Page 18 - Management 16 (2021), številka 1
P. 18
a Hojnik idr. | Podjetniška namera študentov in njihovo zaznavanje ovir v okolju
podatki kažejo, da je bilo avgusta 2020 med mladimi tniško pot odločilo zaradi preživetja, 48,2 zgodnjih
v eu še vedno 20 odstotkov brezposelnih (Evropski podjetnikov pa se je za podjetništvo odločilo zaradi
parlament 2017). želje po tem, da bi v svetu nekaj spremenili. Na tre-
tjem mestu sledijo posamezniki, ki so se za ustanovi-
Kljub številnim prizadevanjem (kot npr. pro- tev lastnega podjetja odločili zaradi želje po ustvarja-
grami podjetniškega usposabljanja, start-up vi- nju premoženja oz. večjega dohodka (47,1 ). Nada-
kendi/delavnice, hekatoni, natečaji, finančne spod- ljevanje družinske podjetniške tradicije se je kot
bude ipd.), da bi spodbudili podjetniško aktivnost razlog za ustanovitev podjetja znašlo na četrtem
med mladimi, izkoristili njihov potencial in spod- mestu s 23,2 posameznikov (Rebernik in Širec
budili njihovo inovativnost ter ustvarjalnost, pa 2020).
se le manjši odstotek mladih, ki vsako leto uspe-
šno zaključi študij, odloči za ustanovitev lastnega Omenili smo, da imajo mladi neprecenljiv po-
podjetja. Le malokdo po študiju izkaže željo po tencial, ki pa ga ne znajo vedno unovčiti. Če že-
ustanovitvi lastnega podjetja in v podjetništvu limo spodbuditi podjetniško aktivnost med njimi,
prepozna karierno priložnost oz. alternativo za- moramo najprej ugotoviti, kateri dejavniki vpli-
poslitvi v uveljavljenem podjetju. Večina jih raje vajo na njihovo odločitev za samostojno podjetni-
poišče drugo vrsto plačane zaposlitve. Raziskave ško pot, in hkrati razumeti, kaj jih pri tem ovira
kažejo, da je bilo v začetku drugega tisočletja manj oz. zavira. Z učinkovitim prepoznavanjem ovir in
kot 10 mladih vključenih v podjetništvo (Israr še bolj z uspešnim reševanjem le-teh lahko obli-
in Saleem 2018). Raziskava na vzorcu mladih po- kovalci politik in odločevalci uspešno odpravljajo
sameznikov iz Velike Britanije, starih med 15 in 18 prepreke za podjetništvo in oblikujejo okolje, ki
let, je pokazala, da bi se štirje od petih posame- bo spodbudno vplivalo na podjetniško namero
znikov raje zaposlili v podjetju, kot pa ustanovili mladih. V nadaljevanju na kratko predstavljamo
lastno podjetje (Bric 2017). Do podobnih ugoto- podjetniško namero in njeno vlogo pri odločitvi
vitev so prišli v okviru raziskave med evropskimi posameznika za podjetništvo.
študenti, kjer so podatki pokazali, da je zgolj de-
setina študentov zainteresiranih za ustanovitev Podjetniška namera študentov
lastnega podjetja v obdobju treh let po prejemu Pretekle raziskave potrjujejo močno povezavo
diplome (Israr in Saleem 2018). Želja po stabilni med podjetniško namero in dejanskim uresniče-
zaposlitvi prevladuje tudi med mladimi v Slove- vanjem podjetniških zamisli, zato je razumevanje
niji (Bric 2017). podjetniške namere in njenih dejavnikov ključno
pri spodbujanju podjetništva. Dermol in Rožma-
Pri odločanju za podjetništvo in pred prvim nova (2014) podjetniško namero opisujeta kot
korakom proti samostojni podjetniški poti gre stanje duha, ki posameznika usmerja in vodi ak-
venomer za presojanje razlogov za zaposlitev v tivnosti v smeri razvoja nekega poslovnega kon-
uveljavljenem podjetju v primerjavi z razlogi za cepta in pomembno vpliva na njegovo kritično ter
ustanovitev lastnega podjetja. Stabilnost in var- strateško razmišljanje.
nost zaposlitve sta dva dejavnika, ki posameznike
pogosto prepričata v iskanje zaposlitve v že uve- Posamezniki se razlikujejo glede na prisotnost
ljavljenem podjetju. Kateri pa so najpogostejši podjetniške namere, kar je posledica različnih de-
motivi, zaradi katerih se posameznik odloči za javnikov tako na individualni kot tudi družbeni
podjetništvo? V nadaljevanju povzemamo ugo- ravni, kot so npr. osebnostne lastnosti, motiva-
tovitev raziskave Globalni podjetniški monitor cija, izobrazba, politični in ekonomski dejavniki,
(gem) glede najpogostejših razlogov za ustanovi- ovire v okolju itd. V preteklih raziskavah so bile
tev lastnega podjetja. v povezavi s podjetniško namero med najpogo-
steje analiziranimi osebnostnimi lastnostmi ino-
V okviru raziskave gem razloge za ustanovi- vativnost, samoučinkovitost, samozaupanje, na-
tev lastnega podjetja delijo v štiri skupine, in si-
cer: (1) želja po ustvarjanju sprememb v svetu, uvrščamo posameznike, ki so dejansko že začeli izva-
(2) želja po ustvarjanju premoženja oz. višjega jati aktivnosti za ustanovitev podjetja ali so podjetje
dohodka, (3) želja po nadaljevanju družinskega že ustanovili pred manj kot tremi meseci. Med nove
podjetja oz. tradicije ter (4) potreba po preživetju. podjetnike pa sodijo tudi posamezniki, ki imajo pod-
Leta 2019 je bilo ugotovljeno, da se je kar 60,1 zgo- jetje več kot tri mesece in izplačujejo plače, vendar ne
dnjih podjetnikov1 v Sloveniji za samostojno podje- več kot tri leta in pol. Celotno zgodnjo podjetniško ak-
tivnost merimo z indeksom zgodnje podjetniške aktiv-
1 Celotno zgodnjo podjetniško aktivnost sestavljajo na- nosti – tea (angl. total early-stage entrepreneurial acti-
stajajoči in novi podjetniki. Med nastajajoče podjetnike vity) (ipmmp b. l.).
18 management 16 (2021) številka 1
podatki kažejo, da je bilo avgusta 2020 med mladimi tniško pot odločilo zaradi preživetja, 48,2 zgodnjih
v eu še vedno 20 odstotkov brezposelnih (Evropski podjetnikov pa se je za podjetništvo odločilo zaradi
parlament 2017). želje po tem, da bi v svetu nekaj spremenili. Na tre-
tjem mestu sledijo posamezniki, ki so se za ustanovi-
Kljub številnim prizadevanjem (kot npr. pro- tev lastnega podjetja odločili zaradi želje po ustvarja-
grami podjetniškega usposabljanja, start-up vi- nju premoženja oz. večjega dohodka (47,1 ). Nada-
kendi/delavnice, hekatoni, natečaji, finančne spod- ljevanje družinske podjetniške tradicije se je kot
bude ipd.), da bi spodbudili podjetniško aktivnost razlog za ustanovitev podjetja znašlo na četrtem
med mladimi, izkoristili njihov potencial in spod- mestu s 23,2 posameznikov (Rebernik in Širec
budili njihovo inovativnost ter ustvarjalnost, pa 2020).
se le manjši odstotek mladih, ki vsako leto uspe-
šno zaključi študij, odloči za ustanovitev lastnega Omenili smo, da imajo mladi neprecenljiv po-
podjetja. Le malokdo po študiju izkaže željo po tencial, ki pa ga ne znajo vedno unovčiti. Če že-
ustanovitvi lastnega podjetja in v podjetništvu limo spodbuditi podjetniško aktivnost med njimi,
prepozna karierno priložnost oz. alternativo za- moramo najprej ugotoviti, kateri dejavniki vpli-
poslitvi v uveljavljenem podjetju. Večina jih raje vajo na njihovo odločitev za samostojno podjetni-
poišče drugo vrsto plačane zaposlitve. Raziskave ško pot, in hkrati razumeti, kaj jih pri tem ovira
kažejo, da je bilo v začetku drugega tisočletja manj oz. zavira. Z učinkovitim prepoznavanjem ovir in
kot 10 mladih vključenih v podjetništvo (Israr še bolj z uspešnim reševanjem le-teh lahko obli-
in Saleem 2018). Raziskava na vzorcu mladih po- kovalci politik in odločevalci uspešno odpravljajo
sameznikov iz Velike Britanije, starih med 15 in 18 prepreke za podjetništvo in oblikujejo okolje, ki
let, je pokazala, da bi se štirje od petih posame- bo spodbudno vplivalo na podjetniško namero
znikov raje zaposlili v podjetju, kot pa ustanovili mladih. V nadaljevanju na kratko predstavljamo
lastno podjetje (Bric 2017). Do podobnih ugoto- podjetniško namero in njeno vlogo pri odločitvi
vitev so prišli v okviru raziskave med evropskimi posameznika za podjetništvo.
študenti, kjer so podatki pokazali, da je zgolj de-
setina študentov zainteresiranih za ustanovitev Podjetniška namera študentov
lastnega podjetja v obdobju treh let po prejemu Pretekle raziskave potrjujejo močno povezavo
diplome (Israr in Saleem 2018). Želja po stabilni med podjetniško namero in dejanskim uresniče-
zaposlitvi prevladuje tudi med mladimi v Slove- vanjem podjetniških zamisli, zato je razumevanje
niji (Bric 2017). podjetniške namere in njenih dejavnikov ključno
pri spodbujanju podjetništva. Dermol in Rožma-
Pri odločanju za podjetništvo in pred prvim nova (2014) podjetniško namero opisujeta kot
korakom proti samostojni podjetniški poti gre stanje duha, ki posameznika usmerja in vodi ak-
venomer za presojanje razlogov za zaposlitev v tivnosti v smeri razvoja nekega poslovnega kon-
uveljavljenem podjetju v primerjavi z razlogi za cepta in pomembno vpliva na njegovo kritično ter
ustanovitev lastnega podjetja. Stabilnost in var- strateško razmišljanje.
nost zaposlitve sta dva dejavnika, ki posameznike
pogosto prepričata v iskanje zaposlitve v že uve- Posamezniki se razlikujejo glede na prisotnost
ljavljenem podjetju. Kateri pa so najpogostejši podjetniške namere, kar je posledica različnih de-
motivi, zaradi katerih se posameznik odloči za javnikov tako na individualni kot tudi družbeni
podjetništvo? V nadaljevanju povzemamo ugo- ravni, kot so npr. osebnostne lastnosti, motiva-
tovitev raziskave Globalni podjetniški monitor cija, izobrazba, politični in ekonomski dejavniki,
(gem) glede najpogostejših razlogov za ustanovi- ovire v okolju itd. V preteklih raziskavah so bile
tev lastnega podjetja. v povezavi s podjetniško namero med najpogo-
steje analiziranimi osebnostnimi lastnostmi ino-
V okviru raziskave gem razloge za ustanovi- vativnost, samoučinkovitost, samozaupanje, na-
tev lastnega podjetja delijo v štiri skupine, in si-
cer: (1) želja po ustvarjanju sprememb v svetu, uvrščamo posameznike, ki so dejansko že začeli izva-
(2) želja po ustvarjanju premoženja oz. višjega jati aktivnosti za ustanovitev podjetja ali so podjetje
dohodka, (3) želja po nadaljevanju družinskega že ustanovili pred manj kot tremi meseci. Med nove
podjetja oz. tradicije ter (4) potreba po preživetju. podjetnike pa sodijo tudi posamezniki, ki imajo pod-
Leta 2019 je bilo ugotovljeno, da se je kar 60,1 zgo- jetje več kot tri mesece in izplačujejo plače, vendar ne
dnjih podjetnikov1 v Sloveniji za samostojno podje- več kot tri leta in pol. Celotno zgodnjo podjetniško ak-
tivnost merimo z indeksom zgodnje podjetniške aktiv-
1 Celotno zgodnjo podjetniško aktivnost sestavljajo na- nosti – tea (angl. total early-stage entrepreneurial acti-
stajajoči in novi podjetniki. Med nastajajoče podjetnike vity) (ipmmp b. l.).
18 management 16 (2021) številka 1