Page 28 - Management 18 (2023), številka 2
P. 28
Andreja Pegan in Ana Grdović Gnip | Makroregionalne strategije razvoja
Ker so makroregionalne strategije osnovane tako Sloveniji kot tudi drugim državam in regi-
na prostovoljnem delovanju, je njihov uspeh od- jam:
visen od angažiranosti deležnikov. Pridobivanje
virov financiranja je odvisno od podpornega oko- - V kolikšni meri Sloveniji uspeva vplivati na
lja in iskanja sinergij z obstoječimi viri financira- razvoj makroregionalnih strategij in v ko-
likšni meri se jim mora prilagajati?
nja. Npr., skladi kohezijske politike predstavljajo - V kolikšni meri Sloveniji pri transnacional-
primeren vir financiranja, vendar je makroregio- nih deležnikih uspeva mobilizirati interes za
nalne prioritete treba ustrezno umestiti v načrto- prioritete in oblikovanje delovnih skupin z
valne dokumente, na osnovi katerih so sredstva iz velikim razvojnim potencialom za Sloveni-
teh skladov tudi namensko uporabljena. Slednje
se izkazuje za vse prej kot enostavno, saj zahteva jo?
reorientacijo deležnikov kohezijske politike ter - V kolikšni meri Sloveniji uspeva pri mobi-
spoznavanje pomena makroregionalnih strategij lizaciji nacionalnih, regionalnih in lokalnih
deležnikov za izvajanje in sodelovanje pri
(McMaster in van der Zwet 2016; Gløersen 2016). makroregionalnih strategijah?
Ker se dejavnosti, ki izhajajo iz makroregionalih
strategij, financirajo tudi iz skladov kohezijske
politike, se poraja vprašanje o podvajanju ali pa Odgovori na ta vprašanja so potrebni, v koli-
vsaj prekrivanju prioritet, instrumentov in mrež kor želimo, da se institucionalna in finančna pro-
deležnikov. Vse to postavlja pod vprašaj dodano žnost makroregionalnih strategij čim bolj uresni-
vrednost makroregionalnih strategij. Na te kriti- či v praksi.
ke njihovi snovalci in idejni podporniki odgovar-
jajo, da makroregionalne strategije uvajajo boljšo Literatura
koordinacijo, omogočajo finančno neobremenje- Capello, R., in S. Cerisola. 2020. »Development Pa-
no identificiranje prioritet ter izzive naslavljajo tterns and Their Sources of Competitiveness in the
transnacionalno (Gløersen 2016). Vsekakor gre EUSALP Macro-Region.« Regional Studies 54 (8):
za zapleten proces načrtovanja in implementa- 1043–1056.
cije, ki ga podobno kot druga področja delovanja CPMR Atlantic Arc Commission. B. l. »Macro-Regi-
EU sleherni državljan, kljub zanimivi disemina- onal Strategies: A New Strategic Framework for
European Territorial Cooperation.« https://cpmr
cijski dejavnosti,4 le stežka razume.
-atlantic.org/event/macro-regional-strategies
-a-new-strategic-framework-for-european
Zaključek -territorial-cooperation/.
Makroregionalne strategije so način vladanja in Cugusi, B., in A. Stocchiero. 2016. »The European Union
oblikovanja regionalne politike, ki naj bi vodil do Strategy for the Adriatic-Ionian Region.« V A ‘Ma-
boljše koordinacije sektorskih politik glede na cro-regional’ Europe in the Making, uredila S. Gänzle
značilnosti prostora. Kohezijska politika, pame- in K. Kern, 169–188. London: Palgrave Macmillan.
tna specializacija in makroregionalne strategije »Dobre prakse iz MAKROREGIJ Tukaj in Zdaj Mak-
obravnavajo različne vidike regionalnega razvo- roregije tukaj in zdaj«. B. l. MMC RTV Slovenija.
ja v EU ter zagotavljajo strateško dodeljevanje https://www.rtvslo.si/tv/makroregije/dobre
-prakse-iz-makroregij-tukaj-in-zdaj/473125.
sredstev, usklajevanje skupnih prizadevanj in EU Danube Region Strategy. B. l. »One Strategy – 12
doseganje razvojnih ciljev. Makroregionalne stra- Priorities.« https://danube-region.eu/about
tegije so promovirane kot prožno orodje za na- /priority-areas/.
daljnji razvoj regij in držav članic znotraj proce- EU Strategy for the Alpine Regions. B. l. »Objectives.«
sov evropske integracije. Ker so strategije v celoti https://www.alpine-region.eu/objectives.
medvladne pobude, je njihovo izvajanje močno EU Strategy for the Adriatic-Ionian Region. B. l. »Pil-
odvisno od angažiranosti in pripravljenosti sode- lars.« https://www.adriatic-ionian.eu/pillars/.
lujočih držav (in manj deležnikov na ravni EU). Evropska komisija. 2017. Kaj je makroregionalna strate-
Hkrati pa uvajajo transnacionalno perspektivo, gija EU? Luksemburg: Urad za publikacije Evropske
kar naj bi prispevalo k skupnemu (evropskemu) unije.
naslavljanju izzivov. Evropska komisija. 2023. t»Kohezijska politika EU:
programi za obdobje 2021–2027 bodo predvidoma
O nadaljnjem razvoju makroregionalnih stra- ustvarili 1,3 milijona delovnih mest v EU.« 2. maj.
tegij se porajajo številna vprašanja. Ta so skupna https://ec.europa.eu/regional_policy/whats-new
/newsroom/05-02-2023-eu-cohesion-policy-2021
4 Glej primer »Dobre prakse iz MAKROREGIJ Tukaj -2027-programmes-expected-to-create-1-3-million
in Zdaj Makroregije tukaj in zdaj« (b. l.). -jobs-in-the-eu_sl.
76 management 18 (2023) številka 2