeležil tudi Keesbacher (Die
philharmonische Gesellschaft in Laibach, 108). Da so na akademiji Filharmo-
nične družbe pastoralno simfonijo (»die herrliche Pastoralsymphonie«) igra-
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277