Page 19 - Management 16 (2021), številka 1
P. 19
Jana Hojnik idr. | Podjetniška namera študentov in njihovo zaznavanje ovir v okolju

Ženske 68
Moški
125
Slika 1 Spol udeležencev raziskave 161
167
>30 let 17
25–30 let 15

<25 let

Slika 2 Starost udeležencev raziskave

Lastnik podjetja 4
Nezaposlen
Zaposlen 22

Slika 3 Status zaposlitve udeležencev raziskave

klonjenost tveganju in marljivost (Remeikiene, glede zaznanih ovir za podjetništvo med štu-
Startiene in Dumciuviene 2013). Zlasti samoučin- denti, ki je bila izvedena med študenti Univerze
kovitost se je izkazala kot zelo pomemben dejav- na Primorskem.
nik uresničevanja podjetniške namere. Oprede-
limo jo lahko kot prepričanje posameznika v nje- Ovire za vstop v podjetništvo
gove sposobnosti za uspešno izvajanje nalog in Strah pred morebitnim neuspehom, pomanjka-
dosego zastavljenih ciljev. Pri podjetniški samou- nje znanja, birokratske ovire, šibka podpora vla-
činkovitosti so naloge in cilji vezani na področje dnih politik, pomanjkanje finančnih sredstev ipd.
podjetništva. so razlogi, ki marsikaterega posameznika odvr-
nejo od podjetniške poti. Nedavna raziskava med
Po raziskavi gem se Slovenija glede na zaupa- evropskimi študenti poslovnih ved je pokazala,
nje v lastne podjetniške kompetence, potrebne za da med študenti kot največji oviri za podjetni-
začetek posla, uvršča nad evropsko povprečje, in štvo veljata pomanjkanje denarja in pomanjkanje
sicer je v letu 2019 57,46  posameznikov menilo, veščin (Iakovleva idr. 2014). Do podobnih ugo-
da ima potrebne podjetniške kompetence (pov- tovitev so prišli v okviru raziskave med grškimi
prečje evropskih držav znaša 50,61 ). Glede na študenti, ki so sicer izkazali pozitiven odnos do
dejstvo, da se več kot polovica anketiranih čuti podjetništva, a so hkrati izrazili prepričanje, da
sposobne biti podjetnik, pa lahko vidimo, da je niso dovolj pripravljeni za samozaposlitev (Fafa-
odstotek glede podjetniške namere precej nižji. V liou 2012).
letu 2019 je v Sloveniji namero po ustanovitvi la-
stnega podjetja izkazalo 16,6  ljudi, kar državo Zaviralnih dejavnikov je torej več in se prav
uvršča na šesto mesto na lestvici evropskih držav tako kot dejavniki podjetniške namere razliku-
(Rebernik in Širec 2020). jejo po posameznikih. Z namenom boljšega razu-
mevanja problematike na slovenskih tleh smo na
Kljub temu, da raziskave kažejo povezavo med Univerzi na Primorskem izvedli raziskavo glede
podjetniško namero in kasnejšo podjetniško ak- zaznavanja ovir za podjetništvo med študenti.
tivnostjo, pa še vedno obstaja pomemben in velik Ker študenti predstavljajo mlade odrasle, ki bodo
razkorak med obema. Poleg dejavnikov na indivi- v kratkem vstopili na trg dela in iskali zaposli-
dualni ravni podjetniško namero namreč določa tvene priložnosti, smo jih identificirali kot naj-
tudi okolje, v katerem posameznik živi. V mno- primernejšo populacijo za izbrano raziskavo. Po-
gih državah je neustrezno podjetniško okolje od- datki so bili zbrani s pomočjo vprašalnika, ki je
govorno za nizko stopnjo podjetniške aktivnosti temeljil na predhodno razvitih merah po Bran-
med prebivalstvom. Slednje nakazuje na potrebo cujevi, Munteanuju in Gligorjevi (2012) in je sku-
po hkratnem spodbujanju podjetništva in zmanj- pno zajemal 22 trditev, vezanih na ovire za podje-
ševanju zaznanih ovir zanj v okolju. tništvo. Anketiranci so s pomočjo petstopenjske
Likertove lestvice izrazili, v kolikšni meri se stri-
S prepoznavanjem glavnih ovir za podjetni- njajo s posameznimi trditvami (1 – nikakor se ne
štvo med mladimi lahko prispevamo k boljšemu strinjam, 5 – popolnoma se strinjam).
razumevanju procesa, kako se posameznik od-
loča za podjetništvo, razumemo njegove strahove Na anketni vprašalnik je odgovorilo 193 štu-
in zdržke ter skladno s tem oblikujemo ukrepe, dentov Univerze na Primorskem, od tega 125 žensk
ki bodo učinkovito naslavljali prepoznane ovire. (64,8 ) in 68 moških (35,2 ) (slika 1). Glede sta-
V nadaljevanju predstavljamo izsledke raziskave
management 16 (2021) številka 1 19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24